[optica] UV en glas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 582

[optica] UV en glas

Bekend is dat glas UV licht tegen niet doorlaat.

De UV lampen (korte golf) zijn daarom van kwarts gemaakt.

Maar de UV lampen die je in diso's ziet e.d. (lange golf) dat zijn TL-buizen. Die zijn niet van kwarts. Maar laten wel UV licht door.

Mijn conqlusie is dat alleen de korte UV dus door glas tegengehouden wordt.

Of ben ik abuis.

Wie kan mij daar iets verder mee helpen.

[TD] tag toegevoegd in topic titel[/color][/i]
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [optica] UV en glas

Wat mij bijstaat is dat het gas in een TL-buis licht uitzent in het niet-zichtbare spectrum. Aan de wand van de TL-buis zit een of andere witte laag die dit niet-zichtbare licht omzet in zichtbaar licht.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 582

Re: [optica] UV en glas

Klopt , er wordt UV gemaakt in de buis. Dat wordt omgezet in zichtbaar licht door het poeder. Het zichtbare licht wordt door glas niet tegengehouden.

Maar er zijn ook TL-lampen die UV licht (lange golf) afgeven, het zijn paarse TL-buizen.

Mijn conclusie is dan dat UV niet per definitie door glas wordt tegengehouden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [optica] UV en glas

Hangt ervan af hoe je glas definieert

gewoon standaard-vensterglas laat nog redelijke percentages van het allerzachtste UVA door, de rest wordt vrijwel 100 % geabsorbeerd. Werkend in een groentekas word je dan ook niet bruin.

http://www.sinclairmfg.com/datasheets/soda...dalimecurve.htm

Maar er is ook UV-doorlatend glas, voor soms vrij specifieke golflengten,

http://en.wikipedia.org/wiki/Wood's_glass
Wood's glass is special barium-sodium-silicate glass incorporating about 9% nickel oxide. It is a very deep violet-blue glass, opaque to all visible light rays except longest red and shortest violet. It is quite transparent in the violet/ultraviolet in a band between 320 and 400 nanometres with a peak at 365 nanometres, and a fairly broad range of infrared and the longest, least visible red wavelengths.
En dat wordt dus gebruikt voor die "Blacklights"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [optica] UV en glas

En daar komt nog eens bij dat glas in een lamp behoorlijk dun is. Hoe meer glas, hoe meer absorptie, hoe minder glas, hoe minder absorptie.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [optica] UV en glas

Je kan ook kwarts-glas gebruiken, dat is transparant tot onder de 200 nm golflengte (en naar boven tot ver in het infrarood). Natuurlijk wel veel duurder dan gewoon vensterglas, maar dan heb je ook wat. :)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 664

Re: [optica] UV en glas

wombat schreef:Klopt , er wordt UV gemaakt in de buis. Dat wordt omgezet in zichtbaar licht door het poeder. Het zichtbare licht wordt door glas niet tegengehouden.

Maar er zijn ook TL-lampen die UV licht (lange golf) afgeven, het zijn paarse TL-buizen.

Mijn conclusie is dan dat UV niet per definitie door glas wordt tegengehouden.
Vandaar zijn er dan ook UV-filters voor camera's. UV licht kan zorgen voor een blauwige foto's, vooral op grote hoogte. Pas geleden heb ik toevallig een testje gelezen: Filters UV or not UV?

Hier wordt ook het volgende gezegd: ... I've looked at the range between 350nm and 400nm for UV blocking since the glass used in almost all lenses will itself block any light with a wavelength shorter than 350nm, so you don't need help from a filter there. ...

Berichten: 582

Re: [optica] UV en glas

O.k.,

bedankt voor de uiteenzettingen.

Lange UV straling gaat door vensterglas.

de iets kortere gaat ook door glas met een barium-component. (UV-TL-buis)

en de kortste uiteindelijk alleen door kwarts.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer