Waarneming van kleuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Waarneming van kleuren

Is het praktisch mogelijk dat persoon A en B beide naar dezelfde kleur wijzen zeggen dat het de kleur rood is maar beide een andere kleur zien, A ziet wel rood en de ander bijvoorbeeld groen.

Na een beetje verheve discussie wil ik nu toch wel eens weten wat andere hier van vinden, want naar mijn weten is dit pertinent niet mogelijk, vanwege de opbouw van het hele elektromagnetische spectrum...

De feiten voor mij als een paal boven water maar de ander ziet het toch anders...

Ik wil helderheid en vooral wat meer zekerheid.

Voor mij als we het alleen nog maar hebben over kleuren begint het bij wit, de ineensluiting van alle kleuren, en zwart, het ontbreken van kleuren.

Deze 2 zijn zowiezowie niet om te draaien want wanneer het dag is ziet men dat alleen maar als nacht tenzij men blind is.

Nu over het spectrum, en ik weet niet precies welke kleur tussen welke frequenties zit, maar wel dat ze in volgorde lopen als de regenboog en

een gegeven kleur alleen tussen vaste freguenties werkt.

Wat ik hier mee aan wilde geven, en dan komen we bij einsteins theorie dat energie en materie in constante uitwisseling met elkaar zijn, dat de kleuren volgends vaste patronen werken.

Maar is het mogelijk dat ik dat groene heineke blikje samen met jullie groen noem maar beide toch een andere kleur zien, en spreken we dan van een cultureel paradigma ... ;P

Naar mijn weten is dit "technisch" onmogelijk vanwege de opbouw van het elektromagnetisch spectrum, dit ligt vast in onze atomen sinds het begin van het ontstaan van licht...

kan iemand me het anders vertellen of beter uitleggen, ik ben in voor alles, anything... ??!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Waarneming van kleuren

Helaas, je hebt het niet bij het rechte eind. Ze zullen natuurlijk wel beide de zelfde golflengte in hun ogen krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze daar de zelfde kleur aan toekennen. Naast het (triviale) geval waarin er 1 gedeeltelijk kleurenblind is, en de ander niet, is er nog een veel voorkomende reden waarom dit niet het geval is: het heeft te maken met hoe het menselijk oog kleur waarneemt. Als je naar een typisch mensenoog kijkt, dan heeft dat 3 soorten kegeltjes. De spectrale respons ervan ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Door de verschillen in spectrale respons tussen de drie soorten kegeltjes kunnen we kleuren onderscheiden. De meest neutrale naamgeving is 'S' (van 'short') voor de kegeltjes die het gevoeligst zijn voor kortgolvig licht, 'L' voor de kegeltjes die het gevoeligst zijn voor langgolvig licht en 'M' voor de kegeltjes die het gevoeligst zijn voor een gebied daar tussenin. Deze aanduiding zie je ook in het plaatje.

Echter, in 1%-2% van de mensen is ook een vierde soort kegelte aanwezig. Deze ligt tussen S en M in, en wordt met R aangegeven. Zulke mensen zullen zeker een andere kleur-ervaring hebben, omdat het algoritme waarmee zij (in hun hersenen) een kleur toekennen aan een binnenkomende golflengte, anders is.

Tot slot: de maxima van de spectrale respons van de drie soorten kegeltjes kan ook nog eens (een beetje) van mens tot mens verschillen. Dit alles zorgt er dus voor dat twee verschillende mensen wel degelijk over verschillende kleuren kunnen spreken terwijl ze naar het zelfde wijzen. Meestal is het verschil niet zo groot, maar vooral in bijvoorbeeld oranje/rood komt dit vaak voor. Vraag maar eens 20 mensen wat de kleur van de straatlantarens in Nederland is....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarneming van kleuren

Echter, in 1%-2% van de mensen is ook een vierde soort kegelte aanwezig. Deze ligt tussen S en M in, en wordt met R aangegeven. Zulke mensen zullen zeker een andere kleur-ervaring hebben, omdat het algoritme waarmee zij (in hun hersenen) een kleur toekennen aan een binnenkomende golflengte, anders is.  

 
Zeer interessant!

Mn vriend is kleurenblind en we vinden het zeer interessant om te vergelijken wat hij (of ik!) nou precies zo anders ziet. zijn er (simpele thuis)testjes waarbij je kunt kijken of jij het 4e soort kegeltje hebt, en dus een nog andere kleurbeleving?

Ik meen mij trouwens te herinneren (bron? ik ga zo even op zoek) dat er ook 2 verschillende receptoren zijn voor rood licht, dus dat de een deel van de bevolking rood heel anders waarneemt dan de andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarneming van kleuren

Topictitel veranderd ("is het praktisch mogelijk dat....." naar "waarneming van kleuren"). Beginzin dus ook aangepast.

Er zijn hier al 2 topics over:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=4505 (nu gesloten met verwijzing naar deze topic)

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=12684 (deze is meer filosofisch, blijft open).

Voor de filosofische kant van het verhaal dus naar topic 2. Voor de puur biologische kant van het verhaal (moet deze topic niet naar biologie?) is deze topic nu actueel. Maar misschien wel handig om de andere topics even door te lezen en er eventueel naar te verwijzen, daar waar het biologische aspect ter sprake komt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarneming van kleuren

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 206

Re: Waarneming van kleuren

Die test is voor kleurenblinden. Mensen die kleuren anders waarnemen (die bijvoorbeeld de naam "groen" toewijzen aan een kleur die bij andere mensen bekend staat als "rood") komen prima uit die test. Ze zien immers wel verschillen tussen kleuren, en dat is waar die test op controleert.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Waarneming van kleuren

Hier 2 linkjes die ik laatst las:
Forty-one of the 110 languages in the survey have words corresponding to each unique hue. In each language, the range of colors identified as corresponding to the gloss for each color spans nearly the identical range of hues. Here's a graph summarizing those results for 38 of the languages (3 were eliminated from analysis because too few participants spoke those languages):

Afbeelding

http://scienceblogs.com/cognitivedaily/200..._same_thing.php
Some women may see 100 million colors, thanks to their genes

Susan Hogan can't be sure, but it wouldn't surprise her if she turned out to be a tetrachromat. A genetic test would be needed to verify whether Mrs. Hogan truly fits that description, but it could help explain why the interior decorator can hold up three samples of beige wall paint, "and I can see gold in one and gray in another and green in another, but my clients can't tell the difference."

It may be impossible for us trichromats to imagine what a four-color world would look like. But mathematics alone suggests the difference would be astounding, said Jay Neitz, a renowned color vision researcher at the Medical College of Wisconsin.

Each of the three standard color-detecting cones in the retina -- blue, green and red -- can pick up about 100 different gradations of color, Dr. Neitz estimated. But the brain can combine those variations exponentially, he said, so that the average person can distinguish about 1 million different hues.

A true tetrachromat has another type of cone in between the red and green -- somewhere in the orange range -- and its 100 shades theoretically would allow her to see 100 million different colors.

That may be why Mrs. Hogan can look out the windows of her Mount Washington home and tell the relative depths and silting of the three rivers at the Point by discerning the subtle differences in their shades.

"I have a very hard time even giving names to colors because I see so many other colors inside them," she said.http://www.post-gazette.com/pg/06256/721190-114.stm

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Waarneming van kleuren

Ik vind het interessant dat hier een topic over is. Ik heb me dit zelf ook vaak afgevraagd of dit mogelijk is. Ik zie de bladeren van een boom als groen, mijn buurman ziet ze ook als groen. Maar misschien is zijn groen juist rood in mijn ogen. Probeer maar eens een kleur te omschrijven...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Waarneming van kleuren

Toch schijnt elke kleur ook een bepaalde werking op onze hersenen te hebben. Rood betekent vaak dus gevaar. Wanneer iemand anders dat rood (wat hij ook rood noemt) als groen ziet, zullen zijn hersenen geen gevaar registreren. Of zijn hersenen dan zodanig ingesteld dat "groen" gevaar betekent? Maar dat zou betekenen dat de kleur-hersenreactie niet evolutionair bepaald is, maar slechts aangeleerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarneming van kleuren

Toch schijnt elke kleur ook een bepaalde werking op onze hersenen te hebben. Rood betekent vaak dus gevaar. Wanneer iemand anders dat rood (wat hij ook rood noemt) als groen ziet, zullen zijn hersenen geen gevaar registreren. Of zijn hersenen dan zodanig ingesteld dat "groen" gevaar betekent? Maar dat zou betekenen dat de kleur-hersenreactie niet evolutionair bepaald is, maar slechts aangeleerd wordt.


Zoals in de meeste gevallen het geval is met nature/nurture vraagstukken, verwacht ik dat er in dit geval een samenspel van beiden is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Waarneming van kleuren

ok ok ok ff alles op een rijtje, want naar mijn weten is het onmogelijk of onmogelijk achter te komen wat ik bedoel, het is in ieder geval moeilijk te verwoorden

na alle topics gelezen te hebben ook die filosofische wil ik wat verwarring uit de wereld hebben. deze discussie is voortgekomen uit een discussie met een jonge die stelt dat als 2 mensen naar het zelfde object wijzen, gezamelijk zeggen dat het rood is maar de een ziet het geel en de ander groen.

De jongen stelde het ook heel erg algemeen, de een ziet het weer rood de ander met een blauw erdoorheen dus paars of een substract daarvan, whatever, maar beide zullen ten alle tijde zeggen dat het "deze" kleur heeft.

Vandaar dat ik stelde of we dan over een "cultureel paradigma" gaan praten, omdat mensen 'gewend' zijn het gras groen te noemen . . . . . al kan gras ook geel/bruin zijn omdat het dood gaat . . . ???!!!

de vraag ligt in het feit of een hond een kat kan zijn en een kat een haas, ik hoop dat jullie hem vatten met wat ik bedoel, de 1e niet helemaal helaas ??!!
Dit alles zorgt er dus voor dat twee verschillende mensen wel degelijk over verschillende kleuren kunnen spreken terwijl ze naar het zelfde wijzen.
Ik snap kleurenblindheid en ik snap het extra kegeltje en de uitleg over hoe ieder kegeltje is gemaakt om bepaalde freguenties van licht op te vangen (laag, midden, hoog). Dus als een kegeltje niet werkt wordt een bepaalde frequentie uitgesloten waardoor kleuren uit die frequentie niet samengesteld kunnen worden, of heb ik dit mis...??

In principe sluit mijn verhaal nauw aan wat hier word gezegd ook door 1e reactie:
Meestal is het verschil niet zo groot, maar vooral in bijvoorbeeld oranje/rood komt dit vaak voor.
Mijn uitleg aan de jongen was dat A geen B kan zijn, net zoals een hond geen kat kan zijn. rood is rood en blauw is blauw, er zullen echter wel wat verschuivingen kunnen plaatsvinden, dat geel meer als oranje gezien kan worden en oranje meer als rood

Kijk maar naar de regenboog, of je potlodendoos... na geel komt oranje en na oranje komt rood, hetzelfde geldt voor andere kleuren die naast elkaar liggen denk ik, hoewel ik mij nog wel afvraag hoe rood als groen gezien kan worden....???

Troy daarintegen beantwoord mijn vraag eigenlijk wel indirect:
Die test is voor kleurenblinden. Mensen die kleuren anders waarnemen (die bijvoorbeeld de naam "groen" toewijzen aan een kleur die bij andere mensen bekend staat als "rood") komen prima uit die test. Ze zien immers wel verschillen tussen kleuren, en dat is waar die test op controleert.
Ik denk dat mijn vraag wel beantwoord is.

Het zien van de "werkelijke" kleur kan per persoon kan verschillend zijn, maar een persoon zal altijd zeggen wat hij ziet. Als een persoon een hond ziet zal hij niet zeggen dat hij een kat ziet, of deze moet blind zijn.

Hoewel ik door te voelen kan zeggen welke vorm het heeft, driehoek danwel vierkant is dit voor kleuren wat abstracter,

hoewel ik mij zwaar zit af te vragen of dit niet tot uiting komt in (E=M*C2),

energie en materie die elkaar uitwisselen.

Net zoals een kubus een kubus is en die bepaalde vorm heeft en een pyramide een pyramide vorm heeft is rood rood en is blauw gewoon blauw.

In het filosofische topic had iemand al eerder gezegd dat kleur een functie heeft,

deze persoon noemde een schilder die langzaam kleurenblind werdt en hier een boek over heeft geschreven. Deze man luste uiteindelijk zijn zwarte tomaten niet meer, maar stel dat deze blauw werden, zou jij ze dan alsnog eten, en groen nee dan zijn ze nog te rijp......

en een blauw stoplicht, stop eens bij dit gevoel en zie een blauw stoplicht voor je heb jer ooit een gezien, nee ik nooit, en ik denk van niet omdat dit in natuurlijke zin erg onlogisch is..... en nee niet omdat alle zwaailichten nou toevallig allemaal blauw zijn, het is rode brandweer autos en witte politie en zieke wagens, zelfs die gele zie wagens

Maar goed ik kan hier nog veel meer over zeggen in filosofische zinnen (maar dan zit ik meer te reageren op de filosofische topic van dit onderwerp die overigens niet door mij begonnen is, en waar zij zeggen dat dat wel mogelijk is)

mijn antwoord is: OSI en hoe het gros van de mensen gebouwd is en de functie van kleuren bij elkaar gegooid in 1 papje... en wat krijg je:

standaarden met mensen die kunnen discussieren over de uitzonderingen...... lol

~En mocht er een God bestaan gebruikte deze dan ook het Sectio Devina~

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarneming van kleuren

Je zou naar hersenactiviteit moeten kijken.

Licht precies hetzelfde gedeelte op bij dezelfde kleur?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Waarneming van kleuren

Dalton schreef:Je zou naar hersenactiviteit moeten kijken.

Licht precies hetzelfde gedeelte op bij dezelfde kleur?
lijkt mij niet per sé mogelijk, daar er vanuit de ogen de nervus opticus naar één en hetzelfde hersengebied loopt.

maar misschien kun je die signalen vergelijken, ik neem aan dat de verschillende golflengten van licht, de kleuren, ook verschillende omzetting krijgen in electrische signalen.

het is en blijft een moeilijke kwestie...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer