Gelijke verjaardagen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Gelijke verjaardagen

In een zaal zijn n personen aanwezig en n kleiner en hoogstens gelijk aan 365( geen schrikkeljaar).

Men kan gemakkelijk berekenen wat de kans is dat de personen verschillende verjaardagen hebben:
\(P=\frac{365}{365}\frac{364}{365}\frac{363}{365} ...\frac{365-n+1}{365}\)


Ik vraag mij nu af bij welke waarde van n ik minstens een kans maak van 0.5 om 2 personen te vinden met dezelfde verjaardag.

In Wiki is dit probleem gekend onder de verjaardagparadox en met een probeer berekening komt men tot een aantal van ongeveer n=25.

Ik vraag me echter af als bovenstaande betrekking voor P=0.5 niet wiskundig kan opgelost worden ,misschien benaderend. Als ik dan voor n een grotere waarde neem dan heb ik een kans groter dan 0.5 om 2 personen te vinden met dezelfde verjaardag.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gelijke verjaardagen

Ik snap je vraag niet goed... Exact 50% kans zal overeenkomen met een niet-geheel aantal personen.

Bij 23 personen, heb je een kans die net iets groter is dan 50%, veel informatie vind je hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gelijke verjaardagen

Het was de bedoeling de bovenstaande vgl op te lossen naar n en zo het aantal personen te bepalen, die moeten aanwezig zijn om met minstens een probaliteit van een 0.5 te kunnen wedden dat er 2 personen aanwezig zijn, die dezelfde verjaardag hebben. Ik meen dat in de door jouw gegeven site dit berekend wordt op verschillende manieren. Ik zie ook dat oplossing moeilijk is en niet voor de handliggend.Ik heb in ieder geval weer wat bijgeleerd.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer