Déjà vu

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 32

D

Ik heb af en toe ( zo ongeveer 1x per maand , soms meer) wel eens last van een déjà vu, meestal als ik moe ben. Jaa veel hebben daar wel eens last van maar toch wil ik eens weten of sommige mensen ook zo van die rare symptomen hebben als ik.

het is er meestal ineens, het lijkt alsof ik alles al eens heb meegemaakt, ik kan van tevoren voorspellen wat iedereen gaat zeggen (ale dat lijkt allesinds zo), er komt ineens een HEEL RAAR gevoel over mij, ik kan het niet goed beschrijven.. langs de ene kant wel een beetje angstig, angstig van de dingen rondom mij. Na zo'n déjà vu wordt ik eerst een beetje misselijk, daarna krijg ik hoofdpijn.

Meestal duurt het geheel zo'n 10 minuten (10 heel RARE minuten moet ik zeggen) Achteraf ben ik soms een deel vergeten van wat er was gebeurd.

Papa zegt dat het gewoon een vorm van migraine is.

Ik vraag me af of iemand soms hetzelfde gevoel heeft. :shock:

Berichten: 407

Re: D

heb dit ook wel eens

alleen dat gevoel van misselijkheid enzovoort heb ik niet bij mij is het meestal dat ik op een plaats kom waar ik nog nooit ben geweest en het lijkt dan of ik kan zeggen nu gaat die persoon rechtstaan

ook heb ik soms ben ik gewoon observator zie ik iemand rechtstaan en verder wandelen en heb dan het gevoel dat dat al eens gebeurt is.

( dit kan raar klinke mja.)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Re: D

een deja vu is een foutje in je hersenen.

De informatie wat via je linker oog binnen komt, wordt een fractie eerder verwerkt dan de informatie wat je rechter ook binnen komt. Daardoor lijkt het alsof je het eerder gezien hebt. Om dat dan logisch te laten lijken, krijg je het gevoel erbij dat je het een week geleden gezien hebt.

Dit foutje gaat gepaard met erg veel chemische stoffen en dat geeft het vreemde gevoel erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: D

Anonymous schreef:een deja vu is een foutje in je hersenen.

De informatie wat via je linker oog binnen komt, wordt een fractie eerder verwerkt dan de informatie wat je rechter ook binnen komt. Daardoor lijkt het alsof je het eerder gezien hebt. Om dat dan logisch te laten lijken, krijg je het gevoel erbij dat je het een week geleden gezien hebt.

Dit foutje gaat gepaard met erg veel chemische stoffen en dat geeft het vreemde gevoel erbij.
Dat is inderdaad een verklaring, ook puur/stom toeval kan een deja vu veroorzaken.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 536

Re: D

Hmmm, ik kan een deja-vu op commando beleven. Niet altijd, natuurlijk, maar wel vaak (zeg 10x per dag als ik wil.) Het rare is ook dat ik het best een lekker gevoel vind.

Re: D

Hmmm, ik kan een deja-vu op commando beleven. Niet altijd, natuurlijk, maar wel vaak (zeg 10x per dag als ik wil.) Het rare is ook dat ik het best een lekker gevoel vind.


Op commando..wauw..hoe doe je dat? En van dat leuk gevoel daar kan ik wel iets in vinden ja...naast dat angstig gevoel kan het ook wel es speciaal en leuk zijn ja

Berichten: 32

Re: D

Anonymous schreef:een deja vu is een foutje in je hersenen.

De informatie wat via je linker oog binnen komt, wordt een fractie eerder verwerkt dan de informatie wat je rechter ook binnen komt. Daardoor lijkt het alsof je het eerder gezien hebt. Om dat dan logisch te laten lijken, krijg je het gevoel erbij dat je het een week geleden gezien hebt.

Dit foutje gaat gepaard met erg veel chemische stoffen en dat geeft het vreemde gevoel erbij.
Cool..dat wist ik niet..eigenlijk klinkt het nu veel logischer!! :shock:

Ps. dit bericht hierboven was ook van mij (automatisch inloggen stond nog niet aan :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: D

Die verklaring strookt niet met mijn beleving van een deja-vu.

Overigens: ik heb ze niet vaak, hooguit eens in de twee jaar of zo.

Ik word er niet misselijk bij, of heb last van een ander raar gevoel.

Het is alleen dat een bepaald beeld én bijhorend geluid (meestal dat wat er gezegd wordt) ineens aangeeft wat er de (hooguit) seconde erna gezegd en gedaan gaat worden.

Als het alleen informatie van het linker of rechteroog zou betreffen, dan zou ik geen deja-vu met geluid kunnen hebben :wink:
Vooruitgang

Berichten: 672

Re: D

Als herinneringen opgeslagen worden gebeurd dat via een soort "memory-tracks" die van de hippocampus naar geheugengebieden in de neocortex lopen,als deze herinneringen niet vaak opgeroepen of gebruikt worden kunnen bepaalde delen van de "track" gebruikt worden voor andere herinneringen zodat het spoor niet meer compleet is.Als een restant van zo'n memory track geprikkeld wordt kan de gebeurtenis opgeroepen worden zonder dat de hypocampus er aan te pas komt,dat zou het "vreemde" gevoel geven bij een deja vue.

Ik kan me voorstellen (en dit is zuiver speculatief) dat iemand bij wie memory tracks langzaam vervagen meer deja-vues ervaart.

VG Peter
huh?

Re: D

de verklaring van een deja vu is eigenlijk eenvoudig het heeft te maken met een hoger ontwikkelt bewustzijn.

alles wat in je leven gebeurt en wat je meemaakt staat min of meer vast in je onderbewuste en bij een deja vu herinner je je dat.

iemand die een deja vu kan oproepen wanneer hij wilt heeft dus een deurtje gevonden naar zijn onderbewustzijn.

een andere naam is helderweten in de term van paranormaal ontwikkelde personen.

Berichten: 2.746

Re: D

het is een foutje bij de neurotransmitters in de hersenen

ik heb het zelf enkele malen in een jaar, ik denk gewoon eens verder of het echt geen gewone herinnering is en daar blijft het bij, geen slecht gevoel,...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: D

Anonymous schreef:de verklaring van een deja vu is eigenlijk eenvoudig het heeft te maken met een hoger ontwikkelt bewustzijn.

alles wat in je leven gebeurt en wat je meemaakt staat min of meer vast in je onderbewuste en bij een deja vu herinner je je dat.

iemand die een deja vu kan oproepen wanneer hij wilt heeft dus een deurtje gevonden naar zijn onderbewustzijn.

een andere naam is helderweten in de term van paranormaal ontwikkelde personen.
Uhm pardon? laten we het even bij het onderwerp houden, Deja vu heeft niks met paranormaliteit te maken. Bovenstaande beweringen zijn nergens op gebaseerd.

"Deurtje naar je onderbewustzijn"?? :shock:
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Re: D

Zover bekend is volgens mij nog niet vastgesteld wat een Deja Vu precies is, maar zijn en meerdere theorieen, sommige kwamen al langs.

1:

Cognitief psychologen (gedragswetenschappers die zich met bewustzijn

bezighouden) en neurowetenschappers hebben weer een andere invalshoek. Zij onderscheiden over het algemeen twee soorten geheugen, simpel gezegd: het bewuste en het onderbewuste geheugen. Met het bewuste geheugen kunnen we zeer speciale gebeurtenissen haarscherp voor de geest halen, bijvoorbeeld populaire vakantieadressen of de eerste persoon op wie we verliefd werden. Het onderbewuste geheugen is gebaseerd op herkenning van overeenkomstige beelden, dat wordt aangeroepen bijvoorbeeld in het geval we iemand vaag herkennen maar niet direct kunnen plaatsen. Uit hersenonderzoek blijkt dat het bewuste geheugen is gelegen in de prefrontale cortex en het hippocampus. Het onderbewuste geheugen is meer naar achter te vinden, onder meer in de parahippocampale gyrus. Volgens sommige neurowetenschappers ontstaan déjà vu´s op het moment dat de parahippocampale gyrus wordt geactiveerd terwijl er tegelijk een bewuste herkenning van een voorval gegenereerd wordt in het voorste gedeelte van de hersenen.

2.

En dan is er nog een vage theorie dat het ene oog de informatie een fractie van een seconde eerder doorgeeft dan het andere oog. Omdat de informatie ongelijk de hersens binnenkomt proberen de hersenen er chocolade van te maken door het ene beeld als herinnering te bestempelen.

3.

Tenslotte is er nog onderzoek dat uitwijst dat een déjà vu kan ontstaan op het moment dat je hersenen een fractie van een seconde een black-out hebben. Dat gebeurt wel eens en gaat zo snel dat we dat verder niet merken aan ons functioneren. En het heeft verder geen schadelijke gevolgen. Maar een ervaring op één moment kan een fractie van een seconde later als een nieuwe ervaring aandoen, maar dan wel met enige herkenning omdat het nog maar zo kort geleden is.

4.

Psychologen hangen over het algemeen het zogenaamde ´global matching systeem´ aan. Deze theorie gaat ervan uit dat een déjà vu vooral hetzelfde lijkt, maar zeker niet hetzelfde is. De verklaring daarvoor is dat je in je geheugen talloze herinneringen aan allerlei gebeurtenissen hebt opgenomen. De kans is erg groot dat een déjà vu lijkt op één van die voorvallen, of tenministe een kleine overeenkomst vertoont met vele voorvallen. Je hersenen zullen dit herkennen ervaren als een identieke gebeurtenis.

Zoek maar uit :shock: Nog meer is hier te vinden:

Bron: http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/277/28/

Berichten: 96

Re: D

Nummertje 1 en 4 lijkt me het meest waarschijnlijk/logisch.hoewel nummer 1 en 4 niet echt verschillen volgens mij.Bij beide theorieen is de deja vu een matching van eerder opgenomen informatie.dit te samen met theorietje nummertje 2 kun je al aardig wat deja vu momenten verklaren gok ik zo

Re: D

Ik heb heel erg vaak last van Deja-vu. Ik denk toch wel minimaal 1 á 2 keer week. Vooral de laaste tijd. Dit betekent toch geen vage afwijking in m'n hesenen toch?

Gesloten