Het vierkleurenprobleem: onderzoekscompetentie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Het vierkleurenprobleem: onderzoekscompetentie

Reactie op onderstaand bericht. Afgesplitst van hier

Over je onderzoekscompetentie:

(Ik vermoed dat dit topic wel door een moderator gesplitst zal worden, maar ik zal hier toch al antwoorden.)

Als je een onderwerp hebt moet je dat sowieso altijd laten goedkeuren door je leraar. Hij/zij zal er zeker wel iets van zeggen als het veel te moeilijk blijkt te zijn.

Het doel van een onderzoekscompetentie is dat je zelfstandig een onderwerp bestudeert dat je niet in de les ziet. Het kan dat je zaken tegenkomt die je nog niet gezien hebt, maar zolang je niks te geavanceerd aanpakt zou dat wel kunnen.

Ik ken het vierkleurenprobleem en heb daarbij ook de vierkleurenstelling gevonden, daar ken ik de details niet van maar uit wat ik lees leid ik af dat er geen echt bewijs voor bestaat.

Dit is wel een mooi voorbeeld van een Constraint Satisfaction Problem, maar dat is eerder Artificiële Intelligentie dan zuivere wiskunde.

Leg het eens voor aan je leraar en kijk wat die ervan vindt. Sommige leraars vinden het wel goed als je een meer praktisch onderwerp kiest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Het vierkleurenprobleem: onderzoekscompetentie

Patsje schreef:Ik heb nog 1 vraag, heeft eigenlijk niet veel te maken met mijn verdere opleiding maar met een onderzoekscompetentie als eindwerk wiskunde. Ik mocht zelf het onderwerp kiezen en heb hier in de forum al iemand gevonden die ook iets over wiskunde moest doen. Deze persoon wist ook niet goed welke kant hij/zij moest opgaan om een gepast onderwerp te vinden. Die persoon heeft ook enkele reacties gekregen met verwijzing naar een bepaalde professor die een boek had geschreven en zelf veel interessante onderwerpen kende. Ik heb daar een zeer intressant onderwerp gevonden namelijk Het vierkleurenprobleem: de link van de pagina waarop ik dit gevonden heb is .klik hier

Er is enkel 1 probleem, ik heb deze leerstof nog niet gezien, en denk dat dit ook enkel aan het begin van een opleiding aan de universiteit gaat gebeuren. Daarom vraag ik mij dus af of iemand hier iets meer van weet of de manier waarop ik hier wat informatie zou kunnen verkrijgen. En als er iemand van mening is dat dit niet echt het beste onderwerp is qua moeilijkheidgraad, gelieve dat te laten weten. Ik ben ook al op internet op zoek geweest maar vond niet echt iets nuttigs.

Alle hulp en bijkomende informatie is welkom.

Alvast bedankt!
@Patsje, je link lijkt niet te werken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer