Formule oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

Formule oplossen

Hallo,

ik moet uit de formule p = p*q^2-1 p berekenen, ik heb dit voor de vakantie met gemak gekund, maar op het moment wil het kwartje maar niet vallen. Wie o wie wil mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

Verplaatst naar huiswerk.

Haal alles met p naar het linkerlid, termen zonder p laat je rechts. Breng dan p buiten haakjes, lukt dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Ja, maar dan krijg je toch p/p = q^2-1? en dan is p/p=1 ..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

Ja, maar dan krijg je toch p/p = q^2-1? en dan is p/p=1 ..
Volgens mij heb je de regels niet helemaal begrepen, je kan die p niet op die manier naar links halen. Wat pas je precies toe?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Volgens mij heb je de regels niet helemaal begrepen, je kan die p niet op die manier naar links halen. Wat pas je precies toe?


Beide kanten delen door p .. Het zou goed kunnen dat dit niet mag, ik ben het spoor even helemaal bijster..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

Beide kanten delen door p .. Het zou goed kunnen dat dit niet mag, ik ben het spoor even helemaal bijster..
Dat mag, als p niet 0 is. Als de opgave echt "p = p*q^2-1" was, klopt je uitwerking niet. Was dat de opgave, of vergat je haakjes?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Dat mag, als p niet 0 is. Als de opgave echt "p = p*q^2-1" was, klopt je uitwerking niet. Was dat de opgave, of vergat je haakjes?


De opgave is echt "p = p * q^2 - 1

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

De opgave is echt "p = p * q^2 - 1
Als je dan deelt door p, krijg je:

p/p = (p * q^2 - 1)/p

Rechts wordt dat niet gewoon q² - 1, maar q² - 1/p. Zo ben je p nog niet kwijt.

Op welke manier kan je die term pq² in het linkerlid krijgen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

TD schreef:Als je dan deelt door p, krijg je:

p/p = (p * q^2 - 1)/p

Rechts wordt dat niet gewoon q² - 1, maar q² - 1/p. Zo ben je p nog niet kwijt.

Op welke manier kan je die term pq² in het linkerlid krijgen?
als je het mij vraagt zou dat zijn door links en rechts te delen door pq2 maar ik vraag me af of dat dan wel mag..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

Nee, want dan krijgt die -1 in het rechterlid een noemer pq². Het delen door pq² heeft maar zin als pq² een factor is in het rechterlid, maar dat is het niet. Het is een term en die krijg je naar links door van beide leden pq² af te trekken; of met andere woorden: tel -pq² bij beide leden op. Wat geeft dat? Breng dan links p buiten haakjes.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Nee, want dan krijgt die -1 in het rechterlid een noemer pq². Het delen door pq² heeft maar zin als pq² een factor is in het rechterlid, maar dat is het niet. Het is een term en die krijg je naar links door van beide leden pq² af te trekken; of met andere woorden: tel -pq² bij beide leden op. Wat geeft dat? Breng dan links p buiten haakjes.


dan krijg je (volgens mij) p-p*q^2 = -1, echter het buiten haakjes werken krijg ik niet voor elkaar. Ik weet niet wat ik heb, eerder ging dit allemaal zonder problemen...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

dan krijg je (volgens mij) p-p*q^2 = -1, echter het buiten haakjes werken krijg ik niet voor elkaar. Ik weet niet wat ik heb, eerder ging dit allemaal zonder problemen...
Dit is goed. Links is nu een factor p gemeenschappelijk, kan je die niet buiten haakjes brengen? Zoals: ap+bp = p(a+b).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Dit is goed. Links is nu een factor p gemeenschappelijk, kan je die niet buiten haakjes brengen? Zoals: ap+bp = p(a+b).


het buiten haken brengen gaat me op dit moment niet lukken,,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule oplossen

Het rechterlid is p-pq² en ik wil dit schrijven als p(...), wat moet er dan op die puntjes staan om terug p-pq² te krijgen als je de haakjes zou uitwerken? Lukt het wel in die richting?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Formule oplossen

Het rechterlid is p-pq² en ik wil dit schrijven als p(...), wat moet er dan op die puntjes staan om terug p-pq² te krijgen als je de haakjes zou uitwerken? Lukt het wel in die richting?
Volgens mij ben ik eruit!

p-pq2 word p(1-q2). en dan kun je links en rechts delen door (1-q2), toch? ;)

Reageer