Andromeda Stelsel (M31)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Andromeda Stelsel (M31)

Beste mensen, ik had ff een vraagje, ik moet een werkstuk maken en heb het andromeda stelsel gekozen omdat het zo mooi is en ik weet er wel iets van af.. alleen 1 ding niet: wie heeft het stelsel ontdekt en hoe?.. ik kan het nergens vinden, hoop dat iemand me kan helpen,

alvast bedankt, Jan-Willem

Berichten: 43

Re: Andromeda Stelsel (M31)

Poeh, heeft wel wat moeite gekost, maar vooruit.

Heb overal voor je gezocht maar kan geen specifieke ontdekker vinden.

Het stelsel Andromeda is al bekend vanuit de klassieke oudheid, de oorsprong ligt vermoedelijk in Babylonië.

Berichten: 12

Re: Andromeda Stelsel (M31)

jpp schreef:Poeh, heeft wel wat moeite gekost, maar vooruit.

Heb overal voor je gezocht maar kan geen specifieke ontdekker vinden.

Het stelsel Andromeda is al bekend vanuit de klassieke oudheid, de oorsprong ligt vermoedelijk in Babylonië.
ik weet niet zeker of dit klopt. Het Andromeda stelsel is genoemd naar het sterrenbeeld waarin zij zich bevindt. Maar haddend de Grieken ook al door dat het geen ster, maar een sterrenstelsel is? Ik betwijfel het. Maar ik weet niet wie er dan wel als eerste achter gekomen is dat het om een sterrenstelsel gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Andromeda Stelsel (M31)

Vroeger was inderdaad nog niet bekend dat er meer sterrenstelsels waren dan alleen de melkweg. Men zag wel vage 'vlekjes' aan de hemel, het werden nevels genoemd, omdat ze dachten dat het een soort gas was.

De revolutie kwam in 1922 (toen pas!!!) toen Edwin Hubble een artikel publiceerde over deze 'nevels'. De telescopen waren toen groot genoeg om in andromeda afzonderlijke sterren te zien. Hij zag die sterren en toen hij de afstand berekende bleek dat het veel te ver was om in de melkweg te staan. De sterren moesten dus buiten de melkweg in een ander stelsel staan. Een ander sterrenstelsel dus: Andromeda!!

NB! heb het bericht gewijzigt, want dit is wat duidelijker

Re: Andromeda Stelsel (M31)

jantje006q schreef:Beste mensen, ik had ff een vraagje, ik moet een werkstuk maken en heb het andromeda stelsel gekozen omdat het zo mooi is en ik weet er wel iets van af.. alleen 1 ding niet: wie heeft het stelsel ontdekt en hoe?.. ik kan het nergens vinden, hoop dat iemand me kan helpen,

alvast bedankt, Jan-Willem
Het sterrenstelsel werd idd al in de oudheid opgemerkt, zoals gezegd bij de Babyloniers, maar het was Charles Messier die de 'nevel' voor het eerst classificieerde, Charles Messier was een beroemd komeetjager, maar spoorde ook 'nevelvlekjes' op met z'n telescoop en cassificieerde ze, we kennen het Andromeda Sterrenstelsel ook als M31 of languit, Messier 31, maar het was Edwin Hubble die ergens in 1920 (ik kan er een paar jaar naast zitten) ontdekte dat de andromedanevel geen nevel was maar een spiraalstelsel, door indirecte metingen toonde hij ook aan dat het sterrenstelsel buiten ons melkwegstelsel lag.

Re: Andromeda Stelsel (M31)

Het sterrenstelsel werd idd al in de oudheid opgemerkt, zoals gezegd bij de Babyloniers, maar het was Charles Messier die de 'nevel' voor het eerst classificieerde, Charles Messier was een beroemd komeetjager, maar spoorde ook 'nevelvlekjes' op met z'n telescoop en cassificieerde ze, we kennen het Andromeda Sterrenstelsel ook als M31 of languit, Messier 31
Even aanvullen...

Charles zocht dus naar Kometen maar was steeds weer in de war met objecten waarvan hij dacht dat het kometen waren. Hij dacht steeds weer dat hij er 1 ontdekt had maar dit bleek een object te zijn die hij reeds gezien had. Derhalve hield hij dus een log bij met de locaties van de 110 objecten zoals wij die nu kennen. Dit zuiver om zelf te verifieren of het object in z'n kijker een nieuw object was. Hij heeft nooit geweten dat dit later een zeer polulaire, beroemde en dankbare lijst zou worden.

Wie als eerste M31 heeft opgemerkt weet ik niet.

Maar als je op een echt donkere lokatie staat kan je hem met het blote ook zien. Dus de eerste mensen die intressen begonnen te tonen in de hemelse objecten moeten hem ook gezien hebben. maarja... wanneer...?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Andromeda Stelsel (M31)

goeie vraag

zowel de chinezen als da babyloniers als de inca's waren al zeer vroeg met atsronomie/astrologie bezig

dus...

in ieder geval ik was het niet :shock:

Re: Andromeda Stelsel (M31)

jantje006q schreef:Beste mensen, ik had ff een vraagje, ik moet een werkstuk maken en heb het andromeda stelsel gekozen omdat het zo mooi is en ik weet er wel iets van af.. alleen 1 ding niet: wie heeft het stelsel ontdekt en hoe?.. ik kan het nergens vinden, hoop dat iemand me kan helpen,

alvast bedankt, Jan-Willem
Ik weet niet al te veel van het heelal, nou ja! Maar in iedergeval waren in de tijden zonder electriciteit Stelsels HEEEL goed te zien hoor geloof me ben in zweden geweest en daar met -30 naar boven zitten staren. En dat was laten we zeggen BETOVEREND.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Andromeda Stelsel (M31)

Ik denk de grieken.

Andromeda kwam namelijk voor in de oude Griekse mythelogie.

Hier het verhaal over Andromeda (komt misschien van pas in je werkstuk)

(...)De koningin had de prachtige zeenimfen, de Nereïden, beledigd met de opmerking dat Andromeda hen in schoonheid overtrof. Daarop stuurde de zeegod Poseidon het zeemonster Cetus naar de kust van het koninkrijk van Cepheus om dit te verwoesten.

Wanhopig raadpleegde Cepheus het orakel om een einde te maken aan de vernielingen. Hij kreeg te horen dat hij het monster een levend offer moest brengen, namelijk zijn dochter. En zo werd Andromeda vastgeketend aan de rotsen.

Terwijl Andromeda wachtte op haar ondergang verscheen Perseus. Hij vroeg wie ze was en hoe ze in deze situatie terecht was gekomen. In eerste instantie zei de verlegen Andromeda niets, maar later vertelde ze Perseus alles. Ze eindigde met een oorverdovende gil, want ze zag Cetus naderen. Perseus, die net de Gorgo Medusa had gedood, had haar hoofd nog steeds in zijn hand. Hij liet het hoofd zien aan Cetus die onmiddellijk in steen veranderde en zonk. Als beloning vroeg Perseus om de hand van Andromeda, die hem zes kinderen schonk.

Grappig hé :wink:

Hier veel info over het sterrestelsel Andromeda:

http://users.pandora.be/lode.stevens/Andromeda.htm
Het is allemaal zo prachtig...

Re: Andromeda Stelsel (M31)

volgens het guinessbook was het de duitser Simon Marius in 1611 die het t eerste beschreef.

Berichten: 718

Re: Andromeda Stelsel (M31)

Kijk even op deze site: http://www.seds.org/messier/m/m031.html dan heb je het hele verhaal (voor zover bekend).

Reageer