Dieselmotor vs benzinemotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Dieselmotor vs benzinemotor

Heb al via de zoekfunctie gezocht maar het is nog niet echt helemaal duidelijk.

Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar [wortel]

Er is dus een zeer belangrijk verschil tussen diesel en benzine. Wat ik weet is dat diesel (heel) wat meer koolstoffen bevat dan benzine. Maar wat is dat dan juist met dat octaangehalte?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Het ocataangehalte is bij diesel hoger. Het octaangetal moet bij benzine juist hoog zijn, om spontane verbranding te voorkomen. Bij benzine is spontane ontbranding ongewenst. De mate waarin een mengsel van benzine en lucht kan worden samengeperst zonder tot detonatie te komen, wordt aangegegeven met het octaangetal. Het wordt ook wel de klopvastheid van benzine genoemd.

Een dieselmotor werkt juist volgens het principe van zelfontbranding. Lucht wordt samengeperst en zo tot hoge temperatuur gebracht. Als daar dan diesel ingespoten wordt, dan verbrand dit, en zo wordt de motor aangedreven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wil je meer weten, dan moet je even op wikipedia zoeken naar de werking van dieselmotor en benzinemotor.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar
In constructie? Een dieselmotor heeft een andere compressieverhouding dan een benzinemotor. Diesels zitten zo op de 20:1, terwijl benzinemotoren rond te 10:1 al prima lopen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Kan er iemand juist uitleggen adhv samenstelling van diesel waarom deze spontaan (zonder vonk van een bougie) zal verbranden en dat benzine wél een vonk nodig heeft om te ontbranden?
freud schreef:Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar
In constructie? Een dieselmotor heeft een andere compressieverhouding dan een benzinemotor. Diesels zitten zo op de 20:1, terwijl benzinemotoren rond te 10:1 al prima lopen.
Ik bedoelde eigenlijk op de echte onderdelen rond die cilinder die kenmerkend zijn als verschil tussen diesel- en benzinemotor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Ok, de gloeiplug in de diesel :roll: (voor beter en schoner starten)

Waarom is waterstof bij kamertemperatuur een gas en water een vloeistof? Nog gekker: waarom is zowel waterstof als zuurstof bij kamertemperatuur gasvormig, terwijl water (samenstelling van beide) bij dezelfde temperatuur een vloeistof is?

Waarom smelt kaarsvet bij een lagere temperatuur dan staal? Het is een een stof-specifieke waarde..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Mrtn schreef:Ok, de gloeiplug in de diesel :roll:  (voor beter en schoner starten)

Waarom is waterstof bij kamertemperatuur een gas en water een vloeistof? Nog gekker: waarom is zowel waterstof als zuurstof bij kamertemperatuur gasvormig, terwijl water (samenstelling van beide) bij dezelfde temperatuur een vloeistof is?

Waarom smelt kaarsvet bij een lagere temperatuur dan staal? Het is een een stof-specifieke waarde..
Dat is uiteraard een stof-specifieke waarde maar dat is zonder twijfel te verklaren door één of andere eigenschap bijvoorbeeld de samenstelling. Ik denk dat diesel een hogere ontbrandingstemperatuur heeft omwille van het feit dat de moleculen uit meer koolstoffen bestaan dan benzine.

Maar dat durf ik helemaal niet met zekerheid te zeggen... vandaar dat ik dat hier even vraag :-)

Berichten: 176

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

het is juist het tegenovergestelde het geval omdat benzine een hogere ontbrandingstemperatuur heeft hulp nodig om te ontbranden daarom heeft een benzine motor een bougie nodig om het ontbranden te helpen. diesel heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur door nu de druk op te voeren in de cilinder zal de diesel spontaan ontbranden. hier wat info van wiki is wel in het engels

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point

probeer eens te zoeken op de engelse termen

auto ignotiontemperature = zelfontbrandingstemperatuur

flash point =

fire point = verbrandingstemperatuur

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 20

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

het is juist het tegenovergestelde het geval omdat benzine een hogere ontbrandingstemperatuur heeft hulp nodig om te ontbranden daarom heeft een benzine motor een bougie nodig om het ontbranden te helpen. diesel heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur door nu de druk op te voeren in de cilinder zal de diesel spontaan ontbranden.  hier wat info van wiki is wel in het engels
Euhm, diesel ontbrandt bij zo'n 220°C en benzine veel lager. Om die reden, is de compressieverhouding bij benzinemotoren ook veel lager waardoor de temperatuur ook veel minder hoog oploopt. De ontbranding wordt dan bepaald door de vonk, afkomstig van de bougie.

Maar mijn vraag is nu eigenlijk nog altijd niet beantwoord :roll: Hoe verklaren we het feit dat benzine veel rapper vanzelf ontbrandt adhv z'n samenstelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Benzine bestaat voornamelijk uit een mengsel van koolwaterstoffen met moleculen opgebouwd uit zes tot tien C-atomen. Bij diesel zijn die ketenlengtes groter, voornamelijk 15-18 C-atomen

http://lanther.co.uk/notes/CHM3.pdf

. The following fractions are obtained from fractional distillation (increasing boiling points):

Fraction ............................Carbon Atoms .......................Uses

LPG (liquefied petroleum gas) .....1-4 ..................calor gas, camping gas

Petrol (gasoline) .......................4-12 ..................petrol

Naphtha ..................................7-14 ....................petrochemicals

Kerosine (paraffin) ..................11-15 ...................jet fuel, petrochemicals

Gas oil (diesel) .......................15-19 .......................central heating fuel

Mineral oil (lubricating oil) ..........20-30 ...................lubricating oil, petrochemicals

Fuel oil .....................................30-40 ...................fuel for ships / power stations

Wax / grease ............................40-50 ................candles, grease, polish

Bitumen ....................................>50 ..................roofing, road surfacing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Jan van de Velde schreef:Benzine bestaat voornamelijk uit een mengsel van koolwaterstoffen met moleculen opgebouwd uit zes tot tien C-atomen. Bij diesel zijn die ketenlengtes groter, voornamelijk 15-18 C-atomen

http://lanther.co.uk/notes/CHM3.pdf

. The following fractions are obtained from fractional distillation (increasing boiling points):

Fraction ............................Carbon Atoms .......................Uses

LPG (liquefied petroleum gas) .....1-4 ..................calor gas, camping gas

Petrol (gasoline) .......................4-12 ..................petrol

Naphtha ..................................7-14 ....................petrochemicals

Kerosine (paraffin) ..................11-15 ...................jet fuel, petrochemicals

Gas oil (diesel) .......................15-19 .......................central heating fuel

Mineral oil (lubricating oil) ..........20-30 ...................lubricating oil, petrochemicals

Fuel oil .....................................30-40 ...................fuel for ships / power stations

Wax / grease ............................40-50 ................candles, grease, polish

Bitumen ....................................>50 ..................roofing, road surfacing
nja, dat wist k ook reeds :roll:

Maar wat is het exacte verband tussen dat en het feit dat benzine niet zo spontaan (of te spontaan?!?) verbrandt?

Berichten: 176

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

je haalt 2 dingen door elkaar de ontbrandingstemperatuur en de verbrandingstemperatuur. de ontbrandingstemperatuur van diesel is wel degelijk lager (diesel 210 C en benzine 246 C) dit is dus de temperatuur waar diesel spontaan ontbrandt. de verbrandingstemperatuur van diesel is wel hoger (diesel 62 C en benzine -45 C) dit is de temperatuur waaronder de brandstof verbrand(dus met hulp van een vonk of dergelijke)

met vreindelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Ik vind voor beide hogere zelfontbrandingstemperaturen, maar je bhebt gelijk te zeggen dat benzine een hogere zelfontbrandingstemperatuur heeft dan diesel. Heeft ook veel te maken (als ik het zo lees tenminste) met een hoog gehalte aan aromaten in benzine. Benzines met veel makkelijk ontbrandbare bestanddelen hebben wel lagere ZOT-en en kunnen daarom in de otor gaan voorontsteken (pingelen).

Verder zal benzine veel sneller verdampen, wat het geschikt maakt om via carburatoren in de motor te halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Ger schreef:Het ocataangehalte is bij diesel hoger. Het octaangetal moet bij benzine juist hoog zijn, om spontane verbranding te voorkomen. Bij benzine is spontane ontbranding ongewenst. De mate waarin een mengsel van benzine en lucht kan worden samengeperst zonder tot detonatie te komen, wordt aangegegeven met het octaangetal. Het wordt ook wel de klopvastheid van benzine genoemd.

Een dieselmotor werkt juist volgens het principe van zelfontbranding. Lucht wordt samengeperst en zo tot hoge temperatuur gebracht. Als daar dan diesel ingespoten wordt, dan verbrand dit, en zo wordt de motor aangedreven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wil je meer weten, dan moet je even op wikipedia zoeken naar de werking van dieselmotor en benzinemotor.
Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.

Bij diesel heet het cetaangetal, deze stof bevorderd het verbranden, want diesel moet eenmaal in de cyl. meteen verbranden, gebeurt dat niet en zou de diesel later ontbranden krijg je een ferme klap op de zuiger die dan langzaam vernield wordt.

Daarom nooit teveel benzine in je diesel gieten tijdens de winter om uitvlokken te voorkomen.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.  

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.
Deze twee zinnen lijken in tegenspraak met elkaar. Als ik dit lees lijkt het net of je zegt dat benzine een hoger rendement heeft omdat er hogere drukken in de cilinders ontstaan. Dat is niet het geval. Voor zelfontbranding van benzine zijn hogere temperaturen nodig, en zouden dus ook hogere drukken nodig zijn. Voordat het zover is laten we er een vonkje van de bougie bij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Dieselmotor vs benzinemotor

Jan van de Velde schreef:
Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.  

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.
Deze twee zinnen lijken in tegenspraak met elkaar. Als ik dit lees lijkt het net of je zegt dat benzine een hoger rendement heeft omdat er hogere drukken in de cilinders ontstaan. Dat is niet het geval. Voor zelfontbranding van benzine zijn hogere temperaturen nodig, en zouden dus ook hogere drukken nodig zijn. Voordat het zover is laten we er een vonkje van de bougie bij.
Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt.

1 hoe hoger de druk des te hoger rendement levert de motor, dat geldt voor elke verbrandingsmotor.

2 Bij een benzinemotor is de hoge druk gelimiteerd omdat de benzine tijdens de compressie al in de kamer is en hierdoor kan op het verkeerde moment zelfontbranding plaatsvinden, dat zeer schadelijk is voor de motor.

3 Benzine met een hoog octaangetal zal een hogere compressie kunnen weerstaan dan benzine met een laag octaangetal.

4 Bij diesel maakt het niet zoveel uit, als de luchttemp maar hoog genoeg is. Hoe hoger de druk hoe beter natuurkundig bekeken.

5 Door de hoge druk heeft de dieselmotor een hoger rendement.

6 De dieselolie moet wel onmiddelijk verbranden. Dit geeft men aan met het cetaangetal. Hoe hoger hoe beter en des te sneller de diesel verbrand.

Gr,

henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer