Elektronenverschuiving aanduiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Elektronenverschuiving aanduiden

Sorry maar ik heb het nog niet helemaal begrepen i.v.m. die elektronenverschuiving ;)

CH3-CH=O



O krijgt een gedeeltelijke negatieve lading aangezien deze de grootste elektronegativiteit heeft. Dit is duidelijk.

Maar nu over het koolstofatoom. In mijn cursus staat daar een gedeeltelijke positieve lading bij. T.o.v het

zuurstofatoom klopt dit . Maar t.o.v. het H-atoom waarmee het verbonden is klopt die positieve lading toch niet meer want dan is het toch meer elektronegatief t.o.v. het H-atoom. C zou dan toch een gedeeltelijke negatieve lading en het H-atoom een gedeeltelijke pos. lading moeten krijgen.Ik weet het niet meer snif... :P

Alvast heeeeel erg bedankt voor de uitleg!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Omdat O meer lading opneemt dan de H's afstaan, wordt C ook een beetje positief geladen.

Berichten: 226

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Maar als je nu naar onderstaande afbeelding die Kravitz mij gemaakt heeft bekijkt zie je het volgende :

Afbeelding

C is hier gedeeltelijk negatief geladen(is toch ook verbonden met H-atomen) en bij CH3-CH=O is C positief geladen??

Wat is dan het verschil hiertussen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

In mijn cursus staat daar een gedeeltelijke positieve lading bij. T.o.v het zuurstofatoom klopt dit .
Dit klopt!
Maar t.o.v. het H-atoom waarmee het verbonden is klopt die positieve lading toch niet meer want dan is het toch meer elektronegatief t.o.v. het H-atoom. C zou dan toch een gedeeltelijke negatieve lading en het H-atoom een gedeeltelijke pos. lading moeten krijgen.Ik weet het niet meer snif... ;)
In principe gebruik je die partiële ladingen enkel om twee atomen met elkaar te vergelijken, alle partiële ladingen op een molecule zetten is vaak een moeilijke opdracht.

Zie het als volgt: koolstof is inderdaad sterker elektronegatief dan waterstof, maar het C-atoom zal sowieso een positieve lading krijgen doordat zuurstof alle elektronen naar zich toe trekt. Toch zullen de elektronen uit de C-H binding naar het C-atoom toe verschuiven, (zoals je zou verwachten uit het verschil in elektronegativiteit). Dit kan je aanduiden door het koolstofatoom een kleinere partiële lading te geven dan het waterstofatoom.

Kan je dit volgen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Maar in jouw tekening krijgt C toch wel een negatieve lading. Zoals ik je laatste uitleg begrijp zou C in jouw tekening

dan toch ook positief moeten zijn??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Even voor de goede orde, mijn uitleg in bericht nummer 4 gaat over de molecule CH3CHO.

Die tekening van CH3OH zou ook verklaard kunnen worden als je het C-atoom een heel kleine partieel positieve lading geeft, dit gaat echter tegen de logica in waardoor ik voor een negatieve lading koos.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Dus zou je in principe het koolstofatoom zowel een gedeeltelijke positieve als een negatieve lading kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Elektronenverschuiving aanduiden

Dus zou je in principe het koolstofatoom zowel een gedeeltelijke positieve als een negatieve lading kunnen geven.
Inderdaad.

T.o.v. een zuurstof atoom zal koolstof een gedeeltelijk positieve lading hebben. Maar t.o.v. de waterstof atomen blijft koolstof altijd elektronegatief.

Probeer elektronegatieviteit steeds tussen 2 atomen te bekijken i.p.v. over de volledige molecule. Koolstof zal sterker trekken aan de H elektronen. Maar O zal dan de elektronen nog verder naar zich toe trekken. Maar de elektronen zullen nooit volledig overgaan.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer