[Mechanica] glijdende wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[Mechanica] glijdende wrijving

Hallo,

Ik heb het volgende vraagstuk:

Er is een blak aangebracht tussen 2 muren.

Gevraagd:

Stel een formule op voor de maximale hoek alfa.

Controle getal, wanneer de wrijvingscoefficient gelijk is aan 0,5 in punt A en B dan is de hoek gelijk aan 26,56°.

Afbeelding

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Waar zit (niet die balk maar) jij klem??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Ik zit helemaal in het begin klem bij het opstellen van mijn evenwichtsvergelijkingen.

Ik weet niet juist hoe de wrijvingskrachten, etc. georienteerd liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

MaxDestruction schreef:Ik zit helemaal in het begin klem bij het opstellen van mijn evenwichtsvergelijkingen.

Ik weet niet juist hoe de wrijvingskrachten, etc. georienteerd liggen.
Links en rechts heb je twee normaalkrachten die recht op het contactoppervlak staan. Uit de tekening kan je reeds afleiden dat de staaf linksom gaat kantelen (anders moet je hier twee gevallen onderscheiden). Bijgevolg zal de wrijvings links naar boven gericht zijn ( de beweging van de staaf tegenwerkend) en de kracht rechts naar beneden gericht. Deze beide wrijvingskrachten lopen parallel met het contactoppervlak.

Dan kom je tot volgend krachtenevenwicht:

x-as: Fnormaallinks - Fnormaalrechts = 0

y-as: Fwrijvinglinks - Fwrijvingrechts - Fzwaartekracht = 0

Nu moet je natuurlijk nog de hoek erin gaan krijgen en dat doe je door nu een momentenevenwicht op te stellen en gebruik te maken van de wrijvingsongelijkheden.

In totaal moet je volgens mij zes vergelijkingen hebben en mag je dus maar zes onbekenden hebben. Namelijk de twee krachtenevenwichten, de twee momentenevenwichten en twee wrijvingsongelijkheden. Ik veronderstel dus dat de massa van de staaf gegeven is. Misschien is het wel handig om de volledige opgave van het vraagstuk te posten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

De massa van de staf is spijtig genoeg niet gegeven.

Toch al bedankt voor de hulp, ik denk dat het nu wel zal lukken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

De massa van de staf is spijtig genoeg niet gegeven.
Gezien je opdracht om een formule voor deze situatie op te stellen heb je daar ook geen getallen voor nodig. NB, ik vind het geen leuk opgaafje, maar dat komt omdat ik een hekel heb aan speciale formules voor speciale situaties. Ik vraag me trouwens af of je een balk überhaupt in zo'n situatie kan krijgen zonder kunstgrepen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Zo denk ik er ook over

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Volgens mijn leraar is het mogelijk om de balk zo te plaatsen (de hoek waaronder je hem moet plaatsen is natuurlijk afhankelijk van de massa van de balk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Volgens mijn leraar is het mogelijk om de balk zo te plaatsen (de hoek waaronder je hem moet plaatsen is natuurlijk afhankelijk van de massa van de balk)
Ik wil hem hierin niet tegenspreken, maar ik vraag me wel nadrukkelijk af of je dit kunt doen enkel m.b.v. de zwaartekracht, of dat je nog stiekem een extra drukkracht moet laten uitoefenen, bijv. die van een veerkracht in het materiaal van de balk. Intuïtief ben ik in elk geval niet mee, en ik zal hier nog lang en diep over moeten nadenken. Ik ben zeer benieuwd naar een correcte oplossing...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] glijdende wrijving

Ik heb hem zelf maar eens zitten afleiden en kom inderdaad uit op de gegeven uitkomst.

Je algemene formule zal na ontbinden van krachten en vervolgens door van alles tegen elkaar weg te strepen uiteindelijk moeten luiden

α = arctan(μ)

met μ de wrijvingscoëfficient.

althans, volgens:
Controle getal, wanneer de wrijvingscoefficient gelijk is aan 0,5 in punt A en B dan is de hoek gelijk aan 26,56°.
Maar hoewel ik het antwoord van het antwoordenboekje op logische wijze vond ben ik nog steeds intuitief niet mee. Ik vraag mij af of hier geen momentenverhaal over het hoofd wordt gezien. Ik vind dit oozy [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer