Benzine in dieselmotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 169

Benzine in dieselmotor

Hoi,

een vriend van mij heeft per ongeluk benzine getankt met een dieselauto :)

Grappig wel, maar ook wel ernstig, of niet?

Mijn vraag is dus: kan de motor hiervan beschadigd geraken? Of iets anders? En wat kan hij nu best doen? Hij heeft na de tankbeurt nog een kilometer of 2 gereden naar zijn thuis. Ik had nooit verwacht dat hij nog zo ver zou kunnen rijden, want ik dacht dat als alle diesel uit de leidingen was, dat ie dan zou stilvallen? Kan hij gewoon de tank leegpompen en opnieuw tanken?

Hoe dan ook, morgenavond doet ie em naar de garage, zegt ie :?:

Ook heb ik ergens gelezen dat het slechter is om benzine in een dieselmotor te doen dan diesel in een benzinemotor, waarom is dit?

De benzine wordt toch gewoon versproeid maar ontbrandt niet wegens slechtere zelfontbrandingseigenschappen? No big deal dus, of niet? :)

Thx,

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Benzine in dieselmotor

benzine smeert de dieselpomp niet, probleem dus.

vroeger mengde men benzine in diesel 's winters, in beperkte concentraties kan dit geen kwaad.

Tank en darmpjes legen en hervullen met diesel, en proberen, motor zal waarschijnlijk wel starten. 2km is niet overdreven.

Berichten: 866

Re: Benzine in dieselmotor

Melissa ik ben geen deskundige maar dit is wat ik er over weet : Toen ik een Opel diesel Rekord had stond in de handleiding dat je 'swinters, bij zeer strenge vorst tot 30% benzine bij de diesel mocht tanken om beter te starten en te rijden Ik heb dat in Oostenrijk ook werkelijk gedaan. Tegenwoordig is er wel van de fabrikanten uit reeds een andere diesel in de winter dan in de zomer, maar voor mij duidt die vroegere raad toch aan dat benzine bij diesel geen ramp is!

Daarom vraag ik me ook af hoeveel diesel er nog in de tank zat toen je vriend benzine (bij)tankte?

Ooit heeft mijn dochter (die toen enkele dagen haar rijbewijs had!) diesel (bij)-getankt in een benzine-auto (een DAF-je). De verhouding benzine/diesel hebben we nooit bepaald.

Ze is nog verder kunnen rijden met heel veel rookontwikkeling. Thuis hebben we de tank leeg geheveld en er met een jerrykan benzine in gegoten. Zonder verdere problemen nog een paar 100duizend km gereden. De eerste paar 100meter waren wel nog een grote rookwolk. Het afgetapte mengsel hebben we trouwens in een paar keer in de Rekord opgebruikt (als deeltje van zijn benzinetank; zie hoger).

Teslotte nog dit : als je diesel (bij)tankt in een moderne benzinemotor zal je waarschijnlijk de dure katalysator-uitlaat "vergiftigen" zodat die niet meer kan instaan voor het reinigen vd uitlaatgassen. dus zou het antwoord op je laatste vraag eigenlijk moeten zijn dat de benzine motor die de verkeerde brandstof krijgt , tenminste wat de uilaat betreft, er erger aan toe is.

In elk geval veel succes gewenst aan je vriend in de garage en een zo laag mogelijke rekening :)

Berichten: 2.589

Re: Benzine in dieselmotor

andersom gaat zeker niet gaan.

Zo wel of het al dan niet slecht is weet ik niet ik zou er wat diesel bij kappen en vooruit met de geit.

Tenzij naturlijk je vriend gebruikt maakt van allerlaatste nieuwe injectie methodes dan is het best om een garage op te zoeken denk ik zo.

suc6 nog.

Berichten: 169

Re: Benzine in dieselmotor

Ok, bedankt voor de reacties! :)

Ik weet niet hoeveel er nog in zijn tank zat, maar waarschijnlijk nog wel een beetje, met diesel moet je altijd wat oppassen dat je niet zonder geraakt.

Zou het misschien ook kunnen dat één van de twee (benzine en diesel) zwaarder is dan de andere en dat daardoor eerst de diesel helemaal wordt opgebruikt en daarna pas de benzine of wordt dit sowieso gemengd?

Gewoon wat diesel bijkappen en vooruit met de geit lijkt me toch nogal riskant, wegens de slechtere smeringseigenschappen van benzine, zoals king nero aangaf.

Ik vraag me ook af of het niet beter was geweest niet meer met de auto te rijden, want nu dat hij er mee gereden heeft, zit de benzine misschien al in de leidingen en zo en moeten ze die in de garage ook "schoonmaken" ?

@stephaan: ik hoop voor hem ook dat de rekening meevalt, en ik vermoed dat deze duurder zal zijn juist door het feit dat hij er nog 2 kilometer mee gereden heeft :)

Melissa

Berichten: 2.589

Re: Benzine in dieselmotor

Gewoon wat diesel bijkappen en vooruit met de geit lijkt me toch nogal riskant, wegens de slechtere smeringseigenschappen van benzine, zoals king nero aangaf.  
Het zal zeker niet goed zijn maar voor een keertje? ik weetook niet hoeveel diesel er in zit en zo als je er kan voor zorgen dat het ongeveer 50 50 wordt moet dat wel lukken denk ik.

Anders dan natuurlijk bij die moderne inspuitingen dan moet je oppassen.

Ik dacht dat een diesel niet zo gevoelig was als een benzine maar kan natuurlijk verkeerd zijn.

Andersom is het natuurlijk oppassen (ook iemand die ik ken meegemaakt) die kwam net nog maar de garage uit voor ze stil viel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Benzine in dieselmotor

Hangt af van de injecteurs, maar indien de dieselpomp bij het starten direct diesel toegevoerd krijgt (leidingen vullen!) zal de motor wel starten. With minimal harm done.

Eventueel injecteurs (ultrasoon laten) reinigen indien hij niet start.

Tip van de dag: quickstart (of ether o.d.) aan de luchtinlaat spuiten, dit vergemakkelijkt het "in gang trekken" van de motor.

Berichten: 582

Re: Benzine in dieselmotor

Diesel kenmerkt zich door de snelle ontbranding als die eenmaal in de cyl. gespoten wordt. Immers als er wat tijd everheen zou gaan zou plots alle nog onverbrande diesel verbranden en dat is erg slecht voor de motor.

Dit verbrandingsgedrag wordt aangeduid met het cetaangehalte, net als het oktaangetal maar dan andersom.

Benzine kenmerkt zich door het oktaangetal, de tijd waarin ontbranding uitgesteld wordt.

Bij een teveel aan benzine zal het mengsel last krijgen van vertraagde ontbranding. Waarom weet ik niet het gebeurd gewoon.

Of dat tot schade zal lijden weet ik niet.

Beter is het om de benzine af te tappen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer