Veldsterkte tussen twee draden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Veldsterkte tussen twee draden

Hallo,

Ik weet niet hoe ik deze opgave zou moeten aanpakken, graag een beetje hulp. ;)

Door twee parallelle draden loopt links een stroom I en rechts een stroom 3I. op welke plaats (gebied) kan de resulterende veldsterkte 0 worden?
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (11.3 KiB) 242 keer bekeken

Berichten: 171

Re: Veldsterkte tussen twee draden

Wat weet je zelf al. Ben je bekend met de formule voor het berekenen van de sterkte van een magnetisch veld rond een draad?

Berichten: 171

Re: Veldsterkte tussen twee draden

Ik zal je de formule wel gelijk geven, als je hem had geweten had je deze vraag al op kunnen lossen:
\(B=\frac{\mu0*I}{2\pi r}\)
Verder geef ik je dat
\(\mu0\)
een constante is.

De twee opgewekte magnetische velden zijn tegengesteld aan elkaar omdat de stromen tegengesteld zijn.

Probeer hem zo eens op te lossen.

Berichten: 188

Re: Veldsterkte tussen twee draden

Dankjewel voor je antwoord, ik neem aan dat ik dan de formule voorbeide gevallen aan elkaar gelijk moet stellen, aangezien de stroomrichting tegengesteld is zal de veldsterkte in dat punt automatisch 0 zijn. dat betekent dat de straal voor de vergelijking van de linkerdraad 3 keer zo klein moet worden. maar wat betekent dit, is het juiste antwoord dan B?

Berichten: 171

Re: Veldsterkte tussen twee draden

De resulterende veldsterkte moet 0 zijn.

Je kunt de veldsterkte zien als een vector die loodrecht op de straal wordt opgewekt. Deze vectoren kun je dus optellen Blinks + Brechts = 0

Aangezien Blinks tegenovergesteld is aan Brechts kun je ook stellen dat Blinks - Brechts = 0.

Dit verder uitwerkent krijg je dus Blinks = Brechts.

De enige onbekende die je overhoud is de straal r en die kun je nu uitrekenen. In ieder geval de verhouding tussen de twee stralen.

Houd er wel rekening mee dat dit punt ergens op de lijn ligt die je loodrecht tussen de twee stroomdraden tekent. In jou tekening is het 2D dus die fout kun je niet maken, maar als je uit het vlak komt waarin ook de twee draden liggen dan heffen dan zijn de twee magnetische velden niet meer 180 graden verschoven en kan je dus ook nooit een resulterend veld van 0 krijgen.

Berichten: 171

Re: Veldsterkte tussen twee draden

Afbeelding

Plaatje uit Electrical Engineering van A.R. Hambley, ISBN 9780131989221.

Hier nog even een plaatje om het te verduidelijken. De vectoren H komen overeen met de vectoren B. Als je dus twee draden naast elkaar hebt en je wilt de twee magnetische velden elkaar laten opheffen dan moeten de vectoren dus exact tegenovergesteld zijn, en dat kan alleen op de kortste lijn tussen de twee draden.

Berichten: 188

Re: Veldsterkte tussen twee draden

ok dat snap ik, maar ik snap niet hoe ik dan precies dat punt moet vinden, wat ik heb geredeneerd is dat de straal in de formule 3x kleiner moet worden omdat de stroomsterkte in de rechterdraad 3x zo groot is, dan zijn ze even groot en is de resulterende veldsterkte dus gelijk aan 0.

maar het enige wat ik daaruit kan halen is dat de straal van de rechter draad 3x zo groot is als die van de linkerdraad en lijkt me dus als enige mogelijkheid antwoord B. klopt dit?

Berichten: 171

Re: Veldsterkte tussen twee draden

I / r komt inderdaad overeen met 3I / 3r. Het punt ligt dus op 1/4 van de lijn tussen de twee draden aan de linker kant. Antwoord B is correct

Reageer