Zuurstof als calorieën, en in de sport ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Zuurstof als calorie

Ik heb twee losstaande vragen over zuurstof :

- Is de zuustof die we inademen een caloriehoudende stof (of gas) ?

- Is het kunstmatig toedienen van extra zuurstof, bevorderend voor sportresultaten ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstof als calorie

Kan je je redenatie misschien eens posten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstof als calorie

Als reactie op je PB:

Ben je bekend met de definitie van een calorie? Daar zit namelijk het antwoord op je eerste vraag in.

In relatie tot je tweede vraag verzoek ik je nogmaals te posten wat je zelf denkt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 567

Re: Zuurstof als calorie

- Wat bedoel je Mrtn met "posten" ?

Ik ben ondertussen zelf aan de slag om m'n eigen vragen zelf proberen op te lossen :

Een kilocalorie is de energie nodig om 1 kg water 1 graad Celcius te verhogen ; Zie"Calorie" op Wikipedia(nl) .

Verder staat in in het Wetenschapsforum bij " Verbranding glucose " de volgende reactie :

C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2 Afbeelding 6 CO2 + 12 H2O + E( 38 ATP )

Je ziet hier dat zowel Glocose als Zuurstof meedingen in energievrijgave.

Hoe dit kan worden bepaald indito bij voeding en drank weet ik nog niet .

Voor het tweede deel van m'n vraag heb ik gevonden dat we maar ongeveer éénvijfde van de zuurstof benutten :

Zie "Uitademing" op Wikipedia(nl)

Bij meer zuurstof zou je wel eens een zuurstof vergiftiging kunnen krijgen :

"Zuurstofvergiftiging" op Wikipedia(nl)

Berichten: 567

Re: Zuurstof als calorie

Verder heb ik gevonden dat het aantal Kcal in voeding/drank wordt bepaald door de hoeveelheid koolhydraten , eiwitten, en vet die er in voeding/drank zit. Eén gram vet bevat bijvoorbeeld 9 Kcal .

Het fijt dat hier zuurstof in meespeeld is precies een vanzelfsprekendheid : Het is dus waarschijnlijk niet hoeveel calorieën zuurstof bezit, maar wel hoeveel calorieën koolhydraten, eiwitten, en vet bezit met de vanzelfsprekendheid dat zuurstof in deze biochemie meedoet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zuurstof als calorie

Hoe dit kan worden bepaald indito bij voeding en drank weet ik nog niet .
Door te verbranden. Ons lichaam haalt energie uit stoffen door ze te verbranden (=oxideren). Oxideren=laten reageren met zuurstof.

Als je nu dus terug naar je vraag gaat:

Hoeveel calorieën (=energie) komt er vrij als je zuurstof laat reageren met zuurstof?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 567

Re: Zuurstof als calorie

;) Zuurstof laten reageren met zuurstof ? (vraagteken)

Berichten: 567

Re: Zuurstof als calorie

Ik heb gevonden :

1g vet geeft 9 Kcal

1g koolhydraten geeft 4 Kcal

1g eiwit geeft 4 Kcal

Hoeveel andere stoffen er zijn die Calorieën leveren weet ik niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zuurstof als calorie

1) Zuurstof levert geen energie maar is wel nodig voor aerobe dissimilatie hetgeen energie levert.

2) Zuurstof bevordert alleen sportprestaties als de zuurstofvraag groter wordt dan het aanbod.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstof als calorie

Je bent warm maar lijkt het nog niet helemaal te pakken te hebben.

Een voorbeeld dan: de energie die in benzine zit komt pas vrij als je de boel verbrandt want aan een plens vloeibare benzine in de motor van je auto heb je niets: de boel moet verbranden om zijn energie vrij te geven. Waar zit de enerie dan in? In de benzine, niet in de zuurstof maar die energie komt pas vrij als je er zuurstof aan hangt: oxideren.

Datzelfde geldt voor de glucose in je cellen (of vetten & eiwitten), alleen komt daar geen vlammetje aan te pas maar een zeer gecontroleerde oxidatie.

Het voorbeeld van zuurstof laten reageren met zuurstof zal bedoeld zijn om aan te geven dat zuurstof niet voldoende is voor een verbranding, je hebt ook een brandstof nodig.

Je gebruikt maar een vijfde van de zuurstof die je inademt? Zou er een verschil zijn tussen je zuurstofverbruik in rust, op de bank voor de TV / als je keihard aan het sporten bent?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zuurstof als calorie

Is de zuurstof die we inademen een caloriehoudende stof (of gas) ?
Zuurstof alleen bevat geen (bruikbare) energie.

Brandstof alleen bevat geen (bruikbare) energie.

Alleen het mengsel bevat chemische energie.

Pas bij de verbranding wordt die energie omgezet in een arbeidsverrichting (hoogstens 30%) en warmte (minstens 70%).

Re: Zuurstof als calorie

317070 schreef:Door te verbranden. Ons lichaam haalt energie uit stoffen door ze te verbranden (=oxideren). Oxideren=laten reageren met zuurstof.

Als je nu dus terug naar je vraag gaat:

Hoeveel calorieën (=energie) komt er vrij als je zuurstof laat reageren met zuurstof?
Verbranden = Oxidatie?

Ik dacht dat verbranding eerder het afbreken van koosltof-verbindingen was waar zuurstof voor nodig is. De bindingsenergie tussen koostofatomen worden omgezet in (bewegings)-energie bij verbranding.

Oxideren van metalen =/= verbranding?

Verduidelijk mij aub :-)

Berichten: 567

Re: Zuurstof als calorie

Pas bij de verbranding wordt die energie omgezet in een arbeidsverrichting (hoogstens 30%) en warmte (minstens 70%).


;) Ik dacht dat er ook nog een groot deel energie ging naar het verteren/verbranden van de voeding zelf ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zuurstof als calorie

Denkertje70 schreef:Verbranden = Oxidatie?

Ik dacht dat verbranding eerder het afbreken van koosltof-verbindingen was waar zuurstof voor nodig is. De bindingsenergie tussen koostofatomen worden omgezet in (bewegings)-energie bij verbranding.

Oxideren van metalen =/= verbranding?

Verduidelijk mij aub :-)
Verbranding is inderdaad oxidatie. Zonder zuurstof kunnen dingen daarom ook niet branden.

Verbranding is echter niet de enige manier van oxidatie. Roesten is bijvoorbeeld ook een vorm van oxidatie.

In een biologische context zullen koolstofverbindingen inderdaad verbroken worden. Hiervoor is echter ook zuurstof en oxidatie nodig. Kijk voor de aardigheid eens naar de glycolyse en citroenzuurcyclus.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Zuurstof als calorie

Wouter_Masselink schreef:Verbranding is inderdaad oxidatie. Zonder zuurstof kunnen dingen daarom ook niet branden.

Verbranding is echter niet de enige manier van oxidatie. Roesten is bijvoorbeeld ook een vorm van oxidatie.

In een biologische context zullen koolstofverbindingen inderdaad verbroken worden. Hiervoor is echter ook zuurstof en oxidatie nodig. Kijk voor de aardigheid eens naar de glycolyse en citroenzuurcyclus.
Dat verbranding een oxidatie-proces is kan ik inkomen, er is namelijk zuurstof voor nodig.

Maar ik leidde af dat als verbranding = oxidatie, dat oxidatie = verbranding.

Is elke form van oxidatie een verbranding van iets?

bvb oxideren van metalen, hemoglobine die die bind met zuurstof....

Wanneer spreekt m'n van oxidatie en wanneer van verbranding?

Reageer