[electriciteit]Kerstboomverlichting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

[electriciteit]Kerstboomverlichting

Als een beetje leek op electriciteitsniveau ben ik geintrigeerd door de moderne kerstboomverlichting;als daar een lampje stuk gaat,blijft de rest branden.

Ik meende even,dat dat zou komen door een aparte fase en nuldraad,maar dat is niet het geval.

De fasedraad komt van de stekker 220V en gaat naar de eerste lamp en de vervolgdraad gaat naar de volgende,etc,etc,totdat de laatste lamp weer direct naar de nul in het stopcontact gaat.

Er zitten zo'n 100 of 200 lampjes aan die ene draad gekoppeld.

Bij mijn oude systeem was dat ook zo,maar bij het uitvallen van 1 lampje viel de rest ook uit en moest je je het lazerus zoeken,welke van de 50 of meer er stuk was!

Werkt het nieuwe systeem met iets als lekstroompjes waarbij een automatisme aan het werk gaat,dat bij het doorbranden van de lampverlichtingsdraad (in de bol dus),die stroomdoorverbinding in actie houdt?

Hieronder een amat.schetsje van het systeem:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Ik dacht dat het huidige systeem gewoon dit was.

Afbeelding

Bij mij is het geloof ik zo, een kleine transformator ertussen zodat die lampjes geen 220 Volt te verduren krijgen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Er zijn kerstboomlampjes die zichzelf kortsluiten als de gloeidraad stuk gaat. De gloeidraad is gespannen tussen twee verende pootjes. Als de gloeidraad breekt veren die pootjes naar buiten en raken een hulpdraadje waardoor ze contact met elkaar maken.

Het heeft natuurlijk wel een lawine-effect: als een lamp zichzelf op deze manier kortsluit dan komen de overblijvende lampen op een hogere spanning te staan waardoor de kans groter wordt dat er weer een sneuvelt. En dan komen de overblijvende op een nog hogere spanning te staan, enz.....

Berichten: 4.502

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Ik vermoed dat het idee van Klazoen op mijn idee lijkt en dat bij uitval van veel lampjes de zaak in de fik kan vliegen.En er zit wellicht nog wel een Hollandse goedkeuring bij !

Berichten: 12.262

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Klazon heeft gelijk, de lampjes sluiten zichzelf kort als de goeidraad doorbrandt. Dat kan langs 2 mechanismen: zoals beschreven met een veermechanisme, maar wat je meer ziet: Om de 2 draadjes naar het filament is losjes nog een stukje draad gewikkeld.

Dit stukje draad is geisoleerd met een isolatie die doorslaat bij hoge spanning. Zodra de gloeidraad door brandt, staat de hele netspanning over dat ene defecte lampje, en slaat de isolatie door zodat de rest van het snoer weer aan gaat. Meestal gaat het zo snel dat je het niet eens ziet.

Aan het cascade-effect is ook gedacht: sommige snoeren bevatten 1 'veiligheidslampje', dat niet zon sluitdraadje heeft, en berekend is op een wat hogere werkspanning dan de rest zodat het als laatste stuk gaat.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Ik demonteerde het lampje,er zit idd.een soort verend draadje om het basement van de twee draadjes;daar zou dus de isolatie van doorbranden.

Via scannen hierbij een afbeelding;knappen knullen die dat hebben ontworpen!

Het is voor mij altijd intrigerend hoe men zo'n gloeidraadje maakt en dat bevestigt aan de twee opvangpunten en vervolgens nog een kortsluitingsdraadje er omheen tovert!

Het bovenste glasdeel staat in dit prentje op de kop,de twee schuin gerichte draadjes komen uit het kunststof voetje en komen via een paar minigaatjes 180 graden tov elkaar naar buiten voor contact met de fase en "nul"(vervolgfase).

Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Het is voor mij altijd intrigerend hoe men zo'n gloeidraadje maakt en dat bevestigt aan de twee opvangpunten en vervolgens nog een kortsluitingsdraadje er omheen tovert!


En dat voor een cent per stuk :)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

klazon schreef:Er zijn kerstboomlampjes die zichzelf kortsluiten als de gloeidraad stuk gaat. De gloeidraad is gespannen tussen twee verende pootjes. Als de gloeidraad breekt veren die pootjes naar buiten en raken een hulpdraadje waardoor ze contact met elkaar maken.

Het heeft natuurlijk wel een lawine-effect: als een lamp zichzelf op deze manier kortsluit dan komen de overblijvende lampen op een hogere spanning te staan waardoor de kans groter wordt dat er weer een sneuvelt. En dan komen de overblijvende op een nog hogere spanning te staan, enz.....
ik dacht ook dat dit zo was (toevallig fysica gehad uit de serway?)
???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

(toevallig fysica gehad uit de serway?)
Nee, ik zit al 40 jaar in de elektrotechniek.

Ik weet trouwens helemaal niet wat serway is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Waarom zetten ze die eigenlijk gewoon niet parallel?

Berichten: 12.262

Re: [electriciteit]Kerstboomverlichting

Daar zijn 2 goede redenen voor: het kost 2x zoveel draad, en kleine lampjes op 220v zijn moeilijker te produceren (zeer lange dunne gloeidraad in dubbelspiraal).
Victory through technology

Reageer