intensieve en extensieve grootheden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 244

intensieve en extensieve grootheden

Kan iemand me hier uitleggen waarom bijvoorbeeld de druk een intensieve grootheid is? Voor mijn gevoel zou ik zeggen dat het niet zo is, aangezien dit direct volgt uit de algemene gaswet (p=(nRT)/V). Tevens zou je de intensieve grootheid concentratie kunnen zien als extensief omdat geldt c=n/V. Uit de formules is toch duidelijk te zien dat ze afhankelijk zijn van de hoeveelheid van een stof :S.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: intensieve en extensieve grootheden

In beide vergelijkingen worden twee extensieve grootheden op elkaar gedeeld. (in beide gevallen n en V)

Hiermee vervalt die afhankelijkheid van de hoeveelheid stof. Als je bijvoorbeeld je hoeveelheid grond (tarra) in een partij suikerbieten bepaalt, deel je kilo's grond door kilo's gewassen suikerbiet, en hou je de dimensieloze eenheid tarra over (bijv. 2%)

die 2 procent geldt dan (statistisch gezien dan toch) voor twee suikerbieten, maar ook voor 50 ton, is daarmee onafhankelijk geworden van de beschouwde hoeveelheid stof. En daarmee intensief.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 244

Re: intensieve en extensieve grootheden

Als je uitgaat van een constant volume geldt de gegeven redenering niet... Druk wordt niet gedefinieerd als extensieve grootheid onder bepaalde omstandigheden. Of ben ik nou in de war?

Een ander vraagje tussendoor: Hoezo is een verplaatsing langs een isotherm in een p,V-diagram als reversibel te beschouwen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: intensieve en extensieve grootheden

Als je uitgaat van een constant volume geldt de gegeven redenering niet... Druk wordt niet gedefinieerd als extensieve grootheid onder bepaalde omstandigheden. Of ben ik nou in de war?
Aangezien uit mijn redenering volgt dat druk dus wél als intensief wordt gedefinieerd ben je wel in de war met de woorden intensief en extensief......... Geen idee of je verder in de war bent of niet, want ik heb nog nooit effectief met die definities extensief en intensief gewerkt (in het verband met grootheden dan toch), en zie eigenlijk niet wat er het nut van is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 244

Re: intensieve en extensieve grootheden

Ik ben er in ieder geval uitgekomen...het probleem lag zich in de definitie die een zekere meneer Atkins een beetje krom formuleerde imo.

Ik ben tevens uit het tweede vraagstuk gekomen. In ieder geval toch bedankt :) .

Reageer