Dwarsarmen heftafel op buiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Dwarsarmen heftafel op buiging

hallo,

Ben voor mijn eindwerk een hefbrug aan het ontwerpen. Als mijn inzicht juist

is geweest dan zouden de berekeningen van mijn reactiekrachten moeten kloppen.
scan_1kopie.gif
scan_1kopie.gif (16.27 KiB) 1331 keer bekeken
scan_2kopie.gif
scan_2kopie.gif (30.18 KiB) 1263 keer bekeken
Zoals op de tekeningen te zien is heb ik steeds de som van de krachten op de x-as, y-as en de momenten rond

een bepaald punt gelijk gesteld aan nul.

Wat eigenaardig en waarschijnlijk ook wel juist is, is dat de vertikale reactiekracht in het centrale punt E

gelijk is aan nul (Fey=0 kN). Misschien weet iemand hier een uitleg voor.

Nu zou ik graag de dwarskrachten, normaalkrachten en het buigmoment op dat centrale punt E willen berekenen.

Mijn eerste redenering was het gedeelte A-->E als een aparte staaf te zien met een vast punt in E.

Hier zou ik dan de kracht van 5 kN in punt A ontbinden in 2 krachten, eentje dat loodrecht op de arm AE staat (buigkracht) en een ander kracht dat vanaf punt A dezelfde richting van de arm AE volgt (drukkracht, normaalkracht).

Maar bij deze redenering zijn de krachten zoveel kleiner dan de berekende reactiekrachten, hierdoor twijfel ik aan de juistheid van deze benadering.

Alle hulp welkom,

thanks,

Francesco.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dwarsarmen heftafel op buiging

Francesco schreef:Wat eigenaardig en waarschijnlijk ook wel juist is, is dat de vertikale reactiekracht in het centrale punt E

gelijk is aan nul (Fey=0 kN). Misschien weet iemand hier een uitleg voor.
Dit is niet mijn kopje thee, maar ik vind het wél eigenaardig. Geen idee of ik gelijk heb, maar ik wil twee punten ter overweging stellen.
  1. als ik die schaartafel op het punt E in gedachten horizontaal afzaag en op de vloer zet, komt in de y-richting de volle kracht 5+5= 10 kN dáár terecht.
  2. Het hele spul is symmetrisch, dus het tweede en derde schetsje uit je eerste afbeelding lijken mij prima spiegelbeelden van elkaar te moeten zijn, om een verticale spiegelas door punt E. Dát gaat mis (althans, dat lijkt mij mis te zijn) in punt E voorzover het om de verticale krachten daar gaat.


shoot.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Dwarsarmen heftafel op buiging

Ik heb ooit eens lang geleden een heftafel ontworpen en ik heb er nog wat documenten van.

Je kan de krachten ontbinden naar de X en de Y component. Die haaks op en langs de liggers lopen.

Ik had (bijlage 1) nog van die opdracht.

F1 en F2 zijn de krachten die een gevolg zijn van de last.

FB1,2,3,4 zijn de ontbonden reactiekrachten daarvan.

Op deze manier is er door de hele stellage gewerkt.

Voor het berekenen van het maximale buigende moment heb ik een deel van de heftafel 'afgezaagd' en de benodigde dikte van de ligger DB berekend met het maximale buigend moment in E.

(Normaal zou AB een groot deel van dit buigend moment opnemen als trekkracht maar je kan er ook van uitgaan dat hier boven aan de heftafel een glij verbinding zit en dat deze dus geen kracht in de horizontale richting kan opnenem.)
Bijlagen
Heftafel2.png
Heftafel2.png (23.89 KiB) 1213 keer bekeken
Heftafel.png
Heftafel.png (37.05 KiB) 1237 keer bekeken

Reageer