I.i.d. verdeelde variabelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

I.i.d. verdeelde variabelen

Hoi,

Ik weet niet zeker of ik nu in de goede hoek van het forum zit, maar ik wist niet goed waar ik deze vraag anders moest plaatsen. Dus ik hoop dat het zo goed is ;) .

Mijn vraag heeft betrekking op een vraag proces. Hiervan is bekend wanneer de voorraad afneemt (telkens met 1 stuk). Deze data is voor mij beschikbaar. Nu is het de bedoeling aan te tonen dan de vraag onafhankelijk en individueel verdeeld is. Ik heb de tijd tussen twee verschillende vraag momenten al bepaald. Maar ik weet niet goed hoe ik nu verder moet.

Ik weet & begrijp dat er op dit forum geen kant en klare antwoorden worden gegeven, daar leer je uiteindelijk niets van. Maar ik hoop dat iemand hier begrijpt waar ik het over heb en me een duwtje in de goede richting kan geven.

Alvast heel erg bedankt!

Renée

Berichten: 1

Re: I.i.d. verdeelde variabelen

Je kunt chi^2 verdeling gebruiken om onderlinge onafhankelijkheid te testen

Anders post ook even je data. Want de moeilijkheid zit hem in het groeperen van je data.

Berichten: 8

Re: I.i.d. verdeelde variabelen

Ik heb de databestanden geüpload. In het databestand "voorraadwieltjes" staat het totale verloop, met op sheet 2 uitgesplitst op welke momenten er vraag is en op welke momenten de voorraad weer toeneemt. De levertijd is constant, altijd 8 uur na gebruik.

In de andere 8 databestanden staan de verschillende vraagmomenten per lijn. De wieltjes doen namelijk dienst als aandrijfwiel voor een lopende band. Op deze manier is het te zien hoe de vraag per lijn is.

Ik hoop dat je tijd hebt hier snel iets over te zeggen, ik krijg ondertussen nogal haast. Al is dat natuurlijk altijd mijn probleem ;) .
Bijlagen
lijn8.xls
(24.5 KiB) 104 keer gedownload
lijn7.xls
(28 KiB) 104 keer gedownload
lijn6.xls
(25 KiB) 105 keer gedownload
lijn5.xls
(25.5 KiB) 107 keer gedownload
lijn4.xls
(27 KiB) 114 keer gedownload
lijn3.xls
(24.5 KiB) 112 keer gedownload
lijn2.xls
(28.5 KiB) 113 keer gedownload
lijn1.xls
(32 KiB) 93 keer gedownload
voorraadwieltjes.xls
(109 KiB) 86 keer gedownload

Reageer