"rookvloeistof" samenstelling ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 95

"rookvloeistof" samenstelling ?

Voor rookmachines, gebruikt door DJ's, discotheken, evenementen, worden "rookvloeistoffen" gebruikt.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookmachine)

Maar wat is dat nu precies, wat is de samenstelling ?

(het handelt niet over "droog ijs")

Dat dit "mogelijk" een mengsel is van glycol vind ik, en dat de vloeistof verdampt wordt d.m.v. een verwarmingselement, ook.

Is het giftig, irriterend, laat dit een residu achter op de omgeving ? (Volgens de verkopers van die producten niet, maar is dat ook zo ?)

Technische fiche ?

Iemand een idee, of een idee waar ik meer informatie erover kan vinden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: "rookvloeistof" samenstelling ?

Op de Duitse Wiki (klik bij Nederlandse link linksonder op "Deutsch") vind ik dat voor gebruikelijke rookmachines (Nebelmaschinen) een vloeistof wordt gebruikt die hoofdzakelijk uit gedestilleerd water en propyleenglycol bestaat.

In dit conceptrapport van de Gezondheidsraadkun je verder lezen over de effecten op de gezondheid. Doe gezondheidsraad is van plan een advies af te geven voor maximale toegestane blootstelling aan propyleenglycol omdat de conclusie is dat het ongewenste effecten op de luchtwegen heeft.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 95

Re: "rookvloeistof" samenstelling ?

Propyleenglycol dus, een middel dat oa aan melkkoeien gegeven wordt, ter bevordering van de melkafgifte.

De vloeistof heeft wel een geel-groenekleur, er zit dus duidelijk nog iets bij voor gebruik in rookmachines.

Dank U Veertje hiermee ben ik een eind verder.

Reageer