Kunnen dieren iets mooi vinden?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Kunnen dieren iets mooi vinden?

Kunnen dieren dingen mooi vinden?

Ik ken wel vogels die om indruk te maken op een vrouwtje een hele verzameling "spulletjes"aanleggen naast hun hol (dacht ik), besjes, papiertjes, steentjes, en vooral alles wat glimt, en dat dan ook nog op kleur sorteren. t vrouwtje zoekt aan de hand van de "mooiste"verzameling haar man uit.

Maar heeft dat ook met estethiek te maken of is dat een "skill" van het mannetje(Waar je die voor nodig heb kan ik ook niet verzinnen maar goed)

netzogoed als met eksters, die jatten ook vaak glimmende dingen, waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Kunnen dieren iets mooi vinden?

Dit is eigenlijk een filosofische vraag. Schoonheidservaring is een gevolg van de evolutie. Wij zijn cultuurmensen geworden. Het verschil tussen smaakbeleving en schoonheidsbeleving is veel groter geworden en van elkaar losgeraakt.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 590

Re: Kunnen dieren iets mooi vinden?

Zonder in menselijke termen te vervallen (esthetiek!) valt hier natuurlijk wel iets aardigs over te zeggen. Met name in de seksule selectie van dieren lijkt uiterlijk erg belangrijk te zijn. In het kort, een mooie set veren betekent een gezond en vitaal mannetje (tja, het zijn nu eenmaal de mannetjes met de mooie veren...). Ook vogels kunnen in een soort endorfine/dopamine (lees: begerige) roes komen als het mannetje de meest ingewikkelde liedjes zingt. De complexiteit en, jawel, mooiheid zijn hier van doorslaggevende betekenis om wel of niet met het imponerende mannetje te paren.

Berichten: 23

Re: Kunnen dieren iets mooi vinden?

ik ga toch voor de ''skill''.

en ik denk dat je het wel het beste wel met mensen kan vergelijken.

okal lijkt het misschien niet direct een skill... met een lamborghini laat je wel zien dat je wat berijkt hebt. en daar vallen vrouwen in principe voor ( ik zeg vrouwen omdat die wat kies keuriger moeten zijn in de natuur )

het vogeltje met de ''mooie'' tijdrovende verzameling liet zien dat hij best nog wat tijd en energie over had.

ik denk dat alles wat je mooi vind een skill is voor jou en/of het andere geslacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Kunnen dieren iets mooi vinden?

het vogeltje met de ''mooie'' tijdrovende verzameling liet zien dat hij best nog wat tijd en energie over had.
Klopt, veel paradijs vogels hebben dit, die zij necht heel kieskeurig over hoe hun nest eruit ziet en hoe de besjes liggen. Sommige hebben echt alleen maar paarse bessen, of roze blaadjes; als er dan een geel blaadje bij zit, of een walnoot gooien ze die weg want die past nietbij de compositie

en wat dacht je van kraaien en raven (wat het verschil dan ook maar is), om een één of andere reden zijn die gek op glimmende dingen.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Reageer