Pukkelpop 2011

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Pukkelpop 2011

Hallo

Zoals iedereen uit België (en daarbuiten hoogstwaarschijnlijk ook) weet, voltrok er zich gisteren een ramp op Pukkelpop. Zijn er mensen op dit forum die van plan waren om te gaan naar Pukkel of mensen die er waren? Zelf ga ik al enkele jaren naar Pukkelpop, altijd voor één dag (wanneer beste band voor mij speelt), alleen dit jaar kon ik niet gaan door omstandigheden en ik mag uiteindelijk van geluk spreken. Ik had er graag eens over gediscussieerd in dit topic.

Voor mensen die niet zouden weten wat er gebeurde: http://www.pukkelpop.be/nl/homepage/ of http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cult...a/Festivals2011

Er wordt steeds in de media gezegd: 'kon men dit echt niet voorkomen?'... Ik vind dat de organisatie (o.l.v. Chokri) hier absoluut geen schuld aan treft.. Om maar een voorbeeld te geven: enkele tientallen km buiten Kiewit was de wolkbreuk zo heftig niet als boven de weide van Pukkelpop en een storm van dit kaliber, kan je gewoon niet tegenhouden volgens mij. Mensen die hier anders over denken?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 156

Re: Pukkelpop 2011

Een regelrecht drama!

Met de schuldvraag ga ik zelf niet stellen, want ik heb te weinig verstand van zaken.

Ik zit in met de vele slachtoffers en de familie van degene die het leven lieten.

Maar ik zit bijvoorbeeld ook in met al die tieners jaar die het hele jaar hiervoor hebben gespaard en naar uitgekeken.

Zelf zat ik in Brussel, en daar heeft het ook heftig geonweerd (in Hasselt was nog een hele slag erger).

Maar 't was echt uitzonderlijk. Pik-Pikzwart, bijna nacht. Ook niet onlogisch als ik lees dat de wolken tot 14km hoog kwamen.

Even los van het drama, moet ik zeggen dat ik steeds een vreemd gevoel heb bij onweersstormen.

Ik vind dat altijd wel iets spannends. Ik denk dat veel mensen mij hier wel in herkennen.

Is dit misschien een oerinstinct van de mens, dat hij weet dat er erge zaken kunnen gebeuren en alert moet zijn?

Berichten: 156

Re: Pukkelpop 2011

Hier nog een goede indruk van hoe donker het wel was, das om 18u ofzo.

20min eerder nog een staalblauwe hemel met niet het minste wolkje

http://www.youtube.com/watch?v=9w3ZsAb5ikA

Toevoeging:

Dit vind ik trouwens echt huiveringwekkend ;)

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/medi...ELPOP/1.1090930

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Pukkelpop 2011

Er wordt steeds in de media gezegd: 'kon men dit echt niet voorkomen?'... Ik vind dat de organisatie (o.l.v. Chokri) hier absoluut geen schuld aan treft..
"Absoluut geen schuld" vind ik een erg snelle en makkelijke conclusie. Zowel het Belgische KMI als het Nederlandse KNMI hadden 12 uur tevoren al een weeralarm afgegeven voor de regio. Iedereen die een serieus weerbericht had gelezen had geweten dat er zeer zware buien in opbouw waren. Het sterk lokale karakter is daar juist een eigenschap van.

Ik zal er geen uitspraken over doen of ze iets hadden kunnen voorkomen of schade hadden kunnen beperken,dat weet ik niet, maar roepen van de organisatie dat dit onvoorspelbaar was vind ik verachtelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Pukkelpop 2011

shimmy schreef:"Absoluut geen schuld" vind ik een erg snelle en makkelijke conclusie.

<knip>

Ik zal er geen uitspraken over doen of ze iets hadden kunnen voorkomen of schade hadden kunnen beperken,dat weet ik niet, maar roepen van de organisatie dat dit onvoorspelbaar was vind ik verachtelijk.
Ook het parket zelf heeft reeds uitspraken gedaan dat het hier, in deze gradatie, om een niet te voorziene gebeurtenis gaat. En je mag gerust zijn dat die zich hier door experts laten adviseren.

Als er iets verachtelijk is EN goedkoop is deze "zogenaamde onvoorspelbaarheid" verachtelijk te noemen.

Meer details zullen vrijkomen na diepgaand onderzoek. De organisator stelt nu terecht: Onze eerste prioriteit gaat nu naar gewonden en nabestaanden, opruiming van deze troep, al de rest is latere zorg.

Hoe maak je tenten en podia bestand tegen dergelijke natuurelementen?

De enige oplossing: nooit meer dergelijke evenementen organiseren, of die totaal onbetaalbaar maken.

Zo is ook het meest effectieve tegen auto-accidenten en files: geen auto's meer maken.
Eric

Berichten: 555

Re: Pukkelpop 2011

@Shimmy

Men had het over onweders die erg in kracht konden verschillen. Komt erbij dat als jij exact kan voorspellen waar en wanneer een onweer met welke kracht toeslaat, al is het maar 1 keer.

Dan betaal ik je de rest van mijn leven 50% van mijn loon uit(moet ook kunnen leven hé).

Als je weet dat er op 20 minuten dezelfde hoeveelheid water als de helft van een normale maand augustus weet je genoeg denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Pukkelpop 2011

Zoals iedereen uit België (en daarbuiten hoogstwaarschijnlijk ook) weet, voltrok er zich gisteren een ramp op Pukkelpop. Zijn er mensen op dit forum die van plan waren om te gaan naar Pukkel of mensen die er waren? Zelf ga ik al enkele jaren naar Pukkelpop, altijd voor één dag (wanneer beste band voor mij speelt), alleen dit jaar kon ik niet gaan door omstandigheden en ik mag uiteindelijk van geluk spreken. Ik had er graag eens over gediscussieerd in dit topic.
Hier vind je veel mensen die ofwel aanwezig waren of directe vrienden en relaties hadden die aanwezig waren.

http://www.homerecording.be/forum/t27586.htm

Je merkt ook hoe die zich direct betrokken voelen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Pukkelpop 2011

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/dram...10819_Deboosere

Citaat: Volgens Deboosere is dit heel erg moeilijk. "Als je de waarnemingen bekijkt, dan zie je dat er op sommige plaatsen ontzettend veel neerslag gevallen is, terwijl er op plaatsen vlakbij veel minder regen is gevallen. Dit is heel erg wisselend van kilometer tot kilometer, zoiets valt niet te voorspellen."

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weer..._in_belgie.html

Of dit heel betrouwbaar is, weet ik niet, maar het bevestigt wel wat men hierboven zegt...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Pukkelpop 2011

Ook het parket zelf heeft reeds uitspraken gedaan dat het hier, in deze gradatie, om een niet te voorziene gebeurtenis gaat.
Ik stel ook niet dat de gebeurtenissen voorzien hadden (of voorkomen hadden) kunnen worden, ik stel dat dit weer voorspeld had kunnen worden en was.
Men had het over onweders die erg in kracht konden verschillen. Komt erbij dat als jij exact kan voorspellen waar en wanneer een onweer met welke kracht toeslaat, al is het maar 1 keer.
Ja, onweersbuien worden elke dag met grote exactheid voorspeld. Ik spreek dan niet over het weerbericht van 24 uur tevoren op het nieuws, maar door de meteo kantoren op elk vliegveld in Nederland en Belgie. Ook vliegveld Beek Maastricht gaf gisteravond een hoge kans van extreme windstoten.

Voor de duidelijkheid, ik spreek niet over de voorspelling van blikseminslagen, ik spreek over onweersbuien (dus hagel/windstoten/zware regen)

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Pukkelpop 2011

Onweer (bliksem, hagel, etc.) kan inderdaad voorspeld worden zoals je zegt. Maar een onweer van deze omvang, kan niet voorspeld worden. Er kon niemand met zekerheid zeggen dat het net boven Kiewit zo ging onweren met deze desastreuze gevolgen. Mocht je op dat moment 10km verder gestaan hebben (buiten Kiewit) was de storm er al niet zo erg als die boven de weide van Pukkelpop.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Pukkelpop 2011

Ik stel ook niet dat de gebeurtenissen voorzien hadden (of voorkomen hadden) kunnen worden, ik stel dat dit weer voorspeld had kunnen worden en was.
Het parket had het over het weer, niet de gevolgen.

Voor het parket gaat het hier om verantwoordelijkheid. Als dergelijk onweer op die plaats, gedurende die periode had voorspelt kunnen worden kan men spreken over schuldige nalatigheid in hoofde van de organisatoren.

Jij klinkt als die reporters, heb hen ook gehoord, die vooral op sensatie uit zijn ...

Zelfs de wijze waarop die gewoon de woorden van anderen samenvatten is zo'n verkleuring en manipulatief dat ik er mottig van wordt.

Sorry, maar dit raakt mij (ik zit heel dicht bij dit wereldje).

Zoals hier vermeld: http://www.homerecording.be/forum/t27586-3.htm#post209360
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Pukkelpop 2011

Maar een onweer van deze omvang, kan niet voorspeld worden.
Ik begrijp dat je me niet geloofd dus ik zal het hier bij laten, maar een lokale meteoroloog kan dat wel. Zoals ik al zei, het gebeurt elke dag op bijvoorbeeld vliegvelden. Jij zelf kan met een buienradar ook een aardig eind komen. Ik kan me voorstellen dat een organisatie van een groot evenement zo'n weerstation op belt na een weeralarm en een nauwkeurige voorspelling vraagt. Dat lijkt me niet ongewoon, er worden elk jaar evenementen uitgesteld of afgelast om weervoorspellingen. Dat is ook dit jaar al eerder gebeurt.
ij klinkt als die reporters, heb hen ook gehoord, die vooral op sensatie uit zijn ...
Ik zeg de dingen die ik zeg omdat ik gisteren voor mijn werk meerdere keren weerberichten voor Nederland en Belgie heb moeten lezen, en daar voorspellingen in stonden die je maar 2 of 3 keer per jaar ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pukkelpop 2011

Dit was het report van de dichtsbijzijnde weer station in Genk:

http://www.wunderground.com/weatherstation...8&year=2011

Niet veel bijzonders, met windsnelheden tot en met 40 km/u

Het zou interessant zijn om een plaatselijke krant van 18 Augustus open te slaan en te kijken wat de weersvoorspellingen waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Pukkelpop 2011

Dit komt uit de in de ochtend gemaakte "terminal area forcast" van Beek:
1812/1821 22020G45KT 3500 +SHRA TSRAGR SCT025CB
vertaling: ergens tussen 1400 en 2300 uur, wind uit richting 220 van 20 knopen met uitschieters naar 45 knopen, zware regen waarbij het zicht afneemt tot 3,5 kilometer, onweersbuien met regen en hagel uit cumulonimbus bewolking.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pukkelpop 2011

Vertaling: Windkracht 5 met uitschieters naar windkracht 9.

Windkracht 5: Bladeren van bomen ruisen, gekuifde golven op meren en kanalen, vuilnisbakken waaien om.

Windkracht 9: Schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog.

Windkracht 10: Grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windkracht

We hebben dus te maken gehad met een storm van windkracht 10, gezien de ontwortelde bomen.

Ik weet niet goed hoe ik 'uitschieters' moet interpreteren. Een windvlaag van 10 ontworteld een boom niet. Een storm van 10 wel.

Stormachtig weer was dus inderdaad voorspeld. Maar geen storm. De voorspelling had moeten zeggen: Een storm van windkracht 10 in plaatsen van het land later op de dag.

Reageer