Nusselt getal bij convectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Nusselt getal bij convectie

graag wil ik het warmteverlies berekenen bij het koelen van een glazen fles. De fles wordt gekoeld door middel van lucht die van onder wordt aangevoerd door een plaat ( gedwongen convectie dus ). De lucht stroom zo dus langs de fles, waardoor hij afkoelt.

om de warmte-overdracht coefficient te bereken heb ik het getal van Nusselt nodig. Heb een boek voor mn neus en daar staan er wel 20 verschillende soorten in. Vraagje is: welke moet ik gebruiken?

Denk zelf aan de formule van Groehn: 0.206.Re^0.63 . Pr^0.36

iemand die dit kan bevestigen?

Bedankt alvast,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Nusselt getal bij convectie

Denk zelf aan de formule van Groehn: 0.206.Re^0.63 . Pr^0.36
Ik heb nog nooit van Groehn of Gröhn gehoord. Uit welk boek heb je dat?

Er zijn inderdaad tig formules voor Nusselt, vaak in de form Nu = a.Reb.Prc , want er zijn veel verschillende situaties en bovendien gaat het om empirische formules dus verschillende onderzoekers komen met enigszins verschillende waardes voor coëfficiënten a , b en c.

Aan de coëfficiënten in die formule te zien is dat een formule voor stroming dwars op een cilinder, en dat is niet wat bij jou het geval is. Als ik je verhaal goed begrijp gaat het om stroming verticaal omhoog langs een staande fles.

Hoe warm is die fles ongeveer?

Is de fles gevuld of leeg?

Gaat het om één fles om een heleboel flessen die vrij dicht bij elkaar staan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 14

Re: Nusselt getal bij convectie

ja formule van Groehn is ook een emprische formule. komt uit het boek: the principles of heat transfer.

Het klopt dat de stroom langs de fles gaat en een klein deel tegen de onderkant van de bodem, maar voornamelijk langs de fles. Ik ben bezig met het koelen van 1 fles op een testopstelling waar ik mijn berekeningen op uitvoer. In productie gaat het om 3 flessen die dicht bij elkaar staan.

de fles is leeg en ongeveer 700 graden Celcius en dient ongeveer binnen 5 sec naar 5500/600 graden gekoeld te worden zonder dat hij deformeerd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Nusselt getal bij convectie

Die formule van Groehn geldt voor stroming schuin op een cylinder (fles), niet voor stroming erlangs in de lengterichting.

Het lijkt me dat je in dat geval de formule moet gebruiken voor stroming langs een vlakke plaat (kromming van een vlak in de breedte zal nauwelijks een rol spelen) met een lengte L = hoogte fles. Zie hoofdstuk 6 in dit boek

Voor laminaire stroming (Re < 500.000) geldt formule 6.68

Voor turbulente stroming (Re > 500.000) geldt formule 6.116

In NuL en ReL dien je de lengte (hoogte) L van de fles te gebruiken. De uit NuL berekende h is de gemiddelde h over de lengte van de fles.

Omdat die fles zo verschrikkelijke heet is zal ze ook veel warmte verliezen door uitstraling, mogelijk meer dan door convectie. Hoeveel precies is afhankelijk van de emissiecoefficient (emissivity) van de hete fles.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 14

Re: Nusselt getal bij convectie

Dankje voor de tips. het klopt dat er meer warmte overdracht plaats vind door middel van straling!

Koeling door middel van lucht is een tussenstapje om een vormvaste fase te verkrijgen zodat de flessen in een koeloven verder gelijkmatig worden afgekoeld om spanningen eruit te halen.

Reageer