[Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2

[Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik al een aantal keer dit van mijn vrienden gehoord:

'Als je bier in de koelkast zet wordt het sneller koud dan in de vriezer.'

Persoonlijk geloof ik hier eigenlijk niks van, maar zou iemand weten of dit wel of niet klopt?

gr,

Kolossos

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Dat klopt helemaal niet bier koelt wel degelijk beter in een vriezer dan in een koelkast. Er is geen enkele reden waarom een koelkast beter zou zijn.

Berichten: 2

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

ze gaven als argument dat er een betere luchtstrooming zou zijn in de koelkast..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

.
\( \frac{dQ}{dt} = \lambda \frac{A \cdot \Delta T}{d} \)
.

Hierin is:

Q = de hoeveelheid warmte, (J)

t = de tijd, (s)

A = de oppervlakte waar de warmte doorheen gaat, (m²)

ΔT = het temperatuursverschil (K)

d = de afstand waarover dat temperatuursverschil bestaat. (m)

λ= warmtegeleidingscoefficient

Een belangrijke factor in warmte-overdracht is ΔT, ofwel het temperatuursverschil. Dat is in een vriezer groter.

Andere factoren zijn de warmtegeleidingscoefficient van glas, de afstand waarover de warmte getransporteerd moet worden( dikte van het glas), en de oppervlakte van de fles, en die zijn in beide gevallen gelijk.

1-0 voor de vriezer. :)

(nadeeltje: even vergeten dat er een flesje in de vriezer ligt, en je hebt 9 van de 10 keer een schitterend schuimblok met glasscherven in je vriezer liggen :) )

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><

die luchtstroming kan ik me niet voorstellen, want die is ook afhankelijk van temperatuursverschillen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Ik ben aan het redeneren in hun richting, ik geloof er zelf niet heel erg in. Zou je kunnen beargumenteren dat omdat het kouder is in een vrieskist, de lucht ijler is en dat daardoor het transport van temperatuur moeilijker is? Ook is de lucht droger in een vriezer, wat wederom het transport misschien bemoeilijkt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

De lucht is nauwelijks ijler. Dan zou je (lagere druk) de koelkast of de vriezer met geen mogelijkheid meer open krijgen. 10 % drukverschil betekent al 10 000 N/m², een beetje koelkast dus toch al gauw een paar duizend newton om een deur open te doen??? :)

Die droge lucht geloof ik ook niet zo in:

1) Een standaardluchtmengsel bevat nog altijd maar een 10-20 g waterdamp per kuub lucht. Dus een beetje meer of minder zal voor de soortelijke warmte niks uitmaken.

2) De warmtegeleidingscoëfficient van een gewoon luchtmengsel is volgens BINAS zelfs anderhalf keer zo groot als van pure waterdamp, dus daar werkt waterdamp kennelijk zelfs averechts (was voor mij ook een verrassing eigenlijk).

3) Verder bevat de koelkast natuurlijk óók al relatief droge lucht. Je praat dan over een verschil tussen droog en nog droger. Who cares.

wat mij betreft:

Myth TOTALLY busted. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Ik zou zeggen, probeer het een keer.

Neem 2 biertjes van kamer temperatuur.

Leg er een 15 minuten in de vriezer en de ander 15 minuten in de koelkast.

(Drink die uit de vriezer zelf op en dwing je vriend om die uit de koelkast te drinken :) )

Berichten: 597

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Jan van de Velde schreef:.
\( \frac{dQ}{dt} = \lambda \frac{A \cdot \Delta T}{d} \)
.  

Hierin is:  

Q = de hoeveelheid warmte, (J)

t = de tijd, (s)

A = de oppervlakte waar de warmte doorheen gaat,  (m²)

ΔT = het temperatuursverschil  (K)

d = de afstand waarover dat temperatuursverschil bestaat. (m)

λ=  warmtegeleidingscoefficient  

Een belangrijke factor in warmte-overdracht is ΔT, ofwel het temperatuursverschil. Dat is in een vriezer groter.

Andere factoren zijn de warmtegeleidingscoefficient van glas, de afstand waarover de warmte getransporteerd moet worden( dikte van het glas), en de oppervlakte van de fles, en die zijn in beide gevallen gelijk.

1-0 voor de vriezer. :)

(nadeeltje: even vergeten dat er een flesje in de vriezer ligt, en je hebt 9 van de 10 keer een schitterend schuimblok met glasscherven in je vriezer liggen :) )

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><

die luchtstroming kan ik me niet voorstellen, want die is ook afhankelijk van temperatuursverschillen.
heb ooit eens een bak bier buiten laten staan in de winter (het vroor dat het kraakte)

toen nam ik er een pintje uit, het bier was niet bevroren

pas toen ik de kurk eraf deed bevroor het bier

zal wel met drukverschil te maken hebben

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

heb ooit eens een bak bier buiten laten staan in de winter (het vroor dat het kraakte)  

toen nam ik er een pintje uit, het bier was niet bevroren  

pas toen ik de kurk eraf deed bevroor het bier  

zal wel met drukverschil te maken hebben
Ik ben geen ervaringsdeskundige met bakken bier buiten, wel met vergeten flesjes in de vriezer :)

Dat bevriezen bij opening kan ik me voorstellen. Het vrijkomende koolzuur expandeert, kleine belletjes vormen vrieskernen, en de verdamping onttrekt nog even wat extra warmte, en hop, je waarschijnlijk onderkoelde vloeistof bevriest in één klap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

De verdamping zal waarschijnlijk een milligraadje ofzo aan warmte onttrekken, het zal waarschijnlijk voor 99.99% aan de koolzuur liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

De verdamping zal waarschijnlijk een milligraadje ofzo aan warmte onttrekken, het zal waarschijnlijk voor 99.99% aan de koolzuur liggen.
een milligraadje lijkt me te weinig. Er zit ongeveer 2 gram opgelost in een flesje áls er een gram verdampt er wel, kost dat 570 J.

Met 300 g water in de fles kost dat ca 2 J/g, en dat levert een afkoeling van bijna een halve °C.

Nou zal er zoveel koolzuur niet verdampen, maar dat hoeft in eerste instantie ook niet heel die fles af te koelen. Direct rond die belletjes verwacht ik toch eventjes een forse daling, wat me een ideale kickstart lijkt voor ijskristalvorming in een onderkoelde vloeistof.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

De lucht is nauwelijks ijler. Dan zou je (lagere druk) de koelkast of de vriezer met geen mogelijkheid meer open krijgen. 10 % drukverschil betekent al 10 000 N/m², een beetje koelkast dus toch al gauw een paar duizend newton om een deur open te doen???
Dat komt vooral omdat ze niet 100% afsluiten.

Ik heb een tijdje met -80C vriezers gewerkt, vrij grote apparaten die wel heel goed sluiten. Er zit een soort ventiel/buisje in om het drukverschil weg te werken, maar dat wil wel eens dichtvriezen. Als dat gebeurd krijg je de deur echt niet meer open zonder dat buisje 'door te prikken', ondanks de hefboom-achtige klink.

Die 10% ben je zo aan trouwens, aangezien de lucht nogal opwarmt zodra je de deur opent, en subiet weer afkoelt na het sluiten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Ook zoiets vreemds: warm water bevriest eerder dan koud water..

Als je zo snel mogelijk ijsblokjes wilt hebben, kun je beter warm water gebruiken :)

http://www.vittel.be/nl/waterfacts.aspx?id=2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Phys schreef:Ook zoiets vreemds: warm water bevriest eerder dan koud water..

Als je zo snel mogelijk ijsblokjes wilt hebben, kun je beter warm water gebruiken :)  

http://www.vittel.be/nl/waterfacts.aspx?id=2


Maar dat is een duidelijk verschijnsel, dat heeft te maken met dat het water turbulenter is als het warmer is, en daardoor sneller doorstroomt en bevriest. (dacht ik.) Is het Mpembe effect toch?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12.262

Re: [Warmteleer] Koelkast koelt beter dan vriezer?

Naja, ze geven deze verklaringen:
Een eenvoudige verklaring van het fenomeen is er niet. Het is eerder een samenloop van omstandigheden. We selecteerden er drie:

De geleiding in je vriesvak

Op de bodem van je vriesvak ligt een laagje ijs. Daardoor raakt bv. een glas niet overal de bodem, zodat er luchtholtes blijven hangen tussen het glas en het vriesvak. En lucht geleidt warmte heel slecht. Het glas met warm water laat het ijslaagje echter eerst smelten zodat er wel rechtstreeks contact gemaakt wordt met de vriesvakbodem. Zonder ‘luchtgaten’ bevriest de inhoud veel sneller.

De lucht in het water

In water zitten gassen opgelost die de vorming van ijs vertragen. Die ontsnappen wanneer je het water verwarmt. Omdat het warme water op die manier een deel van de slecht geleidende lucht kwijt is, bevriest het sneller. Het koude water blijft opgescheept met de gassen en zal dus langzamer bevriezen.  

De verdamping

In warm water bewegen de moleculen heviger en ontsnappen ze door verdamping.  
Eigenlijk vind ik alleen de eerste plausibel.

Opgeloste gassen zijn en blijven opgelost, vormen geen belletjes en zijn dus amper van invloed op de geleiden.

Reden 3 lijkt me quatsch: door verdamping koelt warm water af tot koud water, en ben je terug bij af. Enige effect is wel dat je -minder- water overhoud, en er dus minder te bevriezen is waardoor het sneller gaat... maar das valsspelen :)
Victory through technology

Reageer