Oneindig groot <-> Oneindig klein

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Berichten: 166

Oneindig groot <-> Oneindig klein

We weten niet wat er buiten de grenzen van het heelal ligt.

We weten niet waar een quark uit bestaat. (zoja, dan weten we niet waar hetgeen uit bestaat dat in een quark zit)

Nouja nu zou je dus het belachelijke kunnen denken dat ons hele heelal een quark is in een nog veel en veel groter universum. Zoiets als dit hadden we een paar jaar geleden bedacht als grap. Maarja, het ligt niet erg voor de hand, hè. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

En wat wil je hier precies mee zeggen? wat is je stelling?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

En wat wil je hier precies mee zeggen? wat is je stelling?
Ik denk... Ons heelal is in verhouding tot 'alles wat bestaat' net wat quark is t.o.v. wat er nu is. Oftewel, dat ons heelal slechts een heel miezerig klein deeltje van het hele universum is.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Ik denk... Ons heelal is in verhouding tot 'alles wat bestaat' net wat quark is t.o.v. wat er nu is. Oftewel, dat ons heelal slechts een heel miezerig klein deeltje van het hele universum is.
Wat noem jij dan heelal, en wat universum? In mijn beleving zijn die hetzelfde (volgens Van Dale ook trouwens, al zegt dat natuurlijk ook niet alles).

Ik zou zeggen heelal = "de ruimte" = universum = alle ruimte (of liever gezegd ruimtetijd) die er is, inclusief inhoud.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Wouter_Masselink schreef:En wat wil je hier precies mee zeggen? wat is je stelling?
Ik denk... Ons heelal is in verhouding tot 'alles wat bestaat' net wat quark is t.o.v. wat er nu is. Oftewel, dat ons heelal slechts een heel miezerig klein deeltje van het hele universum is.


Das toch geen nieuwe theorie? We weten allang dat we maar heel weinig weten...
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

PdeJongh schreef:Ik denk... Ons heelal is in verhouding tot 'alles wat bestaat' net wat quark is t.o.v. wat er nu is. Oftewel, dat ons heelal slechts een heel miezerig klein deeltje van het hele universum is.
Wat noem jij dan heelal, en wat universum? In mijn beleving zijn die hetzelfde (volgens Van Dale ook trouwens, al zegt dat natuurlijk ook niet alles).

Ik zou zeggen heelal = "de ruimte" = universum = alle ruimte (of liever gezegd ruimtetijd) die er is, inclusief inhoud.
Onder heelal versta ik ons zonnestelsel. Het universum is alle zonnestelsel bij elkaar. Had ik zo moeten uitleggen, en niet zoals ik het dus gedaan had.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Ok, ons zonnestelsel is inderdaad veel beperkter en een miezerig deeltje van het universum. Maar enkel ons zonnestelsel is geen gangbare betekenis van heelal.

De melkweg, het sterrenstelsel waar ons zonnestel bij hoort, zit er qua ordening trouwens nog tussen:

Universum :) melkweg :) ons zonnestelsel

Volgens Wikipedia hebben universum, heelal en kosmos ook dezelfde betekenis.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Ik heb dus blijkbaar een patent op foute woordkeuze :) We zitten verder wel op dezelfde gedachten
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 166

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Ik bedoelde nog iets veel ongeloofwaardigers. :)

Ik bedoelde dat ons hele heelal/universum of wat dan ook, een quark is in een ander universum. xD :)
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

...een quark is in een ander universum.
wie weet wel een Higgs-boson...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Oneindig groot <-> Oneindig klein

Ik zie echt geen inhoudelijk-toetsbare theorie.

-slotje-
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gesloten