Waarom Kun Je Rvs Niet Autogeen Lassen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Waarom Kun Je Rvs Niet Autogeen Lassen?

Ik heb thuis een autogeen lasset, dus acethyleen en zuurstof. Bij de juiste mengverhouding geeft het een vlamtemperatuur van zo'n 3200*C.

Hiermee kan ik solderen, hardsolderen en lassen. Nu geeft het lassen van gewoon staal geen problemen, het materiaal wordt zo heet gemaakt dat de delen die je aan elkaar wilt zetten smelten, en met een stalen draad als toevoegmateriaal vul je het smeltbad op.

Ook koper kan ik op die manier lassen, maar dan moet ik wel een koperdraad en fluxpoeder toevoegen.

Bij hardsolderen kan ik staal op staal dmv messing of zilver met flux aanelkaar vast zetten.

Maar als ik RVS (roest vast staal) wil lassen met de autogeen brander met een RVS-draad als toevoeg materiaal, dan gaat het falikant fout.

Ten eerste wil RVS niet eens smelten, maar verbrandt het gewoon. En ten tweede ontstaan er allemaal zwarte korreltje op de verbindingsstukken. Dus dat mislukt falikant!

In plaats dat het gaat smelten verbrandt het gewoon.

Terwijl gewoon staal wel smelt en niet verbrandt en ik daarmee een keurige las kan krijgen.

Mijn vraag is: waarom doet RVS dat?

RVS moet bij de bereiding toch ook ooit vloeibaar zijn geweest, net als gewoon ijzer. Of wordt RVS bij de bereiding niet gesmolten?

Daarom las ik RVS dus ook elektrisch met matelelektroden, daarmee lijkt het WEL te kunnen smelten zonder te verbranden.

Is RVS dan zo gevoelig voor zuurstof? Ik dacht altijd dat gewoon staal (ijzer) gevoeliger is voor zuurstof dan RVS. Bovendien de naam RVS zegt het al, Roest Vast Staal, dus dat roest niet en gaat ook niet zomaar een verbinding aan met zuurstof.

Ik weet dat in het RVS wat ik hier bespreek dat het een legering is van o.a. Molybdeen, Mangaan, en nog wat andere elementen, maar GEEN IJZER, want het is niet magnetisch, het wordt niet door een magneet aangetrokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Waarom Kun Je Rvs Niet Autogeen Lassen?

...Ik weet dat in het RVS wat ik hier bespreek dat het een legering is van o.a. Molybdeen, Mangaan, en nog wat andere elementen, maar GEEN IJZER, want het is niet magnetisch, het wordt niet door een magneet aangetrokken.
Het hoofdbestanddeel van RVS is echt ijzer. Ondanks dat blijft een magneet maar aan enkele soorten RVS "plakken".

RVS kan ook wel degelijk oxideren, en op een tamelijk gevaarlijke manier: interkristallijne oxidatie, herkenbaar aan de donkere plekken. Op die plekken word het erg bros en gevaarlijk bij apparatuur die onder druk staat.

Waarom het zich niet autogeen laat lassen weet ik niet, dat doen we nooit.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom Kun Je Rvs Niet Autogeen Lassen?

Dat het niet magnetisch is wil niet zeggen dat het er geen ijzer in zit.

op wikipedia staat dat alles wat stainless steel is tenminste 10.5% Chromium in moet zitten de rest is ijzer met wat andere dingen er door heen.

De legering zorgt er voor dat het niet magnetisch is. Waarom je het niet kan lassen weet ik niet, behalve dat het mischien een hogere temperatuur nodig heeft.

Berichten: 582

Re: Waarom Kun Je Rvs Niet Autogeen Lassen?

Magnetisme hangt af van de kristalstruktuur in ijzer/metaal.

Ook ijzer verliest zijn magnetische eigenschap, als deze boven de 900 grad Celsius verhit wordt. Dan (klapt) het kristalrooster om en is het niet meer magnetisch. Hier treedt dan een fasetransformatie op.

Dus het hangt er van af welk kristalrooster het RVS heeft of het magnetisch is of niet.

Dat RVS niet te lassen is met een autogeen-set is denk ik te danken aan het chroom. Dat geeft een harde weerbarstige ioxidelaag zodat het metaal niet in elkaar kan vloeien. In de vlam zit zuurstof dat met (acethyleen) in de vlam vertbrand, het zuurstof is de boosdoener.

Bij electrisch lassen komt er geen zuurstof aan te pas. De smet kan je dan met een gas of met een slakafschermen.

Verder is RVS erg gevoelig voor chloor of chloor-ionen. chroom heeft een grote affiniteit tot chloor.

In zure omgeving blijft het RVS goed intakt (door de chroom-oxidelaag). In een basisch-milieu lost het chroom-oxide op en begint ook het rvs te roesten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer