Sterfte door eten van sneeuw

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Sterfte door eten van sneeuw

In het boek Stalingrad van Anthony Beevor komen 2 enigmatische citaten voor:

(..) Dorst was even gevaarlijk als de slapte van de honger. Hoewel ze omgeven waren door sneeuw, kenden ze de gevaren en voelden ze zich als zeelieden zonder drinkwater op de oceaan. (..)



(..) De kou was nog vreselijk, maar de dorst was weer de grootste kwelling. Ze raakten zo vertwijfeld dat ze de bevroren condens aan de metalen delen van de wagon oplikten. Als ze stilstonden, konden de mannen die naar buiten mochten de verleiding niet weerstaan om een handvol sneeuw te pakken en in de mond te proppen. Het gevolg was massale sterfte, zo geluidloos dat hun kameraden pas later merkten dat ze heengegaan waren. (..)

Waaraan sterven deze krijgsgevangen nu precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Sterfte door eten van sneeuw

als je sneeuw eet, raak je onderkoelt en zal je lichaam meer vocht en energie nodig hebben om je warm te krijgen of te houden. dus ze konden geen sneeuw eten, tenzij ze het eerst zouden smelten.

dus ik begrijp trouwens niet waarom ze de sneeuw niet met hun lichaam dooien. dit veroorzaakt geen onderkoeling (tenzij je het in hele grote maten aan het smelten bent).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Sterfte door eten van sneeuw

Of je het op of in je lichaam doet, het ontdooien van diezelfde sneeuw kost even veel energie. Als je het buiten je lichaam doet, kun je er langer over doen - voordeel?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 159

Re: Sterfte door eten van sneeuw

De energie die het kost is wel gelijk inderdaad, maar vergeet niet, dat als je dat binnen in je lichaam doet dat je dan vanuit twee richtingen afkoelt en het dus een stuk sneller gaat...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Sterfte door eten van sneeuw

En als je het langs de buitenkant doet, gebruik je voor een deel warmte die toch al verloren zou gaan.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Sterfte door eten van sneeuw

En als je het langs de buitenkant doet, gebruik je voor een deel warmte die toch al verloren zou gaan.


Daarvoor draag je kleding.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Sterfte door eten van sneeuw

ja, en vergeet niet dat het om de kerntemperatuur van je lichaam gaat. want het is niet zo erg als de huid afkoelt, en het weefsel daaronder. maar als je maag en omliggende organen beginnen af te koelen, begint je lichaam het alleen maar moeilijker te krijgen omdat de organen er geen zin meer in hebben. en als je het koud hebt dan warm je van binnen uit weer op omdat het binnenste van je lichaam wel altijd warm moet zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Sterfte door eten van sneeuw

Daarvoor draag je kleding.


Ja maar als krijgsgevangene in Stalingrad moet je niet onmiddellijk aan een warme pelsmantel gaan denken.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer