Glucose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Glucose

Beste mensen ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik doe onderzoek naar de invloed van glucose op het korte termijn geheugen en het reactievermogen.

Zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe deze twee processen werken en welke rol glucose daarbij speelt?

Ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Gr, vroos

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glucose

Wat heb je zelf allemaal al gevonden?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

Zonder een meer specifieke vraag te stellen wordt dit of een boekwerk of heel simpel: zonder glucose werkt geen van beiden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Glucose

Nou ik weet dat het bij het reactievermogen waarschijnlijk om de verwerking van impulsen gaat. En dat de cellen die voor deze verwerking energie nodig hebben (afkomstig van de dissimilatie van glucose) om dit te doen, maar ik weet niet hoe dat verwerken van impulsen precies in zijn werk gaat.

Bij het geheugen weet ik alleen dat er dus iets in de hersenen gebeurd (verwerken van informatie??) en dat hersencellen ook energie geleverd door glucose nodig hebben om goed te kunnen functioneren, maar ook hier weet ik niet hoe dat precies werkt en wat de precieze rol van de energie van glucose is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

Nou, gewoon: zolang er voldoende van is blijven ze het doen en ..is er meer dan voldoende, doen ze het ook :)

Pas als er onvoldoende van is, dan doen ze het minder goed.

Ik snap je vraag niet. Ben je op zoek naar het mechanisme achter energiehuishouding? ~hoe we van glucose de energie maken om neuronen (zenuwcellen) aan de praat te houden?

Glycoluse en citroenzuurcyclus zijn je zoekwoorden voor wiki en er zijn hier op het forum ook al veel vragen over langs gekomen, daar moet je wat van kunnen vinden zou ik zeggen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glucose

En dat de cellen die voor deze verwerking energie nodig hebben (afkomstig van de dissimilatie van glucose) om dit te doen, maar ik weet niet hoe dat verwerken van impulsen precies in zijn werk gaat.
Ik denk dat je wilt weten hoe informatie wordt doorgegeven en hoe glucose daarbij een rol speelt. Zoals Mrtn aangeeft hebben neuronen glucose nodig om te werken, punt. Zoals elke cel energie nodig heeft om te blijven werken.

Hoe informatie wordt doorgegeven kun je uitgebreid op het internet terugvinden zoals hier.

Goed om apart te vermelden zijn de geheugenstoornissen in het kader van de Wernicke-Korsakoff waarin specifiek het glucosemetabolisme faalt door een tekort aan thiamine.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Glucose

Ik wil inderdaad weten hoe informatie wordt doorgegeven door neuronen en welke rol ATP daar precies bij speelt. Kan iemand misschien een korte en toch diepgaande uitleg geven? Ik zou heel dankbaar zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glucose

Ik wil inderdaad weten hoe informatie wordt doorgegeven door neuronen en welke rol ATP daar precies bij speelt. Kan iemand misschien een korte en toch diepgaande uitleg geven? Ik zou heel dankbaar zijn!


In die link die ik je heb gegeven in de vorige post staat duidelijk uitgelegd hoe een signaal wordt doorgeven, dus ik raad je aan die pagina door te lezen. ATP speelt in elke cel dezelfde rol, namelijk dat het energie levert aan de biochemische processen in de cel. Een voorbeeld van zo'n belangrijk biochemisch proces dat ATP-afhankelijk is, is de natrium-kaliumpomp dat zorgt voor een stabiele concentratie van natrium en kalium binnen de cel en specifiek voor een neuron, het handhaven van de rustpotentiaal.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Glucose

Ik heb de link bekeken maar helaas is mijn engels niet zo goed. En als ik de pagina in het nederlands vertaal is hij volgensmij onvolledig. Zou je het misschien kunnen uitleggen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glucose

Ik heb de link bekeken maar helaas is mijn engels niet zo goed. En als ik de pagina in het nederlands vertaal is hij volgensmij onvolledig. Zou je het misschien kunnen uitleggen ?


Vind je in dit topic een antwoord? Daar leg ik vrij gedetailleerd de rustpotentiaal en actiepotentiaal uit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Glucose

Het is inderdaad een hel gedetailleerd verhaal en zeker bruikbaar dus bedankt daar voor! Maar wat ik verder nog wou weten is welke rol ATP hierin speelt. ATP levert energie, dat weet ik, maar wat wordt er met die energie gedaan, hoe wordt het gebruikt of bij welk onderdeel van het door jou beschreven mechanisme wordt het gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

Nog meer leesvoer, helaas weer in het Engels maar misschien kan je er toch wat mee

En een paar voorbeelden:

- synthese van neurotransmitters

- (ion)pompen in de membraan (denk aan natrium, kalium en calcium)

- vorming van vesicles (daar ligt de neurotransmitter in opgeslagen)

- synthese, transport en modificatie van eiwitten (bijvoorbeeld de receptoren voor neurotransmitters op het post-synaptisch neuron, maar ook de eiwitten die vesicles laten docken en fuseren met de membraan, etc)

- acidificatie van vesicles (de inhoud van vesicles met neurotransmitter is meestal licht zuur)

..om maar niet te spreken over het in leven houden van de cel, het vormen van synapsen, etc, etc, etc

Hier zie je op 1:16 een kinesin over een microtubulus 'lopen'. Dat is een manier van het vervoeren van vesicles naar bepaalde compartimenten van een cel (bijvoorbeeld een axon) en is afhankelijk van ATP.

Hier meer uitleg over wat je ziet (per scene).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer