IQ-test: hoogbegaafd?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7

IQ-test: hoogbegaafd?

Heb een test gedaan bij mensa afgelopen zaterdag. Ik ben niet hoogbegaafd en ben met pijn en moeite door het vmbo gegaan. Ben wel goed in wiskunde en natuurkunde, maar totaal niet goed in Nederlands. Nu kreeg ik voornamelijk van die figuurreeksen en als subtest in de vorm van cijferreeksen. Nu ben ik toevallig erg goed in die plaatjes en het rekenen ging me ook wel redelijk goed af. Ze zeiden in de brief dat er van 1 test het iq werd getoond en als die hoger was dan het 98e percentiel dan wordt voldoe je aan hun criteria. Stel nou dat ik er doorheen kom puur omdat ik goed ben in die figuurtjes, mag ik dan terecht stellen dat ik hoogbegaafd ben? Het doet vermoeden dat de groep niet representatief is. Sowieso als je dan wel erg goed ben in dingen onthouden en in talen, dan kan je toch nog slecht zijn in die figuurreeksen. Je zou denken van als iemand hoogbegaafd is dan zou hij of zij het moeten kunnen. Maar het is een klein onderdeel van een breed intelligentie onderzoek. Wie mist hier dan wel niet de boot? Volgende week moeten de resultaten binnenkomen, dus dan horen jullie het wel. Verder graag reacties op de vragen… Vinden jullie dat de toelatingstest niet goed en niet representatief is? (Hij stamde uit 1961 en leek wel 1000 keer gekopieerd).

Berichten: 54

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Ik herken me erg in bovenstaand verhaal. Ook ik ben best wel intelligent, maar niet zoals de tests beweren. Ik ben nl ook goed in allerlei logische puzzels en dergelijke, en dan vooral in het (snel) verzinnen van een algoritme. Dit is hoe je dergeljke puzzels oplost. Mijn mening is dat de tests nog wel iets zouden kunnen zeggen over de IQ's rond de 90-110, maar niet meer daarboven. In sommige tests heb ik gewoon alles goed, soms zijn er onderdelen die ik even niet doorzie, of zoals laatst bij de IQ-test op tv vroegen ze naar zeer selectieve dingetjes uit een filmpje, dat weet ik dan niet. Maar soms scoor ik dus gewoon 160, en dat is dan afhankelijk van het soort vragen. Een goede valide test laat je sowieso niet de ene keer 130 scoren, en de andere keer 160.

Zeer vreemd (debiel bijna zou ik zeggen als ik de terminologie van mensa aanhoudt, excusez les mots - maar het zijn hun woorden) is het dat ze zo'n sterke grens bij 98 % leggen. Het is hetzlefde als je bij een hardloopwedstrijd staat te kijken, en bij de eerste 2 % zegt: dat zijn de snelle lopers, en bij de andere 98 % zegt: en dat zijn gewone lopers. Het is een glijdende schaal, en waarom daar nou opeens een tweepuntsschaal van gemaakt ? Zeker geizen de problematiek van validiteit van meten.

Je kunt de algemene IQ uiteenrafelen in diverse onderdelen. Waarschijnlijk ben jij wel goed in rekenkundig inzicht, ruimtelijk inzicht, maar minder in taal, zoals je zelf al aangeeft. Daarbij komt nog dat wanneer taal gevraagd wordt, dit meestal toch weer de 'wiskundige kant' van de taalwetenschap is. Woordverklaring, synoniemen, vergelijkingen (water staat tot kraan is als...) en logica. (alle pianisten zijn musici...).

Eén ding nog bij IQ tests: algemeen wordt aangenomen dat mensen met een hoog IQ zich goed kunnen concentreren. Door dus een lange test te maken, met een hoge tijdsdruk, maakt het in feite niet uit wat je vraagt, de hogere IQ's zullen beter gefocust kunnen blijven op de test, en zo hoger scoren. Dit zie je bijv op de tv-test, dan wordt het erg moeilijk, dan zie je het studiopubliek al wat lacherig doen, en de Kelly's haken meteen af.

Waarvoor was de test dan ? Want los van bovenstaande denk ik dat een hoogbegaafde het vmbo wel heel erg fluitend zou moeten kunnen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Zeer vreemd (debiel bijna zou ik zeggen als ik de terminologie van mensa aanhoudt, excusez les mots - maar het zijn hun woorden) is het dat ze zo'n sterke grens bij 98 % leggen. Het is hetzlefde als je bij een hardloopwedstrijd staat te kijken, en bij de eerste 2 % zegt: dat zijn de snelle lopers, en bij de andere 98 % zegt: en dat zijn gewone lopers. Het is een glijdende schaal, en waarom daar nou opeens een tweepuntsschaal van gemaakt ? Zeker geizen de problematiek van validiteit van meten.
Volgens mij is die test van Mensa bedoelt als een toelatingstest voor mensen die lid willen worden van Mensa. En bij een toelatingstest moet je nou eenmaal ergens een grens leggen. Ik denk dus niet dat ze bedoelen dat alleen mensen met een score van 98% slim zijn, maar gewoon dat alleen die mensen slim genoeg zijn om toegelaten te worden.

Of een IQ-test de juiste methode is om 'slimheid' te testen, is natuurlijk weer een andere kwestie.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 7

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Dit is een oud berichtje, ondertussen op een ander forum heb ik dit onderwerp ook gepost:

Reslutaten zijn binnen en het was voor de figuurtjes binnen het 99e percentiel en dat was dan een iq van 136. En de nummerieke test was binnen het 98e percentiel. Vet relax ik ben 26 en kom erachter dat ik hoogbegaafd ben. ja hoor, ik snap er geen ruk van. Het kan niet anders dan dat mijn marijuana verslaving het altijd heeft gemaskeerd. Ofzoiets. Was wel altijd stoned. Maar ze moeten het toch wel ergens geweten hebben, heb wel vaker een test gehad op mn werk bijvoorbeeld.
Waarvoor was de test dan ? Want los van bovenstaande denk ik dat een hoogbegaafde het vmbo wel heel erg fluitend zou moeten kunnen doen.
Nou ik had altijd al een affiniteit met intelligente mensen ( ben moet ik toegeven jaloers ingesteld, en wil ook iets speciaals zijn). Ik heb een breed intressegebied en dat is dat. Maar voor de rest nooit echt iets er van gemerkt dat ik veel intelligenter ben dan de rest (oke iedereen heeft dat wel eens "denk ik" dat ze denken dat ze intelligenter zijn en ik ook, maar trefde gerust mensen in mijn omgeving die het makkelijk won van mijn discussie en ik vind dus dat als ik echt hoogbegaafd was geweest de discuusie makkelijk had moeten winnen). Op een gegeven moment had ik wat problemen en werd wat depressief, hiervoor in contact geweest met een psycholoog en die adviseerde de test van mensa. Altijd al nieuwsgierig geweest naar mijn iq.

Dit even ter zijde...:

Maar ik kan me wel wat voorstellen bij het feit dat je hoogbegaafd kan zijn en dyslexy hebt. Maar ik heb geen dyslexy, ik vat de logica gewoon niet van nederlands. Engels was ik wel goed, had ik altijd 10en en wist de grammatica uit mn kop. Bovendien was ik eerste op de wiskunde wedstrijd in de 4e. Ik had daarin tegen nooit echt mn best gedaan voor school, het interesseerde me gewoon niet. Behalve toen ik op de bedrijfsschool van corus kwam. Dit waren alleen maar interessante vakken. Daarna niveau 4 gedaan en daar had ik op de laatste openvragentoets een 10. Maw ik weet dat ik gerust wel slim ben maar zuig de informatie niet op zoals ze dat zeggen van hoogbegaafde. Ook ben ik niet zo snel van begrip zoals ze dat zeggen van hb-ers. Ik heb gewoon altijd mn best moeten doen om een knap cijfer te scoren. En heb een belachelijk laag concentratie niveau(ik moet geen herrie om me heen hebben of mensen die zitten te praten als ik zit te leren). Het probleem is een beetje dat ik me niet kan voorstellen dat ik mn intelligentie heb aangeleerd (of ze hebben altijd gedacht dat hoeft hij niet te weten, terwijl het bekent was).

Ok misschien begint het nou wat verwarrend te worden. Het gaat erom dat ik het idee heb dat ik inderdaad door flink wat oefenen door de test ben gekomen en daarbij een aanleg heb voor logisch denken. Mijn moeder bijvoorbeeld vind ik veel intelligenter dan ik, maar die komt niet door de bus met logische vragen. Wat ik dan niet snap is dat ik dacht dat een hoogbegaafd persoon overal wel goed in is en in 1 gebied met kop en schouders erboven uit steekt. Hoe kan het nou dat Mensa alleen de niveau van logica test en daarmee met zekerheid kan zeggen dat ik een iq heb van 136. Iemand die een taalknobbel heeft en 10 talen vloeiend spreekt, maar hierbij dyslexie omtrend logische figuurreeksen heeft, komt niet door de test maar zal naar mijn inziens in ieder geval minimaal zo intelligent als mij moeten zijn ofwel intelligenter en die komt gewoon niet door de test. Is mensa hierbij dus tekort geschoten bij de selectie van hun leden? Er klopt iets niet.

nb. kritiek en meningen zijn zeer welkom.

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

hoogbegaafdheid gaat niet alleen om intelligentie en slimheid.

je kan slim en intelligent zijn zonder dat je hoogbegaafd bent.

iemand die heel goed is in wiskunde en heel veel weet over sterrenkunde is het ook niet.

hoogbegaafd gaat ook over creativiteit, improvisatietalent en intellect en deze tot daden en resultaten om zetten. als je slim bent en veel kennis hebt ,maar er niks mee kan verder, dan spreek je ook niet van hoogbegaafdheid.

veel talenten in uiteenlopende gebieden..muziek, kunst, bouwen, inzichten, denken en nog een denken..filosoferen....uitvinden...(Leonardo da vinci dus)

hoogbegaafden hebben vaak problemen met zichzelf en anderen, door hun aparte manier van denken. gelukkig kan dat zich ook weer uitten in aparte humor

en woordengrapjes.

Duidelijk zijn naar de buitenwereld is vaak niet te doen, omdat alles in het hoofd afspeelt, en dat kan veel sneller gaan dan de tong...

en hoogbegaafden zijn vaak overgevoelig / hypersensitief. hebben een grooot gevoel voor rechtvaardigheid.

enzovoort.....

google op hoogbegaafdheid!

ik leg het wat lullig uit, maar ik voel me nu even gehaast, en heb weinig tijd...

een paar weken geleden kwam ik er achter dat ik al deze kenmerken heb...ik was niet op zoek naar info over intelligentie, maar over mijn problemen met met het leven en mezelf.

Mensa is een elite-klup denk ik.........maar ik zag geloof ik wel degelijk iets staan over de problemen die het kan veroorzaken..

den groeten,

Leo de Vincy

Berichten: 54

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

marssound schreef:hoogbegaafd gaat ook over creativiteit, improvisatietalent en intellect en deze tot daden en resultaten om zetten. als je slim bent en veel kennis hebt ,maar er niks mee kan verder, dan spreek je ook niet van hoogbegaafdheid.

hoogbegaafden hebben vaak (...) aparte humor en woordengrapjes.

Duidelijk zijn naar de buitenwereld is vaak niet te doen, omdat alles in het hoofd afspeelt, en dat kan veel sneller gaan dan de tong...en hoogbegaafden zijn vaak overgevoelig / hypersensitief. hebben een grooot gevoel voor rechtvaardigheid.
Ai, dit herken ik wel erg in mezelf (en weet ook van anderen dat ze dit over mij zeggen).
Maw ik weet dat ik gerust wel slim ben maar zuig de informatie niet op zoals ze dat zeggen van hoogbegaafde. Ook ben ik niet zo snel van begrip zoals ze dat zeggen van hb-ers.
Dat zijn overigens dacht ik wel eigenschappen verbonden aan hb.
En heb een belachelijk laag concentratie niveau(ik moet geen herrie om me heen hebben of mensen die zitten te praten als ik zit te leren). Het probleem is een beetje dat ik me niet kan voorstellen dat ik mn intelligentie heb aangeleerd
Het zou de definitie van IQ zijn dat het opleidingsniveau (en leeftijd) niet uitmaakt, maar gezien de tests die men hanteert valt hier niet onderuit te komen.
Hoe kan het nou dat Mensa alleen de niveau van logica test en daarmee met zekerheid kan zeggen dat ik een iq heb van 136. Iemand die een taalknobbel heeft en 10 talen vloeiend spreekt, maar hierbij dyslexie omtrend logische figuurreeksen heeft, komt niet door de test maar zal naar mijn inziens in ieder geval minimaal zo intelligent als mij moeten zijn ofwel intelligenter en die komt gewoon niet door de test
Dat is ook mijn kritiek. De een heeft nou eenmaal meer aanleg voor iets. Ik heb in meer recente literatuur al iets gelezen over een stuk of 7 verschillende intelligentie-types, waarbij logica er dan eentje is. Dat komt al een stuk dichter bij de werkelijkheid.

Waarbij je bij een meting (een IQ-test is ook een meting) altijd af moet vragen: voor welk doel meet ik eigenlijk ? Pas dan weet je ook hoe je de meting in moet zetten, en hoe je de uitkomsten moet interpreteren.

Berichten: 7

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Mensa is een elite-klup denk ik.........maar ik zag geloof ik wel degelijk iets staan over de problemen die het kan veroorzaken..
Wat bedoel je hier precies mee?
Henk-Otto schreef:Dat is ook mijn kritiek. De een heeft nou eenmaal meer aanleg voor iets. Ik heb in meer recente literatuur al iets gelezen over een stuk of 7 verschillende intelligentie-types, waarbij logica er dan eentje is. Dat komt al een stuk dichter bij de werkelijkheid.

Waarbij je bij een meting (een IQ-test is ook een meting) altijd af moet vragen: voor welk doel meet ik eigenlijk ? Pas dan weet je ook hoe je de meting in moet zetten, en hoe je de uitkomsten moet interpreteren.
Kan ik hier aan afleiden dat ik dus niet hoogebgaafd ben? Want stel dat ze nou volgende week een iq-test hanteren die bijvoorbeeld de andere types zouden testen, bijv sylogismen of iets anders. Dan val ik door de mand, want dat wordt blunderen.

En stond in de literatuur er ook dan bij dat je sowieso over hoogbegaafdheid spreekt als je in 1 van die types aan een bepaalde score voldoet? Terwijl je op de andere 6 gewoon niet zo hoog scoor maar gewoon gemiddeld?

In ieder geval bedankt voor alle reakties!

Nb. Ik ga ook op de mensa site, die heeft een apart forum voor leden, dit flink aan de kaart stellen. Ik vind het rete intressant en wil hier de onderste steen boven halen. ofzoiets...

Heb een filmpie een keertje ergens gezien dat dit de manier is om te kijken hoe hoog je iq is. http://www.iqtest.dk/main.swf En ik vind het gerust intressant om te horen hoe hoog jullie scoren, wel eerlijk zijn he!

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

met:



Mensa is een elite-klup denk ik.........maar ik zag geloof ik wel degelijk iets staan over de problemen die het kan veroorzaken..


bedoel ik:

Dat mensen met het etiket hoogbegaafdheid (je kan het ook 'hoog gaaf bed' noemen!)

elkaar opzoeken, dat is een persoonlijke behoefte. Ik heb die helemaal niet. ik weet niet of ik hoogbegaafd ben,

maar ik scoorde met die gratis test van Mensa hoger dan die 2%. dus waarschijnlijk had ik alles goed.

verder ben ik een componist, muzikant, geluidstechnicus, instrumentbouwer (akoestisch en electrisch). Als kind ontdekte ik suysttemen in de muziek. later bleek ik een gedeelte van de muziektheorie zelf te hebben bedacht. zo heb ik ook mezelf solfege aan geleerd. ik zag en hoorde verbanden.

ik heb 7 jaar muziek gestudeerd en werd gezien als een groot talent. maar daar voor heb ik twee jaar een voooropleiding teekenen en schilderen gedaan. ik werd gezien als een groot talent.

Ik kreeg hoge cijfers bij Nederlands, en schijn ook aardig te kunnen schrijven. Ik mag mezelf ook wel uitvinder noemen.

ik bedenk dingen die ik een tijdje later op de markt zie liggen.

Ik hou allemaal mappen bij met mijn projecten. voor nieuwe instrumenten....ook een met eigen recepten. ik heb eigen methodes bedacht waarmee ik vaak kook.

Mijn huis is een grote werkplaats met o.a. een geluidsstudio en een hok met allemaal materiaal en gereedschap om te bouwen en te knutselen.

:-) en nog even verder 'opscheppen':

ik maak me altijd ontzettend druk over politiek en de maatschappij. hoe mensen zijn, en doen. stel me vragen: wat is de mens echt? zijn we onszelf aan het voorliegen over wat een mens is? vragnewe aan onze kinderen mee te doen aan een spel, en als je weigert dan krijg je straf? Ik wil de mensheid redden!!!!!

ik verdiep me in de werking van de hersenen, en emoties. wat is denken, bewustzijn. zijn we zonder woorden nog wel dat wat we nu denken te zijn?

en ik ben ook nog een clown, acteur en grappenmaker. sociaal onzeker, maar ik hou van prettig menselijk contact, en spreek graag onbekenden aan op strat of de supermarkt..

ok,

een heel verhaal...maar niet bedoelt als opschepperij, maar meer om te laten zien wat volgens mij hoogbegaafdheid is...nergens is iets terug te vinden over IQ. of wiskunde...alles gaat over het uitvoeren, daden verrichten...heel veel denken en ontdekken ook

ik heb aan geklopt bij therapeuten die hoogbegaafden begeleiden en helpen....geen een kijkt naar je IQ..of gebruikt een test om hooogbegaafdheid aan te tonen..ze kijken naar wie je bent, en hoe je in het leven staat.

hoogbegaafdheid is iets dynamisch...niet iets van een statisch IQ met een cijfer.

maar wat ik al eerder zei: ik kwam erachter dat ik misschien wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn, omdat ik ondanks een diagnose ADD, mezelf nog steeds niet helemaal kon plaatsen. voor die overgevoeligheid is ernstig..en de problemen met communiceren..ik kom stoned, chaotisch en eigenlijk gewoon dom over...terwijl mijn hersenen op tilt staan. en al 100 meter vooruit zijn met gedachten...!

Berichten: 54

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Zojuist bij spijkers met koppen (radio) hadden ze iemand die ook hoogbegaafd was, die had een score van '0' Gelach in de studio natuurlijk. De test liep tot 152, daarboven konden ze het niet meten. Dat komt PRECIES tegemoet aan wat ik hierboven al zie, over de validiteit van de test. Kijk, je stelt bijv 150 vragen, dus als iemand de helft goed heeft, of bijv 80 of 90, dan kun je nog redelijke uitspraken doen over waar diegene ongeveer zit.

Als iemand alle vragen goed heeft (of alles fout - maar t is meerkeuze ook nog eens, dus als iemand op de gokscore zit), dan verliest zo'n test aan betrouwbaarheid.

Dat mensen verkeerd meten, niet weten wat ze meten, en verkeerde conclusies trekken,of te snelle, kom ik vrijwel overal tegen.

Even nog een paar bijna-feiten:

- Als een IQ-test uit meerdere onderdelen bestaat, zal vrijwel iedereen het herkennen dat het ene onderwerp erg goed ging, en het andere minder.

- Het is ook een feit dat de ene IQ-test andere typen test vragen heeft dan de andere

- de tijdsdruk, hierboven al uitgelgd dat ook dat zeer van belang is, is uiteenlopend per test. Zo kwam ik het tegen dat je bijv 15 min kreeg voor 30 vragen, ik win dan op de makkelijke vragen, en heb zo voldoende tijd voor de ingewikkelde.

Kortom: je kan wel ruwweg iets zeggen over hoe 'slim' iemand is, maar de foutenmarge is groot. Bij de hoge en lage scores zijn deze fouten nog groter.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

@ Marssound

Altijd gedacht dat dit forum een opschep thread kan gebruiken ;)

Even serieus, iedereen moet ten eerste 1 en dezelfde definitie hanteren voor hoogbegaafd. Misschien dat iemand persoonlijk een andere betekenis aan wilt geven, maar dan wordt het zo'n vage tijdsverspillende discussie als er over het hele internet tot vermoeiends toe wordt gevoerd. /elitism

Dit zijn de definities volgens een van de bekendere schalen:

Wechsler WAIS-III

> 130 Zeer hoogbegaafd

120-130 Hoogbegaafd

110-120 Bovengemiddeld

90-110 Normaal

80-90 Benedengemiddeld

70-79 Lichte verstandelijke beperking

50-70 Matige verstandelijke beperking

25-50 Ernstige verstandelijke beperking

< 25 Zeer ernstige verstandelijke beperking

Ten tweede;

je hebt IQ tests en "IQ tests", de eerste kun je tegen betaling laten afleggen door psychologen onder gecontroleerde omstandigheden, duren lang en zijn erkend. De laatste categorie staan, bij wijze van spreken, op de achterkant van een doos cornflakes. De IQ tests die je op websites of in tijdschriften vind vallen in de laatste categorie. Ze zijn niet betrouwbaar en geven je bijna altijd een achterlijk :P hoog IQ wat ook nog sterk verschilt tussen tests. Je kan ze hoogstens beschouwen als (lichte) voorbereiding voor een echte IQ test of iets om te doen als je je verveelt; de scores die ze opleveren hebben geen praktisch nut.

Ten derde;



IQ tests zijn vaak zeer cultureel bepaald. Ik kan me goed herinneren dat ik de vraag voorgeschoteld kreeg wat niet in het rijtje thuishoort: een appel, banaan, sinaasappel of citroen. Ik concludeerde dat voor elk van deze vruchten een reden te bedenken was, namelijk een banaan is als enige niet rond, een appel heeft als enige een dunne schil (en komt van nature voor in rood), een citroen is als enige bitter, en een sinaasappel komt als enige niet voor in de kleur geel (iig niet de rassen die ik kende, ik werd er later op gewezen dat een sinaasappel OOK als enige meer dan 2 lettergrepen had :P dit beschouw ik als een betere reden).

Tegelijkertijd wist ik dat het "correcte" antwoord 'appel' was, dit was puur op geheugen en anticipatie gebaseerd op wat ik dacht dat de meest belangrijke norm was voor andere mensen, dus dit was het antwoord wat ik gaf. Uit mijn eigen visie had ik geen antwoord kunnen geven want ik vind ze allemaal even gelijk of anders. Maakt mij dit minder slim dan de legio mensen die allemaal vast overtuigd zijn dat het enige en juiste antwoord "appel" is?

Alhoewel het afhangt van het type test en onderdeel, zul je moeten accepteren dat net als schoolwerk, een IQ test niet alleen test hoe goed jouw logica is, maar ook of jouw logica wel overeenkomt met die van de bedenker van de test. Hard, maar waar.

Ten vierde;

intelligent en creatief zijn NIET hetzelfde. In feite laat onderzoek zien dat er een omgekeerd evenredig verband is tussen iemands creativiteit en IQ score. Vanaf een IQ van 115/130 neemt de kans om succes in het leven te boeken, waarbij ik meen dat succes werd bepaald door oa salaris en/of wetenschappelijke roem, zelfs sterk af, met een maximum rond IQ 115. De meest logisch ingestelde mensen denken vaak stabiel, terwijl mensen die vaak van perspectief wisselen sneller creativiteit ontwikkelen (of mentale problemen, maar dat ter zijde).

Ik merk het persoonlijk op een zekere website waar mensen flash filmpjes maken, dat de filmpjes met de meest geniale invalshoek en inzage in de menselijke geest of de wereld om ons heen, zelden technisch goed in elkaar zitten. Vaak zijn ze net wat beter dan lopende stick figures, soms zelfs dat niet. De meest vloeiende, grafisch hoog kwaliteit filmpjes daar en tegen hebben bijna altijd de standaard onderwerpen in de trend van, bv, Tom & Jerrie scenarios, waar dan wél een half jaar werken in zit. Een subjectieve observatie, maar een die ik meen op waarheid berust.

Het liefste stel ik, dat creativiteit ideeën oplevert en harde logica ze in de praktijk laat werken. Als je alleen talent hebt in 1 van deze, zul je goed moeten samenwerken om 'succes' te bereiken. Creativiteit daarentegen is slecht te testen, nog slechter dan IQ. Je kunt eerlijk in twijfel trekken of creativiteit per definitie kan worden vastgelegde volgens algemeen vastgestelde normen en schalen.

Als laatste punt wou ik er op wijzen dat Mensa, ondanks het image van de klassieke nerd, geen denk tank is. Het is in de eerste plaats een sociale activiteiten groep voor mensen die zeer logisch of leergierig (of betweterig :P ) ingesteld zijn, wat sociale contacten vaak bemoeilijkt. Het zijn geen supermensen met een geheime organisatie die vanuit een ivoren toren neerkijken op de samenleving onder het genot van Mozart en een potje schaak. In feite binnen Mensa zijn er activiteitengroepjes voor bv extreme sporten, pretpark bezoek en zelfs wicca.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

marssound schreef:Als ik me niet lekker voel bij iets wat ik in een emotionele bui heb neergezet, of als ik rare fouten heb gemaakt..dan moet ik dat kunnen verwijderen of veranderen, lijkt me.

dat is een stuk prettiger dan in een nieuw antwoord te moeten uitleggen dat je er even naast zat..of dat je bepaalde woorden terug wilt nemen of veranderen.


Welcome to academia.

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

toen ik me een tijdje geleden ging verdiepen in hoogbegaafdheid, kwam ik toch echt uit op het feit

dat onderzoekers/ wetenschappers/ doktoren en therapeuten, dit niet alleen meer verbinden met een hoog IQ. of zelfs helemaal niet.

dit is ook de laatste keer dat ik dat zeg, want iedereen blijft hier hameren op IQ-testen...!! ;) :-)

hier wat leesvoer...ik zie mezelf nu wel als een soort van hoogbegaafd persoon. dat is prettig,

want ik kan mijn vreemde leven en mezelf een beetje beter begrijpen hierdoor.

maar ik zit niet elke dag dromerig en trots te staren naar mijn ingelijstte IQ_score, maar

struikel wel iedere dag weer over mijn eigen vreemde gedrag en geest:

http://www.informationeel.nl/hoogbegaafdheid/kenmerken/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid

http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/

http://www.platovisit.nl/ntk/hoogbegaafd.htm

dat ik de diagnose ADD (ADHD zonder H) heb, is ook wel toevallig:

http://www.hiq.nl/hb-hben-adhd.php

ik ben misschien ook niet zo geïnteresseerd in wat IQ testen en hoogbegaafdheid met elkaar te maken hebben...mij gaat het meer om de nogal speciale karaktertrekken van hoogbegaafden..en die zijn voor een deel natuurlijk ook weer persoonlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

Ik wil er wel even kort op ingaan... ;)

Kort echter, omdat ik er niet zoveel op kan zeggen, tenzij dan dat je hier, in een notendop, aanhaalt welke beperkingen/ opmerkingen ondermeer, je best in je achterhoofd kan houden bij een IQ-test:

(1) een concept (zoals IQ) definiëren is één van de eerste vereisten om er degelijk onderzoek over te kunnen doen. De WISC en de WAIS zijn officiële IQ-testen die hun validiteit al hebben aangetoond (al is die validiteit nooit perfect!)

(2) de officieuze IQ-tests zijn inderdaad maar weinig waard.

(3) culture free IQ-testen bestaan nog steeds niet (en zullen er vermoedelijk ook nooit komen). De SON-R wordt gezien als zo'n niet-verbale intelligentietest (= niet gebaseerd op taal), maar ook deze is niet cultuurvrij. Sommige IQ-testen zijn wel méér culture free dan andere, maar ze blijven dus allemaal in min of meerdere mate cultuurafhankelijk.

(4) Het IQ (cijfer dat je haalt uit een IQ-test) bepaalt zeker niet alles. denk ook aan iemand met een zware vorm van ASS, die een erg hoog IQ heeft, maar die volkomen vastloopt in zichzelf en in de maatschappij. Zodanig zelfs dat hij misschien nooit zelfstandig zal kunnen leven...

Het onderscheid tussen creativiteit en intelligentie is inderdaad erg belangrijk. Zie bv. ook: een iets te lange post over creativiteit en IQ

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

is creativiteit :

het creeren van iets nieuws...eventueel uit al bestaande elementen?

is intelligentie het kunnen begrijpen van ingewikkelde constructies, kennis, enzovoort?

en is hoogbegaafdheid dan niet het creatief gebruiken van kennis, ingewikkelde constructies?

ik vraag me af of je een primitieve 'bosman' die nog nooit een puzzel heeft opgelost,

een IQ-achtige-puzzel kan laten oplossen, omdat hij eerst een heel leerproces nodig heeft om de 'denktools'

te vinden voor het oplossen...

maar daarna kan hij wel die puzzel maken. dus was hij dan eerst dom, en daarna slim?

lijkt me dat hoogbegaafheid juist heel veel met creativitieit te maken heeft..of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: IQ-test: hoogbegaafd?

marssound schreef:is creativiteit :

het creeren van iets nieuws...eventueel uit al bestaande elementen?

en is intelligentie dan niet het creatief gebruiken van kennis?
Als intelligentie wordt gedefinieerd als een probleemoplossend vermogen, dan zie ik het als resulterend van de samenwerking tussen logica en creativiteit. Creativiteit zie ik als het vermogen om van perspectief/denkframe te veranderen. Logica beschouw is als de mate waarin jouw denkwerk foutloos te werk gaat.

Creativiteit zal bij een IQ test nauwelijks beloond worden, eerder afgestraft. Alle tests die ik ken zijn geproduceerd met een zelfde logica in gedachten, als deze manier van denken je ligt scoor je automatisch moeiteloos hoog, zelfs al ben je niet erg creatief. Als je wat minder logisch bent maar wel snel kan aanpassen, zal je nog steeds ver komen, maar het zal je meer moeite vergen dan iemand voor wie de antwoorden op de IQ puzzels volledig obvious zijn.

Om maar een voorbeeld te geven; high functioning autisten moeten veel moeite doen om sociale interacties te begrijpen, terwijl de doorsnee mens situaties vaak intuïtief aanvoelt. Dat maakt ze niet automatisch minder intelligent, hun perspectief is hier simpelweg niet geschikt voor.

Gesloten