[Fysika]Luchtwrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Fysika]Luchtwrijving

Hoj,

Ik ben momenteel bezig met een praktisch idee voor mijn GIP. In de proef ga ik de relatie tussen druk in een bal en de hoogte van botsen bepalen. Bij deze proef moet ik een bal laten vallen, maar om mijn metingen correct te doen moet ik rekening houden met de luchtwrijving. Kan iemand me helpen deze te bepalen?

Alvast bedankt, groeten Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Fysika]Luchtwrijving

\(F_{w,lucht}=\frac{1}{2} \rho_{lucht} c_w A v^2\)

\(c_w\)
= de luchtwrijvingscoëfficiënt voor lucht (afhankelijk van de vorm)

A = de oppervlakte van het voorwerp gemeten loodrecht op de richting van de snelheid

c w moet je echter experimenteel (met een windtunnel test) bepalen

dat is al wat ik hierover weet, er zijn zeker mensen die je nog meer kunnen uitleggen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Fysika]Luchtwrijving

cw is afhankelijk van de snelheid van de bal via het zogenaamde Reynolds getal (Re).

Re = ρ.v.d/μ

waarin:

ρ = dichtheid van de lucht, gemeten in kg/m3

v = snelheid van bal t.o.v. de lucht, gemeten in m/s

d = diameter van de bal, gemeten in mm

μ = viscositeit van de lucht, gemeten in centiPoise (= mPa.s)

Windtunneltests zijn niet nodig want die hebben anderen al lang gedaan. Theorieboeken geven plaatjes van cw als functie van Re. Wellicht zijn die plaatjes ook op internet te vinden. Overigens wordt cw meestal cd (drag coefficient) genoemd.

Een goede benadering voor een bal is:

Cw = 24/Re voor Re < 0,2

Cw = (24/Re)*(1 + 0,15*Re0.687) voor 0,2 <Re < 1000

Cw = 0,44 voor 1000 < Re < 100.000

Cw = 0,10 voor Re > 100.000

Omdat v van een stuiterende bal continue verandert, zijn Re, Cw en dus ook Fw op ieder moment anders dus dat vereist wat speciaal rekenwerk.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer