kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Ik heb een theorie dat alle mensen een andere kleur zien. 8)

maar hebben geleerd dat dat bijvoorbeeld groen is. :?:

stel dat je van iemand anders zijn hersens krijgt. ;)

zou het dan kunnen dat je bijvoorbeeld eerst dacht dat een kleur groen was en daar zie je ineens geel. :?:

Misschien heeft daarom (bijna) iedereen een andere smaak kwa mode

Ik ben 12 jaar dus als je wilt antwoorden(en ik hoop dat je dat doet)leg het dan simpel uit

Leuke forum trouwens

Groetjes Cerano :?: ;) ;) :?: :shock: :?:

Berichten: 226

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Kleurenblinden zien de kleuren echt anders, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt.

Het lijkt me moeilijk te controleren. Hoe zou je dat moeten doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

wat jij eigenlijk wil zeggen komt er denk ik hetzelfde op neer als dat voor de een een huis een huis is en voor de andere een beker. als je in dezelfde taalgemeenschap zit is dit onmogelijk, tenzij anders aangeleerd

idem voor keuren: als ik mijn kind aanleer dat rood geel is en geel rood, zal voor dat kind rood geel zijn en andersom, maar het ZIET wel dezelfde kleur, het heet gewoon anders

wel kunnen er problemen ontstaan bij kleuren die dicht bij elkaar liggen zoals blauw-violet en violet.

bij kleurenblinden is dit natuurlijk een verhaal apart.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 16

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Duzzzz Het kan niet zo zijn dat als ik door andere ogen kijk ik een andere kleur zie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

als je geen kleurenblinde bent inderdaad.

Wanneer wij een kleur zien, zien wij dat deel van het licht dat eigenlijk "teruggekaatst" wordt.

bv je hebt rode gordijnen: eigenlijk zie je dat die gordijnen rood zijn omdat de stof alle kleuren opneemt behalve die van het rode gedeelte.

heb je wite gordijnen zie je eigenlijk alle kleuren, heb je er zwarte, worden alle kleuren geabsorbeerd (opgenomen) door de stof.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 16

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Oke bedankt groetjes Cerano

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Cerano(gast) schreef:Ik heb een theorie dat alle mensen een andere kleur zien. 8)

maar hebben geleerd dat dat bijvoorbeeld groen is. :?:

stel dat je van iemand anders zijn hersens krijgt. ;)

zou het dan kunnen dat je bijvoorbeeld eerst dacht dat een kleur groen was en daar zie je ineens geel. :?:

Misschien heeft daarom (bijna) iedereen een andere smaak kwa mode

Ik ben 12 jaar dus als je wilt antwoorden(en ik hoop dat je dat doet)leg het dan simpel uit

Leuke forum trouwens

Groetjes Cerano   :?:   ;)   ;)   :?:   :shock:   :?:
Ik ben met je eens dat dat mogelijk is. Je zou er in ieder geval niet makkelijk achter kunnen komen of dat echt zo is. Van de andere kant is mijn theorie hierover dat mensen bestwel gelijk zijn. Bijvoorbeeld als iemand een kopje pakt zal hij/zij een bepaald patroon volgen met zijn arm, hand en vingers. Iemand grijpt niet willekeurig door gewoon de arm maar ergens heen te slingeren. En het is ook niet zo dat verschillende mensen daar verschillende patronen voor hebben.

Dus mijn theorie is dat men zo hetzelfde is, dat groen voor iedereen in zijn hersens ook groen is. Maar ja, het is een beetje een discussie als hoeveel engelen er op een speldenknop passen. Je kunt er wel over discussieren, maar echt iets zinnigs valt er niet over te zeggen, omdat je het niet kunt controleren.

mijn 0.02€

Berichten: 16

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

maar ze gaan toch ook disqusieren over god en daar is ook geen bewijs voor dus vind ik dat je er best over kunt disquiserenl.

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Cerano(gast) schreef:Ik heb een theorie dat alle mensen een andere kleur zien. 8)

maar hebben geleerd dat dat bijvoorbeeld groen is. :shock:

stel dat je van iemand anders zijn hersens krijgt. :?:

zou het dan kunnen dat je bijvoorbeeld eerst dacht dat een kleur groen was en daar zie je ineens geel. :?:

Misschien heeft daarom (bijna) iedereen een andere smaak kwa mode

Ik ben 12 jaar dus als je wilt antwoorden(en ik hoop dat je dat doet)leg het dan simpel uit
Het is slecht uitteleggen maar ik weet precies wat je bedoelt.

gr. Mans

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Hoi Cerano

Het zichtbare licht is een gedeelte van het frequentie spectrum,

zie:

http://www.urania.be/sterrenkunde/kosmolog...ondstraling.php

en

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla129/el...tische_golf.htm

Wij kunnen maar een klein deel van het spectrum waarnemen,

iedere frequentie staat voor een andere kleur,

Onze ogen nemen deze frequentie waar, Onze ogen vangen de kleuren/frequenties op via de staafjes en kegeltjes op het netvlies van de ogen, zie:

http://www.leerkracht.nl/show?id=70582

De de zenuwen geven de kleuren informatie als electrische seintjes door aan de hersenen.

Onze hersenen zorgen ervoor dat we een zichtbaar beeld vormen en kleuren zien.

Sommige dieren kunnen een heel ander golflengtegebied zien. Bijvoorbeeld de honingbij: dit dier kan voorbij de kleur violet zien. Bijen hebben dit nodig, omdat de bloemen die honing hebben vaak ultraviolet licht reflecteren. Bijen kunnen zo dus zien of een bloem bruikbaar is.

Echter ben ik wel van mening dat meeste mensen kleuren op dezelfde manier zien.

Je kunt hier een leuke kleuren test doen:

http://www.liquidgeneration.com/sabotage/v...on_sabotage.asp

hier staat een artikel over een meisje dat frequentie in het röntgen gebied zou kunnen waarnemen, of dit waar is, weet ik niet, het is wel een leuk verhaal

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?f=11...109262&t=109262

Groetjes

je oom

Berichten: 212

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Dezelfde stelling gaat ook op voor geluid, smaak, ja eigenlijk alles.

Kleur is een bepaalde golflengte in het zichtbare spectrum, die in het oog wordt omgezet in een signaal.

Dit signaal zal er waarschijnlijk bij iedereen ongeveer gelijk uitzien.

Maar het geheim zit hem in de hersenen, wat doen die met het signaal?

Als daar verschillen inzitten tussen mensen, kan het inderdaad zo zijn dat ik iets heel anders waarneem dan jij, terwijl wij allebei naar een rood stoplicht kijken en we allebei geleerd hebben dat hetgeen we zien "rood" heet.

Maar om daar achter te komen is ongeveer net zo moeilijk als een blindgeborene uit te leggen wat rood is, zodat als hij ooit zal kunnen zien, dat hij die kleur uit zichzelf zou herkennen......

Berichten: 87

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Ik heb ook wel eens over deze stelling nagedacht. Het probleem is inderdaad: hoe controleer je dit? Tja, niet echt. Als de mensen inderdaad andere kleuren zien, dan zullen deze kleuren niet ver van elkaar af liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Iedereen ziet elke kleur hetzelfde. Het mensenlijk oog geeft bij gelijke golflengtes een gelijk signaal naar de hersenen. Dat is een vast staand feit. Maar ik geloof niet dat dat is wat de TS wil zeggen.

Hoe de hersenen de signalen van het oog interpreteren is verschillend. Anders zou iedereens lievelingskleur gelijk zijn. Dus er is wel een verschil waarin wij de verschillende kleuren interpreteren. Hoe ver dat verschil gaat, is moeilijk te zeggen. Er zullen vast wel studies naar zijn gedaan. Kan er echter niet zo snel 1 boven tafel halen. :shock:
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...

Berichten: 16

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

gast mans schreef

Het is slecht uitteleggen maar ik weet precies wat je bedoelt.

gr. Mans



Wat bedoel je daarmee het fijt dat ik 12 ben en niet alles snap of het fijt van de kleuren theorie :?: :shock: ;)

Re: kan het zijn dat iedereen andere kleuren in zijn hoofd ziet?

Cerano(gast) schreef:Ik heb een theorie dat alle mensen een andere kleur zien. 8)

maar hebben geleerd dat dat bijvoorbeeld groen is. :?:

stel dat je van iemand anders zijn hersens krijgt. :?:

zou het dan kunnen dat je bijvoorbeeld eerst dacht dat een kleur groen was en daar zie je ineens geel. :shock:

Misschien heeft daarom (bijna) iedereen een andere smaak kwa mode

Ik ben 12 jaar dus als je wilt antwoorden(en ik hoop dat je dat doet)leg het dan simpel uit

Leuke forum trouwens

Groetjes Cerano   ;)   ;)   :?:   ;)   :?:   :oops:
Er bestaat wel iets dat heet synesthesie. Mensen die dit hebben horen bijvoorbeeld kleuren. Lees deze link maar eens: http://www.kennislink.nl/web/show?id=10042...811&prev=100423

Gesloten