Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Hallo,

Naar aanleiding van het topic over verschuiving van het sterpunt dacht ik net aan het volgende...

In een fabriek waar ik af en toe kwam stonden 3 gelijke gloeilampen elk geschakeld tussen een van de fazen en de aarde. Het viel mij op dat er altijd 2 lampen brandden en 1 niet; niet altijd dezelfde. Bij navraag bleek dat in de HS cabine aan de secudaire kant altijd 1 van de fazen aan de aarding was geschakeld. De nulleider lag dan uiteraard niet aan de aarde zoals meestal gebruikelijk is. De aardverbinding werdt zo om de maand verwisseld.

Kent iemand de reden om dit zo te doen?

thx,

--

/\/\arc
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Geen idee. Nog nooit van zo'n constructie gehoord.

Het is ook raar dat de lampen tegen aarde geschakeld waren. Normaal horen ze aan de nul te zitten, en dat is niet hetzelfde als aarde.

Berichten: 12.262

Re: Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Als je een lamp tussen een fase en de aarde (dus niet de nul) aansluit, behoort dan niet onmiddelijk de aardlekschakelaar in te grijpen? Om onder die grens te blijven moeten het wel heel kleine lampjes (neonlichtjes oid) zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

In industriële omgevingen worden niet altijd aardlekschakelaars gebruikt...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Een geaarde fasedraad noem ik een kortsluiting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geaarde fase i.p.v. geaarde nulleider

Het is nog geen kortsluiting, zolang de fase het enige geaarde punt in het systeem is.

Los daarvan is het gewoon niet toegestaan om de aarde als pseudonul te gebruiken.

Het blijft een vreemde constructie.

Reageer