Lampje: hoe maak ik het kapot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Lampje: hoe maak ik het kapot

Hoi,

ik heb nogmaals een vraagje over de basics uit de elektriciteit: hoe maak ik een lampje in een schakeling kapot?

Mijn redenering: het lampje gaat stuk doordat het doorbrandt, dus door een te grote warmteontwikkeling. Warmteontwikkeling (Joule-effect) vindt plaats als de weerstand te groot is (kin. energie wordt in warmte omgezet). Met andere woorden, als de weerstand te groot is, gaat het lampje stuk gaan. Klopt toch?

R=U/I, dus een grote weerstand komt overeen met een lage stroom. Dus ik zou het lampje kapot maken door er te weinig stroom door te sturen?!

Dat druist in tegen mijn gevoel ;)

Dus, gaat een lampje stuk door een te grote spanning, of door een te grote stroom, daar zit mijn knoop zo'n beetje.

Kan iemand me daarbij een beetje helpen?

Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

bij gelijkblijvende spanning maak je de stroomsterkte bij grotere weerstand inderdaad alleen maar kleiner. Maar wat weerhoudt je ervan om de spanning te verhogen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

De weerstand is een materiaaleigenschap. Deze vertelt je wat de verhouding tussen spanning en stroom is in het materiaal.

De lamp gaat stuk vanwege een teveel aan energie dat wordt toegevoerd. Je moet dus naar het vermogen kijken:
\(P = U \cdot I\)
Als je de stroom door de lamp (weerstand) constant houdt dan:
\(P = U \cdot I = R \cdot I^2\)
Als je de spanning over de lamp (weerstand) constant houdt dan:
\(P = U \cdot I = \frac{U^2}{R}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

Het maakt uit of de gloeidraad van een 230 volt gloeilamp langzaam dunner wordt over zijn hele lengte of alleen op zwakke plekken. Veronderstel eerst dat de gloeidraaddiameter d overal in gelijke mate dunner wordt, dan is het stralende oppervlak evenredig met d, terwijl het elektrische vermogen V2/R evenredig is met d2. Gelijkmatige verdamping zou dus leiden tot afkoelen van de gloeidraad. Maar een werkelijke gloeidraad ontwikkelt lokale zwakke plekken die dunner worden. Zo een dunne plek raakt door de onevenredig hoge weerstand oververhit, en brandt door.

Berichten: 30

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

In mijn voorexamenjaar hebben we proeven gedaan met nieuwe lampjes.

Laat duidelijk zijn:

- bij een hogere stroom, gaat er meer stroom tegelijk door

- bij een hogere spanning, gaat er net zoveel tegelijk door, maar dan sneller

Wanneer je op zo'n lampje dus een hogere spanning zet, dan loopt de stroomkring sneller, met als gevolg dat het lampje springt, doordat het gloeidraadje veel warmer wordt door de hogere spanning.

Je kan het heel makkelijk nasimuleren,

je zorgt dat je een nieuw lampje hebt, zodat er nog geen sprake is van slijtage. maakt een stroomkring met een bron die je op verschillende standen kan zetten, 1 t/m 12 Volt met een draaiknop.

Je zal zien dat het draadje steeds meer licht geeft, wanneer je de knop van de bron verder omhoog gaat. Hoe meer licht, des te hoger de temperatuur van het draadje. Uiteindelijk zal tussen de 9 en de 12 Volt bij een degelijk lampje het gloeidraadje springen, die kan de temperatuur dan niet meer aan.
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

drsmart schreef:Laat duidelijk zijn:

- bij een hogere stroom, gaat er meer stroom tegelijk door

- bij een hogere spanning, gaat er net zoveel tegelijk door, maar dan sneller
Nou, zo erg duidelijk is dat niet.

Meer stroom is meer stroom. En meer spanning levert meer stroom.

Wat is snellere stroom? Bestaat er dan ook langzame stroom? Zal best, maar dat is dus helemaal niet relevant.

Meer stroom veroorzaakt meer warmteontwikkeling, en meer warmteontwikkeling veroorzaakt een hogere temperatuur. Zo simpel is dat. En als de smelttemperatuur van de gloeidraad is bereikt, dan istie stuk. ;)

Mocht dat allemaal nog te ingewikkeld zijn: pak een hamer en geef dat lampje een klap op zijn kop. Dan istie ook stuk. ;)

Berichten: 30

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

ik probeer het te moeilijk uit te leggen, maar het gaat er idd om, dat wanneer je meer spanning gebruikt, de gloeidaad zal doorsmelten ;)
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

ik probeer het te moeilijk uit te leggen, maar het gaat er idd om, dat wanneer je meer spanning gebruikt, de gloeidaad zal doorsmelten ;)
En dat is dan alleen omdat er dankzij die hogere spanning een grotere stroomsterkte doorheen gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

OK, dus even synthetiseren, bedankt jongens:

door 'meer stroom' komt er 'meer warmte' => lampje stuk.

Maar die meer stroom bekom je door meer spanning aan te leggen. That's it?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

Maar die meer stroom bekom je door meer spanning aan te leggen. That's it?
Wat je zegt is alsof er enkel spanningsbronnen bestaan. Je kan ook een stroom opleggen, en dan is de spanning daar een gevolg van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

OK, dus even synthetiseren, bedankt jongens: door 'meer stroom' komt er 'meer warmte' => lampje stuk. Maar die meer stroom bekom je door meer spanning aan te leggen. That's it?
Nou nee, gewone mensen (Henk en Ingrids, Sjonnie en Anita's) hebben meestal te maken met gloeilampen die op een stabiele spanning van 230 volt branden. Door veroudering van de gloeidraad neemt de weerstand toe en de stroom af. En desondanks branden ze tenslotte door.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

Door veroudering van de gloeidraad neemt de weerstand toe en de stroom af. En desondanks branden ze tenslotte door.
Maar dat komt dan omdat in de gloeidraad een dunner stukje ontstaat met daardoor meer weerstand. Daar komt dus per millimeter meer spanning over te staan. Evenveel elektronen moeten per seconde door een dunner stukje draad heen==> meer botsingen per strekkende millimeter==> meer hitte ==> smelten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Lampje: hoe maak ik het kapot

Prima. Als de algemeenheid dat gloeilampen kapot gaan door een te grote stroom maar vermeden wordt.

Reageer