Voltage-grens van een mens

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Voltage-grens van een mens

Ik had een vraagje over voltage. 230 Volt kan een mens niet verdragen, maar bijvoorbeeld 5 volt weer wel. Waar ligt de grens wat een mens nog kan weerstaan aan voltage?

groeten Oscar :-$
I'VE GOT TO KNOW!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Voltage-grens van een mens

het is toch de stroomsterkte wat dodelijk kan zijn?
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Voltage-grens van een mens

deze vraag is al vaker gesteld .

Het gaat bij electrocutie (dodelijk) niet om het voltage dat die een electrische stroom veroorzaakt in jou spieren maar om de grootte van die electrische stroom.

Deze grootte kan ik je niet zo vertellen ik dacht eerst 0,5 Ampere. maar dit word ook weer tegengesproken door andere mensen , dus ik denk dat het niet waar is.

Echter is het zo dat de onlosmakelijke grootheid die bij spanning en stroom hoort Weerstand is .

Als je een grootte weerstand hebt (electrische) dan kun je meer Volts aan.

een nat lichaam heeft minderweerstand dan een droog lichaam, daarkom kun je geen bepaalde spanning noemen als dodelijk.

230Volt kan een mensen wel verdragen . (ik ben samen met heel veel andere het levende bewijs)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Voltage-grens van een mens

Duizenden volts overleef je ook nog wel hoor. Ken je die plaatjes met mensen die een Van de Graaff generator vastpakken en bij wie de haren overeind gaan staan? Of wat dacht je van de spanning op schrikdraad?

Voorwaarde is wel dat de stroomsterkte niet te hoog wordt. Daar zijn we nog niet helemaal uit. Dat is een kwestie van door welke lichaamsdelen die stroom loopt, hoe sterk en hoe lang.

Zie deze topics

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...r=asc&&start=20

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=13389

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: Voltage-grens van een mens

het is ook een beetje geluk hebben, het probleem is vooral dat de stroom door de hartstreek gaat en daardoor het hart stilvalt

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Voltage-grens van een mens

Ok laat ik het anders stellen, sins er nog een onvolledig antwoord is op de vraag. Stel:

19 Volt

3.16 Ampere

R = U / I

Ohm : 6.0126

situatie:

Ik maak er contact mee, via me handen.

Ik sta op het land, heb rubbere zolen aan.

Huiskamer temperatuur van 19 graden celcius.

Ik ben droog.

Ik sta 13 sec. in contact

Dodelijk of niet? :roll:
I'VE GOT TO KNOW!!!

Berichten: 866

Re: Voltage-grens van een mens

@ Oscar

Je vraag lijkt me eigenaardig gesteld! Over welke weerstand gaat het hier? Wanneer vloeit die stroomsterkte? Nadat je de situatie is zoals je ze beschrijft?

Als die spanning uit een batterij komt of uit een transformator met gescheiden wikkelingen, doen de feiten te land, rubber zolen, temperatuur, afgedroogd, helemaal niet terzake.

Ik meen dat je dit wel overleeft tenzij je echt een hartkwaal hebt. Waarschijnlijk voel je helemaal niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Voltage-grens van een mens

Oscar schreef:Ok laat ik het anders stellen, sins er nog een onvolledig antwoord is op de vraag. Stel:

19 Volt  

3.16 Ampere

R = U / I

Ohm : 6.0126
Een stroombron heeft geen vooraf bepaalde stroomsterkte (Ampere). Wat vaststaat is alleen de spanning, dus bijvoorbeeld 19 Volt, en jouw weerstand in de gegeven situatie (in dit geval droog en rubberen zolen, dus die weerstand zal wel flink groot zijn). Het stroomsterkte die er dan door je lichaam loopt kun je afleiden met I = U/R.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Voltage-grens van een mens

Oscar, wat er toe doet is de weerstand (optelsom van tweemaal je huid, (hoog), je lichaam (vrij laag) en wat er zich eventueel nog tussen je lichaam, de spanningsbron en de aarde bevindt, rubber zolen of zo. Als die totale weerstand 6 ohm is, dan is het een kwestie van "och Oscar, het was een brave jongen, maar ...."

Pak, staande op goed isolerend materiaal, in de wei een schrikdraad vast, er gaat niet of nauwelijks stroom door je lichaam vloeien, je voelt er niets van.

Waait er een natte grasspriet tegen je blote teen, dan krijg je een forse optater. Want dan is de totale weerstand even fors lager.

De literatuur heeft het over 5 tot 20 milliampere door je hart als een dodelijke stroom. En dan hangt het er nog van af hoe lang dat duurt. Wisselspanning is gevaarlijker dan gelijkspanning, en toevallig die 50 Hz die wij op het net hebben staan ligt in het gebied van de gevaarlijkste frequenties.

Lees eerst die topics die ik boven vermeldde eens goed door. Echt een cijfer met drie getallen achter de komma is er niet te geven. Vanaf ongeveer 40 volt loop je het risico van een dodelijke stroom. Maar de paar duizend volt van een schrikdraad zul je ongetwijfeld overleven, want zo"n installatie veroorzaakt maar een fractie van een seconde een (relatief) hoge stroomsterkte. :P

dus variabelen:

- totale weerstand van je lichaam + aankleding

- spanning

- frequentie

- type spanningsbron

en tenslotte zal de ene mens net iets gevoeliger zijn dan de andere... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voltage-grens van een mens

....De literatuur heeft het over 5 tot 20 milliampere door je hart als een dodelijke stroom. En dan hangt het er nog van af hoe lang dat duurt. Wisselspanning is gevaarlijker dan gelijkspanning, en toevallig die 50 Hz die wij op het net hebben staan ligt in het gebied van de gevaarlijkste frequenties. .....
Daarom schakelt een aardl;ekschakelaar uit bij 30mA. Dat is iets boven de waarde die dodelijk kan zijn, maar omdat hij binnen 1 periode afschakelt is dat toelaatbaar.
....... Maar de paar duizend volt van een schrikdraad zul je ongetwijfeld overleven, want zo"n installatie veroorzaakt maar een fractie van een seconde een (relatief) hoge stroomsterkte.   :roll: .....
Een schrikdraadinstallatie levert alleen maar een hoge spanning. De stroom is begrensd, ik dacht iets van 1 of 2 mA. En dat is juist om te voorkomen dat je er dood aan gaat.

Geen boer wil het op zijn geweten hebben dat er rondom zijn weiland een rij dode jongetjes ligt.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Voltage-grens van een mens

Als we maar blijven zoeken komen we er wel. Nu een rapport van VROM gevonden, naar ik mag veronderstellen geen kletsverhaal.

Ten eerste zijn we verkeerd bezig met te praten over simpele stroomsterktes. De term om te bezigen is stroomdichtheid, ofwel mA/m2. Dat klinkt eigenlijk heel logisch.

Heel dit document gaat over veiligheid van elektromagnetische velden.

Een klein stukje heb ik er uitgehaald: en het door mij vetgedrukte deel gaat over schrikdraad. Hoge stroomsterkte, maar zeer korte tijdsduur (puls)

Een directe link naar de ze pdf-file krijg ik hier niet werkend, maar als je op google intoetst:

vrom elektromagnetische vrachtwagen

is het de eerste hit.

(www.vrom.nl/get.asp?file=/docs/milieu/rapport_ gezondheidsraad_blootstelling_elektromagnetische_velden.pdf - Gelijkwaardige pagina's)
De onderbouwing voor deze aanname is als volgt. Een grote vrachtwagencombinatie die in een 50/60 Hz elektrisch veld

van 10 kV/m staat, geeft bij aanraking een ontladingsstroom van 6,3 mA (Lee86); bij 8 kV/m is dit circa 5 mA. Bij een vrachtwagen van 12 m lengte is de ontlaadstroom 4,2 mA (WHO89). Een ontlaadstroom van 5 mA treedt ook op bij aanraking van een personenauto in een elektrisch veld van 50 kV/m en bij aanraking van een vrachtauto of bus in een veld van 11 kV/m (For91).

Extrapolatie van de voor volwassen mannen berekende waarden geeft een let go drempel voor 50% van de kinderen van 8 mA; voor 0,5% van de kinderen geeft Guy 5 mA als conservatieve waarde (Guy85). Voor een ernstige schok met ademhalingsproblemen ligt de drempel voor 50% van de kinderen op 12 mA. Deze waarden gelden voor een stroom die gedurende 10 s of meer door het lichaam loopt (Ber88). Voor kortere blootstellingstijden gelden hogere drempelwaarden.

Ter vergelijking: bij schrikdraad vindt elke 1,3 s een ontlading plaats bij een spanning van 5-9 kV en een tijdsduur van circa 0,1 ms. De ontladingsstroom is circa 10 A. Een dergelijke schok wordt in de meest ongunstige situatie — een kind op blote voeten in het natte gras — als zeer pijnlijk ervaren, maar is niet levensbedreigend.

Deze situatie is vergelijkbaar met het aanraken van een grote vrachtauto die in de lengterichting onder een 380 kV hoogspanningslijn staat. De kans om schrikdraad aan te raken is daarbij veel groter dan de kans op contact met een vrachtauto in genoemde situatie.
Dus ik mag concluderen dat ik met mijn bewering:
Maar de paar duizend volt van een schrikdraad zul je ongetwijfeld overleven, want zo"n installatie veroorzaakt maar een fractie van een seconde een (relatief) hoge stroomsterkte.  .....
toch gelijk heb. Dat (relatief) bij die hoge stroomsterkte had ik zelfs nog wel weg kunnen laten zo te zien....

Of staat er een typefout in die file van VROM?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Voltage-grens van een mens

Een stroombron heeft geen vooraf bepaalde stroomsterkte (Ampere).
Een stroombron heeft dat wel (vandaar STROOMbron). Een spanningsbron inderdaad niet. :roll: (sorry, ik kon de EL-er in mij niet onderdrukken...)

Maar goed, zoals ik het geleerd heb (niet zelf experimenteel geverifieerd) is een 50 Hz wisselstroom vanaf 10 mA pijnlijk en vanaf ongeveer 100mA echt gevaarlijk (dit gaat om stromen die je via je huid binnen krijgt. Stromen direct op je hart zijn al veel sneller gevaarlijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Voltage-grens van een mens

Volgens de Belgische norm bedraagt lage veiligheidsspanning voor rechtstreekse aanraking 25V bij droge huid, 12V bij natte huid en 6V bij ondergedompelde huid. Voor onrechtstreekse aanraking zijn de waarden het dubbele. (het gaat hier om AC)
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Voltage-grens van een mens

Sorry mensen, maar dit heeft toch een erg hoog "Don't try this at home" gehalte.

Ik heb ergens een opmerking zien staan over dat 40 Volt een veiligheidsgrens is. Dan hebben we het over wisselspanning.

Wel te verstaan de spanning die gegenereerd wordt door een ouderwetse telefoongenerator. Officieel max 42 V.

Het ding sierde vroeger elke natuurkundeklas, en had twee koperen handvaten waarmee het slachtoffer (meestal de stoerste bink uit de klas) gevraagd werd die handvaten goed vast te houden.

Een paar zwengeltjes wilde dan al vlug tot angst- en pijnkreten leiden.

Het ding was ook populair bij het martelen van mensen.

Maar dan op andere plekken.

Ik ben zelf Electronicamonteur geweest, (MTS) en ik kan je wel vertellen, dat mensen tegenwoordig knap slordig omgaan met elektriciteit.

Stoer doen is vooral nogal dom.

Als je aan de 220 gehangen hebt, en het overleefd hebt, is het meer een kwestie van geluk dan wat anders.

Het heeft vooral te maken met de weg die de stroom volgt.

Als die langs je hartspier gaat, dan slof je niet.

Ook in andere delen van je lichaam kan het verlammingsverschijnselen veroorzaken, wat net zo goed de dood tot gevolg kan hebben.

Ook kan het zijn dat je meteen het bewustzijn verliest, en met je hoofd ergens tegenaan knalt.

Het ergste is dat je spieren blokkeren door de stroom. Je kan niet meer loslaten als je pech hebt.

Ach ja, waarom vertel ik dit eigenlijk allemaal.

Darwin had gelijk dat idioten altijd als eerste sneuvelen, en dus niet verder meer deelnemen aan de evolutie. :roll:

Overigens... Gelijkspanning is gevaarlijker dan wisselspanning.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Voltage-grens van een mens

Overigens dacht ik dat we zo zoetjes aan overeenstemming hadden over het feit dat voltage op zich niks zegt.

Aangepast overzicht:

dus variabelen:

- stroomdichtheid*

- frequentie

- tijdsduur dat de stroom loopt

- het ene lichaamsdeel is gevoeliger dan het andere

- en tenslotte zal de ene mens net iets gevoeliger zijn dan de andere...

*en dus

-spanning gedeeld door totale weerstand van je lichaam + aankleding,

-een en ander genomen per doorsnee-oppervlak

-ermee rekening houdend dat een stroombron begrensd kan zijn, of een spanningsbron voorzien van een grote inwendige weerstand, zodat de spanning over je lichaam fors daalt zodra er enige stroom gaat lopen.


nog iets vergeten?

Brennus schreef:
Het ergste is dat je spieren blokkeren door de stroom
detail: je spieren trekken samen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer