Elektrische en magnetische velden

Moderator: physicalattraction

Berichten: 181

Elektrische en magnetische velden

Zou iemand mij kunnen helpen om het idee van de elektrische en magnetische velden beter te kunnen snappen?

Enkele mogelijk te beantwoorden vragen (kunnen zeker ook anderen hoor)

- Hoe moet ik mij een elektrisch veld voorstellen?

- Hoe moet ik mij een magnetisch veld voorstellen?

- Hoe onstaat een elektrisch/magnetisch veld?

- Hoe en uit wat is een elektrisch/magnetisch veld opgebouwd?

- Verder gaan met elektrische en magnetische velden: de relativiteitstheorie?

- ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Elektrische en magnetische velden

Verplaatst naar subforum Elektriciteit en Magnetisme.


Berichten: 181

Re: Elektrische en magnetische velden

Bartjes schreef:Kijk hier eens:

http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/index.html
Ik snap niets van elektromagnetisme als het uitgelegd staat in het boek, wat zou moeten snappen bij een uitleg die uit meer formules bestaat dan uit tekst? (niet gemeen bedoelt, echt niet, gewoon een vraag, want ik snap hier niets van, en het maakt dus ook niets duidelijker).

Kent iemand misschien een goed boek/goede (mini-)cursus zonder voorkennis leesbaar, met voldoende uitleg, over elektromagnetisme? (liefst een boek verkrijgbaar in een bib (niet een bib van een unif), of een (mini-)cursus (een uitleg die op het internet staat zoals op dit forum enkele, niet de cursus voor een bepaald jaar natuurwetenschappen of zo).

Weet iemand trouwens of je, en zo ja waar je, in vlaanderen (het is maar voor binnen meer dan twee jaar, maar toch) een richting met pure fysica (en natuurlijk wiskunde, maar ik bedoel gewoon geen richting zoals "fysica en sterrenkunde") kunt volgen?

Re: Elektrische en magnetische velden

Om te beginnen kun je elektrische en magnetische velden voorstellen door middel van pijltjes (vectoren) van een zekere lengte en richting. De lengte geeft de sterkte van het veld aan, de richting van het pijltje de richting van het veld. In principe moet je dan in ieder punt van de ruimte zo'n pijltje denken.

Voor een magneet kan je het magnetische veld eenvoudig zichtbaar maken met behulp van ijzervijlsel dat dan in de richting van het magnetische veld gaat staan, en zich vooral concentreert op plaatsen waar het veld sterk is:

http://www.youtube.com/watch?v=TD6Cx61zL-w

http://www.youtube.com/watch?v=10nFw3TB4iE&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=VLXeHRvSqOE&NR=1

Voor een elektrisch veld is iets dergelijks mogelijk met behulp van griesmeelpoeder (maar ongeschikt voor kinderen/jongelui i.v.m. de hoge spanningen!):

http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl...0l0l109l109l0.1

Berichten: 181

Re: Elektrische en magnetische velden

Is er nergens een uitleg over elektrische en magnetische velden? Ik snapte niets van de uitleg in een boek "fysica in een notendop", en ben daarom in dat boek moeten stoppen (hoofdstuk 6 was over elektro-magnetica, en hoofdstuk 7 en 8 (de laatste twee hoofdstukken) waarop hierop gebaseerd). Ik vind nergens op het net iets deftigs en begrijpbaars erover.

Trouwens, ik moet het me niet kunnen voorstellen, ik moet het vooral snappen, en dan komt de rest vanzelf wel. Maar zonder uitleg kan je weinig snappen hè :s

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Elektrische en magnetische velden

Is er nergens een uitleg over elektrische en magnetische velden?
Hmm, maar misschien is er dan wel nergens een uitleg dat je direct zult snappen? Elektrische en magnetische velden zijn niet eenvoudig, in de zin dat je ze niet kunt zien. En als je niets van vectoren en calculus kent zijn ze bovendien ook nog heel erg moeilijk om ze überhaupt te beschrijven.

Dus, ben je zeker dat je niet begint te lopen voor je kan stappen? Wat ken je al van wiskunde, en in het bijzonder, wat ken je van vectoren en van afleiden/integreren en zo? Of ken je toevallig al iets van elektriciteit?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Elektrische en magnetische velden

Nick wildeni wete schreef:Is er nergens een uitleg over elektrische en magnetische velden? Ik snapte niets van de uitleg in een boek "fysica in een notendop", en ben daarom in dat boek moeten stoppen (hoofdstuk 6 was over elektro-magnetica, en hoofdstuk 7 en 8 (de laatste twee hoofdstukken) waarop hierop gebaseerd). Ik vind nergens op het net iets deftigs en begrijpbaars erover.

Trouwens, ik moet het me niet kunnen voorstellen, ik moet het vooral snappen, en dan komt de rest vanzelf wel. Maar zonder uitleg kan je weinig snappen hè :s
Natuurkunde is iets anders dan wiskunde. In de natuurkunde zijn we al blij wanneer we wiskundige beschrijvingen (vergelijkingen) hebben van de wetmatigheden (natuurwetten) die proefondervindelijk zijn vastgesteld. Daarvan uitgaande kan je dan weer andere dingen verklaren. Maar waarom de natuurwetten zo zijn als ze zijn is een raadsel. Ook wanneer je bekende natuurwetten uit nog fundamentelere natuurwetten weet af te leiden, houd je het probleem waarom die fundamentelere natuurwetten zijn zoals ze zijn. Snappen doen we dat niet.

Daarom vraag ik mij af wat je bedoelt met het snappen van de elektrische en magnetische velden los van de (wiskundige) voorstelling en beschrijving daarvan...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Elektrische en magnetische velden

Kijk:compleet niet volgen, en hoofdstuk 7 is hierop gebaseerd. Ik kan gewoon niet volgen, dus zoek ik uitleg.
Geef eens de eerste paragraaf uit dat boek waarvan je zegt, dit begrijp ik nu niet meer, al de rest ervoor wel. Dan kunnen we misschien iets specifieker antwoorden op hetgeen waar je precies vastzit, dan de duizenden pagina's die we er al over gelezen hebben ergens te moeten opschrijven om op je vraag te antwoorden.

Voor jou is het misschien duidelijk waar je vastzit, maar voor mij ben je iets te vaag. Na een paar jaar elektro-magnetisme te bestuderen kan ik niets aanvangen met een vraag: "leg mij elektrische velden uit.", tenzij door een dik boek te schrijven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 181

Re: Elektrische en magnetische velden

Dit zijn de eerste twee bladen waar het een beetje te aan het worden is.

Trouwens, is dit bestand te groot?
Bijlagen
002.jpg
002.jpg (609.26 KiB) 1265 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Elektrische en magnetische velden

Dit zijn de eerste twee bladen waar het een beetje te aan het worden is.
Je zult nu wel nog steeds moeten aanhalen wat er te wordt hè...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 181

Re: Elektrische en magnetische velden

"Op elke plaats in de ruimte geeft de waarde van het elektrische veld de grootte van de kracht aan die een stilstaande eenheidslading op die plek ondervindt."

Dat is niet zo eenvoudig, naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Elektrische en magnetische velden

Nick wildeni wete schreef:"Op elke plaats in de ruimte geeft de waarde van het elektrische veld de grootte van de kracht aan die een stilstaande eenheidslading op die plek ondervindt."

Dat is niet zo eenvoudig, naar mijn mening.
Klopt, dat is misschien niet zo eenvoudig ;)

Wat is dat elektrische veld?

Stel: je hebt 2 bolletjes die een lading hebben, laten we nu eens veronderstellen dat de ene een positieve lading heeft, en de andere een negatieve.

Als je die bolletjes nu op een bepaalde afstand van elkaar legt, dan merken we dat beide bolletjes elkaar aantrekken. Ze voelen allebei een kracht die ze naar het andere bolletje trekt. Maar waar komt die kracht nu vandaan? Als jij kracht uitoefent op een bal, dan kun je duidelijk zien dat er een hand is die duwt, maar bij elektrische lading, waar komt die kracht dan vandaan?

Wetenschappers hebben daar lang mee in hun maag gezeten met die werking op een afstand. Het was geloof ik Faraday die voor het eerst met een oplossing kwam: de veldentheorie.

Faraday zei: stel, neem eens het positieve bolletje en het negatieve bolletje. Ze trekken elkaar aan. Als ik dat negatieve bolletje nu weglaat en enkel naar het positieve bolletje kijk, dan moet er op dat moment toch al iets aanwezig zijn dat straks die kracht gaat veroorzaken als ik het negatieve bolletje er terug aan toevoeg. Dat positieve bolletje heeft op zichzelf al iets dat die kracht KAN veroorzaken.

Datgene dat die kracht kon veroorzaken noemde hij het elektrische veld. Dat was een revolutionair idee, dat er op ieder moment overal iets onzichtbaars aanwezig was, dat zei wat voor een 'kracht op afstand' er moest uitgevoerd worden. Ook al wordt er nog geen kracht uitgevoerd, toch was het veld er al aanwezig.

Wat kunnen we zeggen over dat elektrische veld?

Een eerste waarneming was dat, gelijk waar je het negatieve bolletje ook zou leggen, die een kracht zou voelen van dat elektrische veld. Het elektrische veld was dus altijd en overal!

Op ieder punt kun je nu beschrijven wat er ZOU gebeuren ALS je er een eenheidslading ZOU plaatsen. Als je ziet dat ALS je die eenheidslading er plaatst, die naar links beweegt met een bepaalde kracht, dan zeg je dat het elektrisch veld in dat punt zo is, dat hij een lading met die kracht in die richting ZOU bewegen.

Dat elektrisch veld, die de kracht veroorzaakt, is dus altijd en overal aanwezig. Ieder deeltje met een lading verandert het veld in zijn omgeving altijd op die manier, dat je er de kracht op een andere lading precies mee kunt beschrijven.

Als je dat positieve bolletje en dat negatieve bolletje nu bij elkaar legt, en je kijkt naar het elektrische veld, dan zie je dat het elektrische veld op de plaats van het positieve bolletje zegt dat hij naar het negatieve bolletje moet vallen, en het elektrische veld op de plaats van het negatieve bolletje zegt dat hij naar het positieve bolletje moet vallen. Moest je er nu nog een ander bolletje bijleggen, dan kan het elektrische veld precies zeggen in welke richting dat bolletje moet vallen.

Hoe moet ik me dat veld nu voorstellen?

Visueel: je hebt een positieve lading en een negatieve lading. Beide liggen vast en bewegen niet. Het elektrisch veld staat nu voorgesteld op die figuur, de lijnen noemt men veldlijnen.

Stel dat je een nieuw bolletje met een positieve eenheidslading ergens op zo een 'veldlijn' zou plaatsen, dan beweegt dat bolletje volgens die veldlijn in de richting van de pijl. Zoals je ziet, beweegt het nieuwe bolletje weg van de positieve lading, naar de negatieve lading.

Afbeelding

Nog visueler: dit is een 3D-voorstelling van het elektrische veld, hetzelfde veld als hierboven. Als je dit nu voorstelt als een laken, en je legt er een positieve eenheidslading op, dan beweegt die precies als een knikker op dat laken. Hij rolt weg van de positieve lading (de berg) naar de negatieve lading (de put)

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 181

Re: Elektrische en magnetische velden

Bedankt, ik zal verderlezen in dit hoofdstuk en misschien snap ik het nu wel. Indien dit niet het geval is, zal ik nog eens een scan op het forum zetten, tot ik het wel snap ;)

Vandaag moet je er echter geen verwachten, want ik ben morgen jarig (ik word vijftien) en straks komt de familie, dus geen tijd voor fysica :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Elektrische en magnetische velden

Enkele berichten uit deze topic zijn verplaatst naar deze topic. Gaarne in deze topic slechts in te gaan op wat elektromagnetische velden zijn.

Reageer