Over vreemdgaan

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 477

Over vreemdgaan

Plotseling vroeg ik het me af, en constateerde ik dat er op dit forum nog niet heel veel over te vinden is. Is er een wetenschappelijke verklaring voor het fenomeen 'vreemdgaan'?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Over vreemdgaan

Dat de mens gedreven wordt door de drang/drift om zoveel mogelijk nageslacht te hebben lijkt me een plausibel antwoord. De vrouw wil haar kinderen zoveel mogelijk beschermen. Zij heeft er alle belang bij om haar man trouw te blijven zodat de man voor bescherming biedt.

Dat is natuurlijk evolutionaire psychologie talk.

Ik denk dat er wel een héél waslijstje aan redenen kan gegeven worden waarom mensen vreemdgaan. Voorgeschiedenis (misbruik), heden (weinig seks), libido (niet stilende honger), gezinssituatie (je vader ging zelf vreemd), ...
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 477

Re: Over vreemdgaan

Zij heeft er alle belang bij om haar man trouw te blijven zodat de man voor bescherming biedt.
Is het zo dat mannen meer vreemdgaan dan vrouwen dan?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Over vreemdgaan

Is het zo dat mannen meer vreemdgaan dan vrouwen dan?
Zoals ik al zei is dit een verklaring vanuit de evolutionaire psychologie.

Ik zou net zo graag cijfers daarover willen zien maar de cijfers die ik vind zijn niet betrouwbaar.

Daar zijn twee redenen voor: sociale wenselijkheid en het moeilijk meten van overspel (principieel vaststelbaar, hopelijk niet feitelijk). Zo is een scheiding een mogelijke indicatie van overspel maar is het niet absoluut.

Het enigste wat we kunnen doen is dus onze vinger nat maken en wat hypothesen opwerpen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 477

Re: Over vreemdgaan

Ik veronderstel dat vreemdgaan altijd onder de noemer 'impulsief gedrag' valt, omdat rationeel denken de behoefte om vreemd te gaan in de meeste situaties waarschijnlijk wel zal wegnemen, aangenomen dat vreemdgaan over het algemeen als iets negatiefs wordt beschouwd (wel door mij in ieder geval). Bovendien moet ik constateren dat de een er 'vatbaarder' voor is dan de ander, en dat heeft vooral te maken met die externe factoren die jij al noemde, de opvoeding en de ervaringen die iemand op het moment van het vreemdgaan al heeft.

Hiermee denk ik al een aardig beeld van het verschijnsel te hebben, maar er blijven vragen. Mensen die al jaren bij elkaar zijn, gaan plotseling uit elkaar door een vreemdgaan-incident, terwijl men toch altijd beweerde dat men het nooit zou doen. Het is net als roken.

En wat heeft depressie er mee te maken? Mogen we stellen dat depressiviteit mensen een grotere neiging geeft om vreemd te gaan? Hoe zeer is dit cultuurgebonden?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Over vreemdgaan

Het lijkt mij ook een drift, die bij mannen een natuurlijk oorzaak heeft, namelijk het zorgen voor nageslacht. Evolutionair bekeken is de man de beschermer en overheerser en de vrouw de onderhevige en inpassende. De vrouw zal eerder vreemd gaan uit zelfbescherming, de man eerder uit zelfzucht. Echter valt het niet zodanig te verwijten, gezien veel bij dieren ook zo werkt, en hoogstwaarschijnlijk dus ook voor mensen normaal is. Zo heeft de vrouw de emotionele kant méér ontwikkeld, en zal het vreemdgaan eerder weloverwogen gaan, en bij een man eerder impulsief.

Een verandering van denken wederzijds kan wel weer positief z'n invloed hebben op de komende evolutie, naar mijn inziens.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Over vreemdgaan

Napoleon Dynamite schreef:Zij heeft er alle belang bij om haar man trouw te blijven zodat de man voor bescherming biedt.
Is het zo dat mannen meer vreemdgaan dan vrouwen dan?
Als dat zo is dan zijn er veel alleenstaande vrouwen, neem ik aan?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Over vreemdgaan

Vanuit diezelfde redenering kun je zeggen dat vrouwen meer vreemd gaan omdat zij dan meer mannen hebben die hen beschermen. Het is puur beredenatiewerk, totdat er echt onderzoek gedaan wordt. Maar dat is moeilijk zoals ND al zei.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 477

Re: Over vreemdgaan

Redeneren is goed, zo kunnen we tot een hypothese komen die de hoogste waarschijnlijkheid heeft. We speculeren niet (misschien een beetje).
Marco van Woerden schreef:
Napoleon Dynamite schreef:Zij heeft er alle belang bij om haar man trouw te blijven zodat de man voor bescherming biedt.
Is het zo dat mannen meer vreemdgaan dan vrouwen dan?
Als dat zo is dan zijn er veel alleenstaande vrouwen, neem ik aan?
Ik denk dat dat afhankelijk is van de sociale laag en cultuur waarover we praten. Ik kan me voorstellen dat vrouwen van 45, met een man die net aan zijn midlife-crisis begint, een grotere kans hebben op vreemdgaan-incidenten, dan twee verliefde studentjes die elkaar net kennen. En ik kan me voorstellen dat er culturen zijn, waarin de man zo dominant is, dat vreemdgaan geen vreemdgaan meer is. Bij de Oude Grieken was het in ieder geval zo.
De vrouw zal eerder vreemd gaan uit zelfbescherming, de man eerder uit zelfzucht.
Dit moet je me toch eens uitleggen. :roll:
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 26

Re: Over vreemdgaan

Het niet kunnen komen aan de juiste behoeftes of nooit genoeg hebben, maar wel verbonden willen blijven met de eerste persoon.
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Over vreemdgaan

Ik denk ook dat vreemdgaan weinig met zelfbescherming te maken heeft.

De drift van vreemdgaan is welleswaar onder de noemer van zelfzucht te plaatsen, maar betreft de zucht om DNA te verspreiden.

Voor vrouwen gelden hierin andere regels dan mannen aangezien zij maar per bepaalde periode een kind op de wereld kunnen zetten.

Een goede strategie om DNA te verspreiden is dan om te gaan voor kwaliteit (geld, macht).

Als vrouwen vreemdgaan zal in alle waarschijnlijkheid dit ook de reden zijn van het vreemdgaan; de vrouw ziet meer kwaliteit in haar 'avontuurtje' dan in haar partner.

Voor mannen ligt die strategie in de kwantiteit (veel en mooie jonge vrouwen).

Macht of geld is hier niet een issue, het mag ook de kassajufvrouw zijn of het hoertje om de hoek.
Is het zo dat mannen meer vreemdgaan dan vrouwen dan?
Wellicht...

Deze cijfertjes doen echter anders vermoeden:
De vaderlijke vrees.

In hoeverre is de vaderlijke vrees terecht? Hoe vaak komen er menselijke koekoeksjongen voor? Het enige juiste antwoord is dat het niet precies bekend is. Er is nog nooit een gerichte studie naar verricht, en het is niet waarschijnlijk dat zo'n studie er komt. Wie zou eraan mee durven te werken? Wel zijn er tal van indirecte aanwijzingen. Studies waarbij bloed van families onderzocht werd voor een ander doel en de onderzoekers heimelijk in de gaten hielden welke kinderen niet van de vader waren.  

Er zijn ongeveer dertig van dergelijke studies. Sommige beslaan maar enkele tientallen mensen, de grootste (een bloedonderzoek in Londen) heeft betrekking op drieduizend families. De resultaten variëren tussen 2 en 30 procent. Buss: '"De schatting is 9 procent. Ik sprak laatst iemand die in Michigan een groot onderzoek naar het voorkomen van borstkanker in families had gedaan, en ook zij vond 10 procent onechte kinderen.' Robin Baker schat in zijn boek nog dat het rond de 15 procent ligt, maar is inmiddels tot 10 procent gezakt. http://members.tripod.lycos.nl/Babyinfo/Ho...oeWerktSex.html

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Over vreemdgaan

Leuke denkoefening uit de posts gehaald (cf. evolutionaire psychologie).

Hypothese: Kinderloze vrouwen bedriegen meer/gemakkelijker dan vrouwen met kinderen.

En kan ontrouw voortkomen uit een rationele kostenbaten analyse?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Over vreemdgaan

Sjorssnors schreef:De vrouw zal eerder vreemd gaan uit zelfbescherming, de man eerder uit zelfzucht.
Dit moet je me toch eens uitleggen. :P


Evolutionair bekeken is de man de 'overheersende' en de vrouw de 'inschikkende'. Dit valt bij veel dieren ook te zien, en is dus op zich niets vreemds. Mannen zijn eerder geneigt vreemd te gaan door de andere manier van denken en gefocustheid. Vrouwen laten meer emotionele factoren meespelen, waaronder ook bij het vreemd gaan. Een man zal dat eerder impulsief doen, zonder er weloverwogen over nagedacht te hebben. De motivatie zal dan eerder het toegeven aan lusten zijn, en heeft het moment het meest invloed op de situatie. Een vrouw zal ook heus z'n impulsieve kanten hebben, toch zal dat eerder weloverwogen zijn. De stap is dan resoluut en heeft vaak ook z'n gevolgen. Een man zal zich afgedaan hebben met de situatie, en eerder 'tot de orde van de dag over gaan', althans zich zo voor doen. :roll:

Berichten: 547

Re: Over vreemdgaan

Verschillende functies van seksueel gedrag

Procreatie seks

Paarvormende seks

Paarbehoudende seks

Fysiologische seks

Inventieve seks

Zelf-lonende seks

Occupatie-seks

Kalmerende seks

Commerciele seks

Status-seks

Door de aandacht voor assertiviteit, emmancipatie zijn vrouwen bezig met een inhaalslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Over vreemdgaan

Volgens mij is het een evolutionaire pré om vreemd te gaan. Of het nu nog in onze maatschappij past is een ander verhaal, maar de basis ligt er.. als ik mijn 'literatuur' goed heb begrepen :P

Vreemdgaan voor mannen:

Zoals al eerder in dit topic aangegeven: verspreiden van genetisch materiaal. Mannen die (genetisch) minder drang tot vreemdaan hebben, zullen minder genetisch materiaal verspreiden dan monogame mannen. Op deze manier zal de genetische basis voor vreemdgaan (aangenomen dat die er is), in de meerderheid zijn in onze 'gene pool'.

Vreemdgaan voor vrouwen:

Uit studies is gebleken dat als je vrouwen kunstmatig 'ver-manlijkte' en 'ver-vrouwlijkte' gezichten laat zien, ze voor een relatief vrouwlijke man gaan. Aangenomen wordt dat deze mannen trouwer zijn en (dus) goed in staat zijn tot zorgen voor het nageslacht, zodat de investering van de vrouw (zwanger; kind) niet op alleen haar neekomt). Behalve in de dagen voor hun eisprong: dan kiezen ze (zoals alle statistiek: over een kam geschoren) voor een mannelijker gezicht. Mannelijker: een hoge testosteronspiegel, te zien aan een welontwikkelde kaak en botontwikkeling ter hoogte van de wenkbrouwen. Als ik me niet vergis wordt op beide plaatsen botontwikkeling door o.a. testosteron gestimuleerd (en bij vrouwen geremd door oestrogenen zoals estradiol - vandaar de smallere kin en de afwezigheid van de boog bot boven de ogen bij vrouwen).

Ook heb ik geleerd dat testosteron een negatieve invloed op het auto-immuunsysteem heeft. Erg mannelijke koppen (hoge testosteronspiegel) duiden dus op een sterke set genen. Immers: een onderdrukt auto-immuunsysteem en toch gezond? Knappe set genen!

Deze (sterke) genen zouden vrouwen uitzoeken voor hun kinderen, maar de zorgzame vader is ook erg belangrijk.

Gebleken is dat vrouwen vlak voor de eisprong het vaakst vreemdgaan. Goede vader, sterke gegen.

Ellende voor de pa: koekoekskind..

En daar heb je meteen de functie van jaloezie te pakken, lijkt me :roll:

Dus, in een redelijk geaccepteerd model:

- Mannen gaan vreemd omdat ze hun genetisch materiaal willen verspreiden.

- Vrouwen gaan vreemd omdat ze de genen van de sterkste man willen, maar omdat hij waarschijnlijk niet trouw is gaan ze vreemd voor de sterke genen (een hoge testosteronspiegel is betrokken bij o.a. verhoogde agressie, het nemen van risco's en nog een aantal ongunstige factoren als het gaat om een duurzame relatie).
Louise schreef:Verschillende functies van seksueel gedrag

Paarvormende seks

Paarbehoudende seks
Bij -eh- als ik het goed heb: buidelratten (in principe monogaam voor het leven) is gebleken dat oxytocine (voor het vrouwtje) en vasopressine (voor het mannetje) de bindende factoren zijn. Het zal wel een combinatie van verschillende stoffen zijn, maar deze sprongen er nogal uit.

Na een shot van een antagonist voor beiden, gaat de monogamie verloren en na een shot van beide stoffen zijn de beestjes (die elkaar in principe niet hadden 'uitgezocht' als levenspartner) onafscheidelijk.

Bij mensen komen de stoffen ook voor bij paren, maar ik geloof dat zowel man als vrouw beschikt over beide stoffen. Vooral vlak voor een orgasme knallen de concentraties van beide stoffen (bij resp. man en vrouw) van de schaal.. als ik het goed heb onthouden zijn er bij vrouwen tot 2.000 x zo grote concentaties aangetoont (in vergelijking met voor de sex).

Bronnen kan ik desgevraagd nazoeken.

Maar ik kan niet alle vormen die je beschrijft thuisbrengen.. zou je ze eens willen toelichten?

--

edit: als je 'alle' al dan niet betrouwbare statistiek over vreemdgaan bij elkaar zet, komt mijn literatuur op:

"Het aantal mannen dat een affaire heeft schommelt tussen de 30-60%, bij vrouwen ligt het cijfer tussen 20 en 50 %."

(edit: tikfoutjes)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer