Reactie stimuleren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Reactie stimuleren

Ik wil een chemische reactie uitvoeren:

2 S + 3 O2 + 2 H2O ➝ 2 SO4^2- + 4 H^+ + energie

Als ik dit bij elkaar weet te stoppen zou het dan helpen voor het verschuiven van het evenwicht naar rechts om een sterke base aan het mengsel toe te voegen? Want de neiging om H^+ te vormen wordt dan groter lijkt mij. Zo niet, kennen jullie dan misschien een manier om de reactie naar rechts te stimuleren?

dank jullie wel :)

Berichten: 28

Re: Reactie stimuleren

Oh, ik dacht eraan dat deze reactie wel eens een hele hoge activeringsenergie is door de vele veranderende bindingen, als ik het mengsel kook en roer zou dat ook wel kunnen helpen. Dan komt er een tweede vraag, wat is de activeringsenergie van deze reactie? Wij hebben op school nog niet geleerd hoe je dat moet berekenen. Ik heb de formule lnK= lnZ - E/RT

ik snap echter niet wat K, de reactieconstante is, of hoe ik die kan bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactie stimuleren

Wat is de bedoeling van deze proef? Zwavelzuur maken? Of sulfaat? Of wat?
als ik het mengsel kook en roer zou dat ook wel kunnen helpen
Als je zwavel in water kookt en daar lucht of zuurstof doorheen borrelt zal er geen zwavelzuur ontstaan.

Zwavelzuur maakt men door zwavel te verbranden tot SO2.

Daarna die SO2 verder reageren met zuurstof, in aanwezigheid van een katalysator, tot SO3 .

En daarna die SO3 oplossen in circulerend geconcentreerd zwavelzuur onder toevoeging van juist genoeg water om de zwavelzuurconcentratie op 98 - 99 % te houden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Contactproces
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer