Donkere materie

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Berichten: 306

Donkere materie

Zou het kunnen dat de donkere materie de lege plekken in electronenschillen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Donkere materie

Zou je dat wat verder kunnen toelichten? Want zo kan ik er me niets bij voorstellen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Donkere materie

Maar wat als een lege plek in een elektronenschil dan weer gevuld raakt? Waar zou die donkere materie volgens jou dan heen gaan? verdwijnt die zomaar?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Donkere materie

Merk bovendien ook op dat er oneindig veel schillen bestaan per atoom en dus ook oneindig veel lege.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 306

Re: Donkere materie

Maar wat als een lege plek in een elektronenschil dan weer gevuld raakt? Waar zou die donkere materie volgens jou dan heen gaan? verdwijnt die zomaar?
optie A) het wordt energie

optie B) het verplaatst zich naar de plek waar het opvullende electron eerst zat
Merk bovendien ook op dat er oneindig veel schillen bestaan per atoom en dus ook oneindig veel lege.
Volgens mij is dat toch wat kort door de bocht. ik ben maar een leek, maar er is op z'n minst een aantal (deels) gevulde schillen. Laten we dan alleen deze in ogenschouw nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Donkere materie

Volgens mij is dat toch wat kort door de bocht. ik ben maar een leek, maar er is op z'n minst een aantal (deels) gevulde schillen. Laten we dan alleen deze in ogenschouw nemen.
Dat vind ik dan weer kort door de bocht; waarom zou je een groot deel van alle oplossingen negeren?

Verder heb je nog altijd geen mechanisme gegeven waardoor we dit serieus kunnen nemen. Hoe zou dit de donkere materie verklaren?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 306

Re: Donkere materie

Dat vind ik dan weer kort door de bocht; waarom zou je een groot deel van alle oplossingen negeren?
Dat is niet kort door de bocht, het is gewoonweg een feit dat het aantal gevulde electronenschillen eindig is.

Aangezien electronenschillen waar zich geen enkel electron in bevindt eigenlijk puur hypotetisch is, lijkt het me wel zo logisch om deze te negeren.
Verder heb je nog altijd geen mechanisme gegeven waardoor we dit serieus kunnen nemen. Hoe zou dit de donkere materie verklaren?
wikipedia zegt:

De zichtbare materie in deze sterrenstelsels heeft namelijk niet genoeg massa om de bewegingssnelheid van de sterrenstelsels in hun baan om het gemeenschappelijk zwaartepunt te kunnen verklaren. Om de bewegingssnelheid met de bestaande zwaartekrachttheorie en de relativiteitstheorie te kunnen verklaren, veronderstellen astronomen dat er extra materie aanwezig is die tot dusverre niet gedetecteerd kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Donkere materie

Dan zou er volgens jou een verschil moeten zijn tussen een leeg orbitaal in een deels gevulde schil en een leeg orbitaal in een niet gevulde schil?

Je hebt nu een link gegeven die uitlegt waarom er donkere materie zou moeten zijn, maar niet waarom lege orbitalen hiervoor een verklaring kunnen geven.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 306

Re: Donkere materie

Zoals ik al zei ben ik ook maar een leek, maar ik doe een gok. Lees eerst het stukje zonder de delen tussen haakjes, en daarna het stuk met delen tussen haakje. Het zijn eigenlijk 2 afzonderlijke verhalen.

We gaan er even vanuit dat een electronenschil het liefst volledig gevuld is.

(in dat geval zijn electronen/kern/afstand in evenwicht)

Is een electronenschil niet volledig gevuld, dan veroorzaakt dit dus een discontiuteit.

(er is geen evenwicht meer en dus zouden de electronen verder naar buiten moeten gaan)

Deze discontinuteit moet worden opgeheven, of op z'n minst worden overleefd, waarvoor een extra kracht noodzakelijk is. Of, anders bekeken, deze discontinuiteit veroorzaakt een kracht.

(de electronen kunnen echter niet naar buiten, omdat daar een andere electronen schil zit met een afstotende kracht)

deze kracht komt dus voort uit de drang naar de ideale omstandigheid, namelijk een volle electronenschil.

In een lege schil is dan dus overigens ook geen discontinuiteit, want er immers niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Donkere materie

Aan gokken hebben we niets. Het zou verstandig zijn om je eerst eens in de kwantumchemie (d.w.z. dat gedeelte van de kwantummechanica waarmee je de opbouw van atomen kunt beschrijven) te verdiepen.

Op basis van dit totaal verkeerde begrip van de materie valt geen zinnige discussie te voeren. Het gevolg laat zich raden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten