Rechterhandregel

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12

Rechterhandregel

ff vraagje over de rechterhand regel. Als een geleider in een magneetveld beweegt dan geven de vingers de richting van de geinduceerde spanning weer. Maar een geleider die in een homogeenveld beweegt kan toch geen spanning induceren ? Er is is immers geen veld verandering !

Berichten: 27

Re: Rechterhandregel

als je een magneet beweegt in een spoel heb je een fluxverandering, dus een inductiespanning.

Als je het omdraait, een spoel bewegen in een magneetveld (loodrecht laten ronddraaien) heb je ook een fluxverandering dus een inductiespanning.

Berichten: 12

Re: Rechterhandregel

Oke stel dat je een enorme grote magneet hebt ter grootte van de aarde. (Benadert homogeen veld). heb je dan nog steeds geïnduceerde spanning ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

scan0002.jpg
scan0002.jpg (126.9 KiB) 1435 keer bekeken
Toepassing van de wet van Faraday

Een rechte draad ,lengte L staat loodrecht op de veldlijnen van een homogeen magnetisch veld ,waarvan de magnetische inductie de grootte B heeft. ( zie de afbeelding).

Men verplaatst de draad met een snelheid v in een richting die loodrecht staat op de draad en op de veldlijnen. In de tijd dt bedraagt de verplaatsing ds (=v.dt) en dus de doorsneden flux:
\(d\Phi=B.L.v.dt\)
De grootte van de e.m.k. van inductie is dus voor te stellen door:
\(e_{i}=\frac{d\Phi}{dt}=B.L.v.\frac{dt}{dt}=B.L.v \)

Berichten: 10

Re: Rechterhandregel

De vingers geven de richting van de STROOM weer. en niet de richting van de spanning.

spanning heeft zelf geen richting enkel een polariteit.

Berichten: 12

Re: Rechterhandregel

Aan :Steffenvdb

Uit wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Linker-_en_rechterhandregels

De bepaling van de richting van de geïnduceerde elektromotorische kracht

De rechterhandregel kan gebruikt worden ter bepaling van de richting van de geïnduceerde elektromotorische kracht (emk) in een geleider die beweegt in een magnetisch veld.

Plaatst men de rechterhand zo dat de veldlijnen langs de palm intreden en dat de gestrekte duim de richting van de beweging van de draad aangeeft, dan wijzen de vingertoppen in de richting van de geïnduceerde elektromotorische kracht.

aan : aadkr

Een winding waarbij de omvatte flux niet verandert kan volgens mij geen spanning induceren.

Een auto die van oost naar west rijdt (dwars door het aardmagnetisme) induceert geen spanning.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

Een winding waarbij de omsloten magnetische flux niet verandert, kan inderdaad geen inductiespanning induceren.

Dat ben ik volkomen met je eens.

Maar dat heb ik ook nooit beweerd.

In mijn voorbeeld gaat het over een rechte geleider met lengte L , die bewegend in een homogeen magnetisch veld , magtische veldlijnen doorsnijdt.

Dan ontstaat wel degelijk een inductiespanning over de rechte geleider.

De polariteit van de zo opgewekte inductiespannning, kan worden bepaald met de wet van Lorentz.
\(\vec{F}_{Lor}=e \vec{v}\times \vec{B} \)

Berichten: 10

Re: Rechterhandregel

Geloof niet alles wat er op wikipedia staat.

Ik weet dat stroom vloeit en dat spanning ergens overstaat en gepolariseerd is.

Spanning is de gebruikte term om de kracht van de elektronen aan te duiden.

Stroom is de hoeveelheid elektronen die passeren in een bepaalde tijd

Wie mij kan bewijzen dat spanning vloeit verdient respect.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

Alsje de rechterhandregel loslaat op het rechte stuk draad AB (zie afbeelding) , dan kom je inderdaad op de juiste polariteit uit. Het punt B wordt de positieve pool en puntA de negetieve pool .

Nu is het gebruikelijk om de inductiespanning aan te geven met een vector (de vector e (inductie) )

Deze is gericht van de min pool naar de pluspool toe. Dat doen we ook bij het symbool van een gelijkspanningsbatterij

Daar geven we de batterijspanning U (bat) ook aan door de vector U(batterij) die loopt van de min pool naar de plus pool .

Inductiespannig heeft dus wel een richting.

Berichten: 12

Re: Rechterhandregel

Volgens mij gaat de wet van Lorenz over geladen deeltjes die door een magneet veld gaan.

Berichten: 10

Re: Rechterhandregel

U spreekt van de richting van de spanning.

De Vector heeft een richting inderdaad zoals u zegt. min naar plus uiteraard.

dit geeft enkel de polarisatie aan, de stroom vloeit mee met de richting van de vector.

De spanning is gepolariseerde en de stroom vloeit in de ze richting.

Maar de spanning vloeit niet.

mvg

Steffen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

Steffenvdb, ik ben het helemaal eens met de opmerkingen in jouw bericht.

jimbeam, je hebt gelijk dat de wet van Lorentz gaat over een bewegend elektrisch geladen deeltje in een homogeen magnetisch veld. Toch kunnen we de wet van Lorentz toepassen op mijn voorbeeld .

Ik zal dat proberen duidelijk te maken met een tekening.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

scan0003.jpg
scan0003.jpg (163.85 KiB) 1432 keer bekeken
Als we naar het bovenaanzicht kijken, dan zien we het rechte draadstuk bewegen met een snelheid v in de aangegeven richting. Op de vrije elektronen in de draad werkt dan ook dezelfde snelheidsvector v. Laten we nu 1 vrij elektron van die draad bekijken. Dit vrij elektron beweegt zich met de snelheidsvector v ( zie bovenaanzicht).

De vector
\(e.\vec{v}\)
wijst nu in tegengestelde richting. Nu bepalen we de kleinste hoek tussen de vector
\(e.\vec{v}\)
en de vector
\(\vec{B}\)
. Dit is de hoek
\(\alpha\)
.

Nu draaien we de vector
\(e.\vec{v}\)
over de kleinste hoek (alpha) naar de vector
\(\vec{B}\)
.

We krijgen nu een draairichting die rechtsom is ( met de klok mee) (zie bovenaanzicht).

Als we nu de rechtse schroefregel toepassen, krijgen we de richting van de Lorentzkracht ,die op zo''n vrij elektron werkt.

Deze is van ons af gericht ( het papier in) (zie vooraanzicht).

De vrije elektronen in de draad ondervinden dus een Lorentzkracht die gericht is naar beneden (zie vooraanzicht).

Al bewegende zal er in punt A van de draad een opeenhoping van vrije elektronen ontstaan ( de - pool) en in punt B een tekort aan vrije elektronen ( de + pool ). De inductiespanning wordt dus langzaam maar zeker opgebouwd., totdat deze de waarde krijgt die volgt uit de formule e (ind)=B.L.v

Berichten: 12

Re: Rechterhandregel

Ik moet zeggen dat je wel een punt hebt.

Zou dit de reden zijn dat in een luidspreker een spanning wordt opgewekt zodra je deze extern beweegt ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Rechterhandregel

Volgens mij wel.

zie ook de internetsite

www.edumedia-sciences.com/nl/a538-luidspreker

Ga met de muisaanwijzer op de luidspreker staan en dubbelklik dan met de muis

Reageer