Wat doet een Socioloog?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Wat doet een Socioloog?

Grote ogen worden over het algemeen opzeget als het antwoord

op de vraag; Wat studeer je? Sociologie luidt. Nu is dit niet zo

moeilijk uit te leggen.. maar de vraag Wat kun je ermee? levert

over het algemeen een antwoord op dat weinig concreet en duidelijk

is en gedoemd te leiden tot een hoop gebrabbel en algemeenheden.

Mijn vraag; Zijn er (bijna) afgestudeerde sociologen die inzicht

kunnen geven in de mogelijkheden op de arbeidsmarkt?

Waar ben je zelf terecht gekomen? en/of ken je mensen in jouw

werkomgeving met een sociologische achtergrond? In welke functie

ben jij/ zijn zij terecht gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat doet een Socioloog?

Ik krijg sociologie, en volgens mijn prof gaat sociologie ervan uit dat alle menselijke gedragingen het gevolg zijn sociale interacties. (Het onderscheid "psychologie bestudeert het individu, sociologie de groep" klopt niet!)

Berichten: 954

Re: Wat doet een Socioloog?

Ja, de vraag "sociologie, wat kun je ermee" is altijd lastig te beantwoorden. Op zich is dat vreemd omdat de meeste sociologen vrij gemakkelijk werk weten te vinden. Blijkbaar is er wel vraag naar op de arbeidsmarkt.

Een overzicht van de alumnivereniging van Groningse sociologen laat zien dat de meeste sociologen in beleidsfuncties terechtkomen, dan kun je denken aan de overheid maar ook veel sociologen komen in de profit-sector terecht. Daarnaast komt een groot deel van de sociologen in onderzoeksbanen terecht, zowel binnen als buiten de wetenschap.

Een interessant artikel hierover is geschreven door Arie Glebbeek en Henk de Vos: Glebbeek, A.C. en H. de Vos, ‘Heeft de sociologie een toekomst? Over de hardnekkige onvolledigheid van de sociologische beroepsopvatting’, Mens en Maatschappij, 75 (4), 2000, 277-297.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat doet een Socioloog?

Een socioloog onderzoekt de samenleven. Hoe is die gevormd waarom organiseren een aantal mensen zich? Hoe komen regeringen tot stand? Hoe werk het proces dat men institutionalisering noemt? Hoe ontstaat wet en regelgeving. Wat is de rol en de positie van vrouwen in de samenleving? Van homo’s, allochtonen….

Environmental sociologie, wat is de invloed van het milieu op de samenleving en de degradatie ervan? Hoe is milieu beleid ontstaan en welke mechanismen heeft ervoor gezorgd dat de maatschappij dit als een probleem zag? Dit veld bekijkt de milieu problematiek ook als indicator voor een aantal elementen die spaak lopen in de huidige maatschappij en enkel duidelijk naar voor komen in milieu beleid. Ze willen dan die problemen identificeren en oplossingen aanreiken.

Etc

etc
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 93

Re: Wat doet een Socioloog?

Een socioloog onderzoekt nietper definitie de samenleving. Sociologie onderzoekt het gedrag van groepen (mensen). Aangezien een samenleving een groep is wordt deze dus regelmatig onderzocht.

Een afdeling op een kantoor is ook een groep mensen (eigenlijk een micro samenleving) en dus ook interessant voor een socioloog.

Als socioloog kun je overal terechtkomen ( ik werk zelf in de harde financiële wereld). Ik weet niet in hoeverre de forumleden hier al werkzaam zijn in het normale bedrijfsleven, maar daar geldt dat je sociale vaardigheden en inzicht in de sociale spelletjes die mensen spelen van zeer groot belang zijn. En aangezien je daar als socioloog veel inzicht in krijgt geeft je dat in ieder geval een enorme voorsprong op hen die dat niet hebben.

Maar wetenschappelijk onderzoek blijft wel het leukst :D
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Berichten: 1

Re: Wat doet een Socioloog?

Sociologie is de basis van any onderneming en alles wat u wilt doen om succes te bereiken tussen andere mensen (humanity). deze studie biedt de kennis om te weten te opereren tussen andere collega's, onder andere van andere vakgebieden. Er kan op situaties in gespeeld worden.

Berichten: 954

Re: Wat doet een Socioloog?

Hierbij een mooi stuk over de rol van de sociologie.

Paul Schabel en Romke van der Veen - De maatschappelijke rol van de sociologie

Berichten: 1

Re: Wat doet een Socioloog?

Ik heb sociologie gestudeerd omdat ik het interessant vond. Het is niet echt praktisch gericht dus je kunt er niet veel mee doen op de arbeidsmarkt, maar een universitair diploma is voor de werkgever wel een bewijs dat je op korte tijd kunt presteren.

Verder ben ik dankzij mijn studie kritischer beginnen leren denken en bekijk ik de wereld vanuit een sociologisch perpectief. Mijn beroep heeft niet veel met sociologie te maken. Ik heb wel -on the side- een weblog waarin ik sociologische artikels schrijf.

http://artikelssociologie.blogspot.com/

Reageer