Berekening inhoud silo op elke hoogte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Berekening inhoud silo op elke hoogte

Beste,

Ik ben voor mijn werk een excel sheet aan het maken om het volume van een silo te berekenen op elk niveau.

De silo bestaat uit een afgeknotte kegel, met daarbovenop een cilinder.

Momenteel heb ik een formule die berekend het volume van de afgeknotte kegel en de cilinder.

Als de inhoud zakt, is de enige variabele de hoogte in de formule van de cilinder.

Deze formule is correct, zolang de inhoud ergens tussen maximale hoogte zit, en de overgang naar de afgenotte kegel.

Daar zit ook mijn probleem. Vanaf de inhoud zakt in de afgeknotte kegel, kom ik er niet meer uit, aangezien ik enkel de grootste diameter van de kegel ken (welke dezelfde diameter is als de cilinder die erboven staat, en de kleinste diameter van de kegel. (het afvulgat).

Voor het volume van een afgenotte kegel heb je dus steeds 2 stralen en een hoogte nodig. Maar mijn enige maten zijn de grootste diameter en de kleinste diameter. Maar wat bv als het volume van het produkt ongeveer 3/4 in die kegel zit? Hoe bereken ik dan het volume? Op dat moment ken ik niet de diameter......

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

Mvg,

Bart

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Vul de afgeknotte kegel aan tot de hele kegel.

Neem de dwarsdoorsnede (maak een tekening), dat is nu een driehoek. Je ziet nu twee driehoeken (vanwege de afgeknotte kegel).

Noem de hoogte van de kleinste driehoek k. Dan is de hoogte van de grote driehoek h+k als h de hoogte van de afgeknotte kegel is.

Nu zijn beide driehoeken gelijkvormig (zegt je dat wat?)

De grootste basis (grote driehoek) 2R verhoudt zich tot de kleinste basis (kleine driehoek) 2r als h+k staat tot k.

Formule:
\(\frac R r=\frac{h+k}{k}\)
Nu heb ik begrepen dat je R r en h kent. Bereken k.

Daarna kijken we verder.

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

bartvt schreef:Beste,

Ik ben voor mijn werk een excel sheet aan het maken om het volume van een silo te berekenen op elk niveau.

De silo bestaat uit een afgeknotte kegel, met daarbovenop een cilinder.

Momenteel heb ik een formule die berekend het volume van de afgeknotte kegel en de cilinder.

Als de inhoud zakt, is de enige variabele de hoogte in de formule van de cilinder.
Is het niet handiger om Maple te gaan gebruiken?

Daarin kan je schuiven maken met de variabelen en ook nog de silo ruimtelijk in een plaatje zien

De inhoud is een functie van de hoogte..

Berichten: 9

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Heb voorbeeld gepost. ben wat aan het zoeken geweest, maar kom er niet echt uit. ben niet zo een wiskundige knobbel. Vandaar dat ik hier beland ben, om raad te vragen aan de experts....

Alle hulp is welkom.

Thx
Bijlagen
Voorbeeld.xls
(41.5 KiB) 471 keer gedownload

Berichten: 9

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Totaal volume is dus volume cilinder + afgeknotte kegel.

Aantal ton, moet je ook nog rekening houden met de densiteit..

Dat kan ik er zelf wel inzetten nog, maar het is vooral te doen voor het volume van de kegel als deze zakt...

;) :P

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

leeg

Berichten: 4.502

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Als je via een nivometer (welke?) de zakking in de grote cilinder meet bij een diameter van bijv.1.50 mtr en daarbij 1,760 m3 per meter hoogte, dus 176 liter per 10 cm hoogte, zou je dus die eenheid van 176 liter kunnen verwerken in een eerste hoogtemaat van de kegel door de inh.formule van dat deel afgeknotte kegel omgekeerd te gebruiken en wel: 176= 1/3 pi h(R2+rtussenhoogte2+ Rrtussenhoogte).

De R en de onderste r zijn bekend ,dus moet rtussenmaat te bepalen zijn; zie advies Safe met driehoeksvorming.

Je vindt bijv. een eerste peilhoogte in de kegel van ca. 25-28 cm voor de eerste 176 liter en werk dan verder met de volgende 176 liter als die ruimte nog aanwezig is.

Je kunt ook werken met 200 liter op 11.36 cm, dat is per inhoud makkelijker om te rekenen en de nivosignalen zijn een eenmalige instelling op 11.36 cm .

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

leeg
Ik denk dat je beter op het forum http://www.worksheet.nl/ kunt kijken,want daar weten ze alles van excel

Ik heb het idee dat je met if statements in excel voor een bepaalde nivo hoogte van een silo tot een volumeberekening kan komen

Laat ff weten hoe ze het daar opgelost hebben op het excel forum..ben benieuwd

Berichten: 4.502

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

@ janambo:

Welk (computer-)rekenprogramma je ook wilt gebruiken,jij moet formules invoeren en dat is de kunst!

Met mijn simpele QB 45 van een jaar of 20 oud kan ik elke berekening -behoudens integralen en differentialen uitvoeren-,maar het uitvinden van formules laat QB45 aan mij over,behoudens "Meneer van Dale met ^,
\(\sqrt\)
,*,+,-,etc.

Een praktisch probleem blijft voor mij dat je wel hier een theoretische berekening kunt uitvoeren maar dat een toepassing van volumeberekening van de opgeslagen materie en per materie aangepaste berekening vergt en nmm. het beste wrs een gewichtsmeting bij de afvoer zal zijn met als uitzondering vloeistoffen en kunststofkorrels-voor bijv.spuitgieten,waarbij je ook bij de afvoer volume kunt meten.

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

oktagon schreef:@ janambo:

Welk (computer-)rekenprogramma je ook wilt gebruiken,jij moet formules invoeren en dat is de kunst!
Jawel, maar met een if-statement kan je controleren welke formule je gaat gebruiken

Dus als de hoogte h in het cilinder gedeelte zit dan is het volume daar de som van het kegelvolume + cilindervolume

(op hoogte h)

Zit je nog in het kegelgedeelte dan gebruik je de kegelformule

Deze voorwaarden kan je in excel opstellen dacht ik

Ik kan een formule bedenken die het volume van de silo uitrekent met de hoogte h

h = h_kegel+ h_cilinder

Ook voor de cilinder en de afgeknotte kegel afzonderlijk

De soortelijke massa wat in de silo zit? stel water of rijstkorrels..weet je het volume dan kan je het gewicht uitrekenen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Ik heb de tekening (genoemd in #4) gezien, prima.

Kan je de 'afgeknotte' driehoek naar beneden aanvullen tot een driehoek en de bijbehorende k (zie mijn post #2) berekenen.

Dit is wel belangrijk voor het beantwoorden van je uiteindelijke vraag.

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

janamdo schreef:Jawel, maar met een if-statement kan je controleren welke formule je gaat gebruiken

Dus als de hoogte h in het cilinder gedeelte zit dan is het volume daar de som van het kegelvolume + cilindervolume

(op hoogte h)

Zit je nog in het kegelgedeelte dan gebruik je de kegelformule

Deze voorwaarden kan je in excel opstellen dacht ik

Ik kan een formule bedenken die het volume van de silo uitrekent met de hoogte h

h = h_kegel+ h_cilinder

Ook voor de cilinder en de afgeknotte kegel afzonderlijk

De soortelijke massa wat in de silo zit? stel water of rijstkorrels..weet je het volume dan kan je het gewicht uitrekenen
Stel je wil de siloinhoud op 3 meter van de kegeluitlaat hebben en stel de afgeknotte kegelinhoud hoogte is 2 m

Je hebt nu nu 2 hoogtes om de inhoud mee te bepalen nl 2 m en 1 m

In excel moet als je 3 m invoert er twee berekeningen gaan plaatsvinden

Afhankelijk van de gekozen silohoogte kan er dus 1 of 2 berekeningen volgen

Als gekozen hoogte kleiner is dan afgekotte kegelhoogte dan bereken ...volume afgeknotte kegel

Als gekozen hoogte groter is dan afgeknotte kegelhoogte dan bereken ... volume afgeknotte kegel + cilinderinhoud

Ook als de gekozen hoogte groter is dan de afgeknotte kegelhoogte moet excel de hoogte bepalen voor de cilinderhoogte ( dus stel 3 m - 2m = 1 m ) dus 1 m voor de cilinderhoogte

Dus voordat de inhoudsberekening plaatsvind bij eenhoogte van 3 m , moet er eerst een hoogte berekening plaatsvinden

om de cilinderhoogte te bepalen

Dit gegeven gebruik je in het if statement wat er na komt

---------------------------------------------------------------------------

dus eerst moeten de hoogtes bekend zijn, daarna met de if statements

---------------------------------------------------------------------------

Berichten: 9

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Ik denk dat ik ergens iets gevonden heb, maar daarvoor heb ik de tangens van de hellingshoek nodig.

Hoe kan ik die berekenen van zo een afgeknotte kegel? Als ik dat heb, post ik mijn gedacht hier ff terug ter verificatie.

De tangens van hoek alfa dus in bovenstaand voorbeeld

Berichten: 324

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Tan alpha = ((D-d)/2)/h

Tangens alpha is de overstaande zijde gedeeld door de aanliggende zijde in een rechthoekige driehoek

Opmerking

In een rechthoekige driehoek zijn 3 zijden te benoemen

- schuine zijde ( dat is gemakkelijk)

-aanliggende zijde

-overstaande zijde (gekeken vanuit de hoek die je wilt gaan berekenen naar een zijde die verticaal staat)

Berichten: 9

Re: Berekening inhoud silo op elke hoogte

Kan dit kloppen? als de vrije hoogte lager is dan de cilinderhoogte, is de kegel vol; en staat op cel I32 de diameter van de cilinder. Vanaf je gaat zakken tot in de cone, verkleind nu ook de diameter. Maar ik weet niet of mijn berekening klopt. Kan iemand dit nakijken aub?
Bijlagen
Voorbeeld.xls
(40 KiB) 332 keer gedownload

Reageer