Haarkleurverandering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Haarkleurverandering

Hallo,

Tot mijn 3de levensjaar had ik (donker)blond haar.

Daarna had ik bruin haar.

Nu op mijn 17de lijkt het meer richting donkerbruin te gaan.

Weet iemand hoe dat komt?

En hoe vaak dat voorkomt?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Haarkleurverandering

Tijdens het leven worden verschillende genen geactiveerd en gedeactiveerd. Deze transcriptiefactoren zorgen behalve voor de verandering van haarkleur ook voor bijvoorbeeld de hormoonhuishouding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groei van de mens, maar ook aan de menopauze.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Haarkleurverandering

Ik had vroeger blond haar, nu op mijn 29ste is het blond-bruin geworden door de jaren heen.

Niet dat ik het van plan ben :-), maar zou men, met wat men vandaag weet, via medicatie kunnen ingrijpen om van binnenin(op celniveau) te kunnen ingrijpen om de oorspronkelijke haarkleur terug te krijgen.

Ik doel dan niet op kleuring van het haar, maar op het terugkrijgen van de oorspronkelijk van een originele kleur.

Berichten: 301

Re: Haarkleurverandering

kan denk ik ook deels erfelijk zijn, mijn vader was vroeg grijs en ik ben nu 22 en ben ook nogal erg grijs.(was 12 ofzo toen ik grijs begon te worden)

mijn half-broers van mijn vaders kant waren ook allemaal vroeg grijs
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Haarkleurverandering

Niet dat ik het van plan ben :-), maar zou men, met wat men vandaag weet, via medicatie kunnen ingrijpen om van binnenin(op celniveau) te kunnen ingrijpen om de oorspronkelijke haarkleur terug te krijgen.
Niet iets fijns op uit te proberen, maar het is wel bekend dat na chemo (en haaruitval) het haar opvallend vaak in een compleet andere kleur of structuur (krul/glad) terugkomt, dus op zich zou het vast te doen moeten zijn, al lijkt het me verre toekomstmuziek om op die manier toe te gaan passen en geen fijne manier, dan maar liever peroxide en verf erin he.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Haarkleurverandering

Ondertussen is er ook een andere topic over hetzelfde onderwerp:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=79614

Zie ook daar voor verdere informatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Haarkleurverandering

vroeger was ik ook harstikke blond. en nu heb ik niet eens donkerblond meer maar echt bruin. ik vraag me alleen af of ik nog donkerder word. aangezien m'n vader zwart haar heeft.

Reageer