Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Het volgende las ik vandaag in de Volkskrant :
Een van de steunpilaren van de wetenschap - het idee dat niets zich sneller kan voortbewegen dan het licht - staat na een experiment in Zwitserland plotseling op lemen voeten.

Wetenschappers van het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben deeltjes snelheden laten afleggen die boven de lichtsnelheid liggen. Als hun metingen kloppen, zou het experiment een aardverschuiving in de natuurkunde kunnen bewerkstelligen.

'Het gevoel dat de meeste mensen hebben is dat dit niet kan kloppen, dat dit niet waar kan zijn', zei James Gillies, woordvoerder van het CERN.

De verblufte wetenschappers hebben collega's in Japan en de Verenigde Staten gevraagd hun metingen onafhankelijk te verifiëren of theorieën aan te dragen die de gemeten snelheden kunnen verklaren. Tot die tijd durven ze het niet aan te spreken van een ontdekking.

Einstein

Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets zich sneller voortbewegen dan het licht: zijn beroemde Emc2 vergelijking. Die staat voor energie is gelijk aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat.

De snelheden werden waargenomen in een neutronenstraal die vanuit een deeltjesversneller in Genève op een laboratorium in Italië, 730 kilometer verderop, werd afgevuurd. De neutronen zouden hierbij zestig nanoseconden sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid van ongeveer driehonderdduizend kilometer per seconde.

Foutenmarge

De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.

In een laboratorium in Chicago kan de test worden nagedaan, zei Stavros Katsanevas, onderdirecteur van het Franse Nationale Instituut voor Nucleair en Deeltjesfysica-onderzoek. Ook in Japan kan de test worden nagedaan, hoewel met vertraging, omdat het land nog steeds kampt met de naweeën van de ramp met een kerncentrale in maart.

Heroverweging van natuurwetten

Als de resultaten worden bevestigd, betekent dat een fundamentele heroverweging van de natuurwetten, te beginnen met Einsteins relativiteitstheorie uit 1905. Deze theorie helpt bij het verklaren van van alles en nog wat, van zwarte gaten tot de oerknal. 'Tot dusverre werkte zij perfect', aldus Ellis.
Hier de volledige link naar het artikel :

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetens...het-licht.dhtml

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Ik las het ook net. Meerdere bronnen spreken ervan. Zo ook BBC News en WashingtonPost (blog).

Ik ben benieuwd of dit nieuws bevestigd gaat worden... Het zou alleszins sensationeel (maar schokkend) zijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Neutronenstraal ;) Ik denk dat de neutrino's waar de BBC het over heeft toch wel wat waarschijnlijker zijn.

Heeft iemand een wetenschappelijker artikel, ik vind niets...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Heeft iemand een wetenschappelijker artikel, ik vind niets...
Dit komt al beter in de buurt dunkt me: http://press.web.cern.ch/press/PressReleas...1/PR19.11E.html

Nog even wachten dus op officieel nieuws. Maar er is iig iets aan de hand ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 134

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

http://press.web.cern.ch/press/PressReleas...1/PR19.11E.html

Van Cern zelf.

Ik met m'n non-wetenschappelijke hoofd krijg allemaal rare ideeen die ik onbegrijpbaar vind. Hoor graag mensen met ideeen wat dit allemaal kan betekenen.

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

bartju1234 schreef:Als het waar is wat kunnen we dan nog wel geloven??

Ik hoop dat ze snel meer weten:P
Laten we eerst maar even afwachten. Anders dan men vaak denkt, is één onbevestigd meetresultaat nog geen reden een gerenommeerde theorie te verwerpen.

Heeft men wel overal aan gedacht, zoals bijvoorbeeld de zwaartekracht en de draaiing van de aarde?

Verder is geen enkele theorie onaantastbaar, ook de relativiteitstheorie niet. Met geloven of niet geloven heeft dat niets te maken, wel met voorlopig accepteren of verwerpen.

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Aangezien punten op het aardoppervlak een cirkelbeweging maken, kan je strikt genomen de speciale relativiteitstheorie niet toepassen. Als extra complicerende factor is er ook nog de invloed van de zwaartekracht. Deze twee effecten samen vereisen voor een exacte berekening het gebruik van de algemene relativiteitstheorie. Wellicht dat dit de gevonden afwijking zou verklaren.

Ik heb zelf niet genoeg kennis van zaken om zo'n berekening uit te voeren, maar anderen op dit forum misschien wel...

(Of heeft men dat bij CERN al gedaan?)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Over 10 jaar kijken we terug naar deze tijd en we zullen dan van mening zijn dat we toch in een interessante tijd leefden.

Ik vind het mooi dat CERN in plaats van zijn eigen trompet blaast, onafhankelijke wetenschappers vraagt om het onderzoek na te doen. Zo zou wetenschap altijd moeten worden gedaan.

Verder zal dit niet zo'n 'schok' te weeg brengen voor de relativiteitstheorie. Die heeft zich al bewezen. En ook al trok Einstein de theorie van Newton ten twijfel, gebruiken we Newton nog steeds elke dag.

Op dit moment denk ik dat deze meting niet direct Einstein tegenspreken, maar dat ze op een uitzondering zijn gekomen die ze eerder niet hadden verwacht.

Berichten: 156

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

We zullen ongetwijfeld op meer informatie moeten wachten.

Een ideetje:

De lichtsnelheid is vast, de afstand tussen de meetpunten echter niet door quantum-onzekerheid.

In de proef is men misschien uit gegaan van een vaste afstand, waardoor men dan uiteraard een varierende lichtsnelheid bekomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

(Of heeft men dat bij CERN al gedaan?)
Men heeft in het CERN 3 jaar gezocht. Ik denk dat ze daar zelfs effecten nagerekend hebben waar niemand op dit forum ooit van gehoord heeft ;)
In de proef is men misschien uit gegaan van een vaste afstand, waardoor men dan uiteraard een varierende lichtsnelheid bekomt.
De deeltjes vlogen 60ns te ver, of ongeveer 18m. Dat is iets meer dan de quantumonzekerheid...

Meteen om ook eens te duiden dat 60ns een ERG groot verschil is. In die tijd doet je computer trouwens 200 berekeningen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 156

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

De deeltjes vlogen 60ns te ver, of ongeveer 18m. Dat is iets meer dan de quantumonzekerheid...


Hmm ja net iets te veel ;)

Berichten: 134

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Ik zat de hele tijd te denken aan dat neutrino's overal doorheen gaan en foton's niet. Gezien er geen absoluut vacuum is zouden neutrino's dus best makkelijker hier doorheen kunnen gaan zonder interactie. Maar er zal vast wel iemand kunnen uitleggen waarom deze gedachte niet opgaat.

Daarnaast kon ik ook geen eenduidig antwoord vinden op internet over de massa van Neutrino's. Hebben neutrino's nu massa of niet?

gutgut...mijn populairwetenschappelijk-lekenfantasie springt op hol...somebody stop me.

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Het is wel interessant om de twee laboratoria op de aardbol te lokaliseren en te zien hoe ver die gedurende de reis van de neutrino's verdraaien. Wellicht is er zo semi-klassiek vanuit een niet-draaiend referentiestelsel al een schatting te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Het is wel interessant om de twee laboratoria op de aardbol te lokaliseren en te zien hoe ver die gedurende de reis van de neutrino's verdraaien. Wellicht is er zo semi-klassiek vanuit een niet-draaiend referentiestelsel al een schatting te maken?
In 24h draait de wereld 40000km, in 14ms is dat 4,62m op de evenaar. Niet genoeg dus. Bovendien werden ze bijna Noord-Zuid afgeschoten, niet Oost-West

Berekening is verkeerd
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

DePurpereWolf schreef:Ik vind het mooi dat CERN in plaats van zijn eigen trompet blaast, onafhankelijke wetenschappers vraagt om het onderzoek na te doen. Zo zou wetenschap altijd moeten worden gedaan.

Verder zal dit niet zo'n 'schok' te weeg brengen voor de relativiteitstheorie. Die heeft zich al bewezen. En ook al trok Einstein de theorie van Newton ten twijfel, gebruiken we Newton nog steeds elke dag.

Op dit moment denk ik dat deze meting niet direct Einstein tegenspreken, maar dat ze op een uitzondering zijn gekomen die ze eerder niet hadden verwacht.
Dat weet ik wel zeker. Vandaar ook dat ik het zo jammer vind dat men het naar buiten brengt alsof een steunpilaar zou zijn weggevallen. Vind het sowieso vroeg voor een persbericht.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een buitenstaander iets opvalt, dat de deskundigen ontgaat.
Dat kun je vastwel onderbouwen met een aanal smakelijke voorbeelden.
Ik zat de hele tijd te denken aan dat neutrino's overal doorheen gaan en foton's niet. Gezien er geen absoluut vacuum is zouden neutrino's dus best makkelijker hier doorheen kunnen gaan zonder interactie. Maar er zal vast wel iemand kunnen uitleggen waarom deze gedachte niet opgaat.
Neutrino's gaan niet overal doorheen, anders kon je ze ook niet detecteren. Verder is kennelijk gemeten dat de neutrino's sneller gingen dan de lichtsnelheid. Die lichtsnelheid is een theoretische waarde, die wel degelijk geldig is voor absoluut vacuum.
Daarnaast kon ik ook geen eenduidig antwoord vinden op internet over de massa van Neutrino's. Hebben neutrino's nu massa of niet?
Dat is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Als ze massa hebben, is die heel erg klein.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer