[folding] folding@home inleiding en faq

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

[folding] folding@home inleiding en faq

Corona update 21 maart 2020:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Folding@Home draait overuren op zoek naar een vaccin tegen Corona.

Het Folding-team van Wetenschapsforum.nl is de laatste dagen dan ook weer flink aan het groeien. Doe mee!!! Je PC heeft vast nog wel wat CPU-capaciteit over, laten we die nuttig gebruiken.

lees hier meer achtergrondinformatie

Vind hier de installatie-instructies en -software, en gebruik dan ook het teamnummer van het Wetenschapsforum-team: 48658

En meld in ons Nieuwe-Vouwers-Topic even dat je startte

Houd wel je processortemperaturen in de gaten. Zet bij twijfel je Folding op halve kracht. Ook vele halve krachten samen maken meer dan volle kracht
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



Wetenschapsforum en "Distributed Computing"

Wereldwijd staan er ettelijke miljoenen PC's die het grootste deel van de tijd maar een fractie van hun rekencapaciteit benutten. Een beetje moderne computer gebruiken om een brief te schrijven is zoiets als met een vrachtwagen naar de winkel rijden voor een kilo tomaten en een kropje sla.

Aan de andere kant zijn er onderzoeken op deze wereld die schreeuwen om rekencapaciteit omdat zelfs de grootste en duurste supercomputers bij lange na niet snel genoeg zijn om ingewikkelde processen waarvan we graag meer zouden weten door te rekenen; en een paar duizend PC's samen zijn al gauw net zo krachtig als de grootste supercomputer.

Distributed computing doet eigenlijk weinig anders dan die ingewikkelde processen in duizenden kleine stukjes knippen en die opsturen naar al die onderbenutte PC's. Die kunnen dan een poosje aan zo'n stukje rekenen terwijl ze toch weinig anders te doen hebben, en na een paar dagen of weken de tussenuitkomsten terugsturen. De resultaten worden centraal geëvalueerd, samengesteld tot een volgende stap, en die wordt weer in kleine stukjes naar de meehelpende PC's gestuurd.

De wetenschappelijke achtergrond van Folding@home

De FOLDING@HOME groep van de Stanford Universiteit heeft zo'n 'distributed computing'-project dat het vouwen (en vooral ook misvouwen) van eiwitten bestudeert. Dat misvouwen van eiwitten kan enorme gevolgen voor de gezondheid hebben. Daarom is het belangrijk dat er zo veel mogelijk mensen meedoen.

Eiwitten zijn onmisbaar voor alle belangrijke biologische processen: Als enzymen voor alle biochemische reacties, als basisbestandsdelen van onze botten, spieren, haar, huid en bloedvaten, in het immuunsysteem als antilichamen voor bijv, virusherkenning e.d., de lijst is bijna eindeloos.

Eiwitten zijn kettingen van aminozuren - lange ketens moleculen,

zoals dit histidine: Afbeelding of dit valine: Afbeelding

Het DNA bevat de codes die de volgorde van de aminozuren langs de "eiwitketting" aangeeft.

Waarom "vouwen" eiwitten zich?

Het kennen van de aminozuurvolgorde vertelt ons weinig over wat het eiwit doet en hoe het dat doet. Om hun functie (als bijvoorbeeld enzymen of antilichamen) te vervullen moeten ze een bepaalde vorm aannemen, ook wel een bepaalde "vouw" genoemd. Dit kan doordat de moleculen in eiwitten langs allerlei (bindings)assen kunnen draaien:

Afbeelding

Eiwitten zijn dus werkelijk verbazingwekkende apparaten: voordat ze hun werk doen, stellen ze zichzelf samen! Dit samenstellen van henzelf wordt "vouwen" genoemd.

Het vouwen van eiwitten en samenhangende ziektes

Wanneer eiwitten zich verkeerd vouwen zullen ze niet meer werken, of anders werken, of samenklonteren, en dat alles kan ziektes veroorzaken. Er wordt gedacht dat ziektes zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson, taaislijmziekte (cystische fibrose), BSE (Gekkekoeienziekte), Huntington, Osteogenesis Imperfecta, een geërfde vorm van emfyseem en zelfs vele soorten kanker het resultaat zijn van het verkeerd vouwen van eiwitten.

Afbeelding

Waarom is het vouwen van eiwitten zo moeilijk te begrijpen?

Het is verbazingwekkend dat eiwitten zich niet alleen zelf samenstellen - zich vouwen - maar dat ze dit ook zo verbazingwekkend snel doen: sommige zo snel als een miljoenste van een seconde. Hoewel dit zeer snel is voor een persoon is het proces wel dermate ingewikkeld dat het nog opmerkelijk lang duurt om dit door computers te laten simuleren.

Een processor doet er een etmaal over om een nanoseconde (1/1.000.000.000-deel van een seconde) te simuleren. Helaas duurt het vouwen van eiwitten tienduizenden nanosecondes. Het zou dus 10.000 processordagen (30 processorJAREN!) duren om het vouwen te simuleren. Dat is een lange tijd om op één resultaat te wachten!

Hoe jij ook een bijdrage kunt leveren

Omdat wij een wetenschappelijke gebruikersgroep zijn is het bijna onze plicht om ook mee te doen met zo'n project.

Daarom is er in januari 2006 een Wetenschapsforum-team opgericht om te gaan helpen bij FOLDING@HOME. Dit is niet alleen nuttig; om het ook leuk te maken zijn er aan al die stukjes rekenwerk punten gekoppeld, en zo ontstaat er een wereldwijde "vouwwedstrijd". Wetenschapsforum.nl heeft zich zo op een goed jaar tijd de wereld-top-300 'binnengevouwen', en daar zijn we best een beetje trots op :smile:

Ook interessant is de feedback die je zelf krijgt tijdens het vouwen van "je eigen eiwitje"

(NB: vanaf versie 6.x is dit scherm veranderd)

Afbeelding

Nuttig, het kost je (vrijwel) niets, leuk om mee te doen,

!!! KORTOM, DOEN !!!


Installatie
  • Kijk hoofdstuk 1 van de FAQ Folding@Home door

    Dit gaat over wat je moet weten voordat je begint
  • Download hier de software

    Je zal waarschijnlijk de bovenste optie nodig hebben: de grafische client voor windows.
  • Installeer de software
  • Vu je gebruikersnaam in.

    Het is handig om je forum-gebruikersnaam in te vullen. Heb je niet zo'n vlotte machine, of draait hij maar een paar uur per dag, maar wil je toch leuk meedoen met de statistieken, dan kun je je ook nog aansluiten bij de WSF-Musketiers.
  • Vul het wetenschapsforum-teamnummer in.

    Zowel voor vouwen onder eigen naam als voor de WSF-Musketiers is ons team number: 48658
  • Dat was het!

    Verder zal voor de meeste gebruikers de rest van de instellingen goed staan, je bent klaar om aan de slag te gaan!
Nuttige links Statistieken

Je kan jezelf overigens pas in de statistieken terugvinden wanneer je je eerste "eiwitje" ingeleverd hebt. Als je er nog niet meteen instaat dan kan dat dus kloppen. -------------------------

bronnen afbeeldingen: http://folding.stanford.edu/science.html

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

Vrijwel iedere eiwit-vouwer stuit vroeg of laat op een aantal vragen. Soms al omdat men niet goed weet hoe te beginnen, soms pas later over wat praktische vragen of juist wat meer achtergrondvragen over het project. Omdat het overzicht in de algemene topics wat ontbreekt, hebben we het hier de meest gestelde vragen en antwoorden erop samengebracht.

NB: fouten of misverstanden in deze FAQ zijn NIET uitgesloten. Als je meent betere info te hebben, laat dat dan vooral even weten!
  1. Wat je moet weten voordat je begint
    1. Is er ook een risico verbonden aan dit alles? (temperatuur-issues)
    2. Ik heb een trage computer / mijn computer draait maar een paar uur per dag. Is het zinvol om mee te doen?
    3. Hoe kan ik meedoen met mijn Playstation 3?
    4. Hoe kan ik meedoen met mijn GPU (videokaart)?
    5. Wordt mijn computer trager van Folding?
    6. Heb ik een snelle internet-verbinding nodig?
    7. Hoe lang doe ik over een WU?
    8. Iemand anders maakt nu gebruik van mijn computer. Gooi ik dan de computer open voor virussen?
    9. Ik heb een dual/quad/nog meer core. Hoe kan ik die optimaal benutten?
  2. Nuttige weetjes als je pas bezig bent
    1. Ik heb net Folding geïnstalleerd, maar vind mezelf nergens terug in de statistieken
    2. Ik heb net een eiwit ingeleverd, maar ik zie mezelf nog niet terug in de statistieken
    3. Hoe kan ik zien welk eiwit mijn computer vouwt?
    4. Hoe kan ik weten hoeveel punten mijn eiwit oplevert?
    5. Vouwt mijn computer snel of langzaam?
    6. Ik had een WU waarbij ik rond de 5000/20000 zat en toen schoot 'ie opeens terug naar 0/20000. Waarom?
    7. Mijn display zegt dat het nog jaren gaat duren voordat het eiwit klaar zal zijn?
    8. Ik heb het idee dat mijn computer tijdens dezelfde WU soms veel trager vouwt dan anders...
    9. Sommige programma's werken niet meer/niet lekker meer
    10. Kan ik mijn reeds gevouwen frames opslaan zodat ik systeemherstel kan uitvoeren, formateren, ...?
  3. Interessante achtergrondvragen
    1. Wat vouwen we eigenlijk en waarom?
    2. Wat is een WU nu eigenlijk?
    3. Wat doét een WU nu eigenlijk?
    4. Zijn er al resultaten geboekt?
    5. Blijft dit project voor altijd bezig of zit er een eind aan?
    6. Wie zit er achter dit project/wie gebruikt de resultaten? (ivm betrouwbaardheid)
    7. Is het slim om mijn computer 24/7 aan te laten staan voor F@H?
    8. Waarom zijn er deadlines?
    9. Waarom is een WU niet altijd evenveel punten waard?
    10. Die Playstations en videokaarten zijn veel sneller dan mijn CPU'tje. Heeft het nog wel zin dat ik meedoe?
  4. Een paar nuttige links op een rijtje
Aan deze FAQ werkten mee (alfabetische volgorde):

- Ger

- Jan van de Velde

- Lala

- MaxDestruction

- WSF Folding

En van Computer!Totaal forum:

- FTI

- Jack Master Flex

- kuip
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1. wat je moet weten vóórdat je begint

1a. Is er ook risico verbonden aan dit alles?

Een processor die steeds op 100 % draait wordt warmer dan bij normaal gebruik. Is je computer een beetje ondergeventileerd, of loopt je kast vol met stof, of is de koeling om nog een of andere reden niet zoals het zou moeten, dan heb je dus het risico dat je processor te warm wordt. Dat is er niet goed voor. Ben je niet zeker van je zaak:
  1. Controleer je temperaturen:
    1. Installeer Speedfan of een vergelijkbaar programmaatje. Je kunt dan de temperaturen van cruciale onderdelen van je computer van je scherm aflezen. Verschillende processoren hebben verschillende maximum-temperaturen.
    2. Open verkenner, rechtsklik op "deze computer", klik "eigenschappen", klik "algemeen". Onder het kopje "computer" vind je de naam van je processor, de kloksnelheid en het aantal beschikbare MB aan RAM-geheugen.
    3. In deze tabel vind je een lijst met processoren en hun maximumtemperaturen.
    4. Check of je bij 100% processorgebruik hier veilig onder zit. Doe dit als je computer al enige tijd op 100% aan het werk is voor een representatieve meting.
  2. Maak eens regelmatig je computer schoon (ook zonder Folding geen overbodige luxe). Bij zo'n staand model:
    1. Alle stekkers eruit, en zijkant openmaken (kan ook met twee linkerhanden :( ) Dan zie je ergens op een grote printplaat een ventilatortje met daaronder een (meestal) aluminum blokje met koelribben, zo ongeveer als het motorblokje van een brommer.
    2. Zuig met een stofzuiger de waarschijnlijk aanwezige plakkaten fijn stof van tussen de koelribben. Eventueel kun je voorzichtig met een zachte kwast de vleugels van je ventilatortje en de rest van de binnenkant afstoffen. Stoot hierbij NOOIT met harde of metalen voorwerpen tegen printplaten of elektronische onderdeeltjes.
    3. Vergeet de roosters van je kast niet, en als het goed is zie je een soort kastje met roosters zitten waar de 230 V kabel van het lichtnet naar binnen gaat. Dat is je voeding, als het goed is met een eigen ventilator. Ook hier goed schoonmaken.
    OF:

    In de computerwinkel om een spuitbus met lucht gaan. Met het buisje mikken op de ventilator en in de vinnen van het koelblok en spuiten maar. Zorg er wel voor dat de stofzuiger klaarstaat, want je hebt niet echt controle over waar het stof naartoe vliegt. Vooral handig om de ventilatoren van laptops te reinigen. Zo'n ding openen, de ventilator+koelblok verwijderen en reinigen kost anders een uur. Met de spuitbus gewoon even spuiten waar normaal de warme lucht uitkomt werkt tamelijk goed en je bent in een minuut klaar.

    En zeg niet dat je computer nog niet vuil kan zijn na een jaar. Toen ik de mijne laatst schoonmaakte zat het koelblok dichtgeslibd met superfijn stof, dat "plop" zei toen het in de stofzuiger verdween. De schoonmaakactie scheelde me ruim 10°C.

    Kom je ondanks de schoonmaakactie niet onder een veilige grens, hou dan op met Folding

    (en draai ook geen urenlange zware computergames meer).

    Of: laat een kennis met verstand van computerbouw eens kijken naar de luchtstroom van je computer. Je loopt ook zonder Folding risico op beschadiging van je hardware.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1b. Ik heb een trage computer / mijn computer draait maar een paar uur per dag. Is het zinvol om mee te doen?

Zo kun je uitrekenen of je de deadlines zal halen:
  1. Installeer Folding
  2. noteer welk eiwit je krijgt, en zoek de deadline hiervan op (bij een standaardinstallatie vind je dat in C:\Program Files\Folding@Home\unitinfo.txt op je eigen computer
  3. Noteer na een week gemiddeld gebruik welk percentage van je eiwit klaar is.
  4. Reken uit wanneer je denkt klaar te zijn.
  5. Vergelijk dit met de deadline
Haal je die deadline niet, dan zul je nog wel de punten krijgen als dank voor de moeite, maar je levert geen wetenschappelijke bijdrage. Het project moet voort en je eiwit wordt aan een andere computer gestuurd ter verwerking.

Voor de tragere of minder vaak werkende computers zijn er eiwitten zonder deadline. Maar er zijn slechts weinig van dat soort eiwitten, en veel computers die hierom vragen. Hierdoor kennen we gevallen van computers die vruchteloos 14 dagen op werk stonden te wachten.

Je kunt aan eiwitten zonder deadline komen door tijdens de installatieprocedure in het configuratiescherm onder "advanced" de optie "deadlineless" in te stellen:

Afbeelding

.....Lukt dat óók niet, dan kun je Folding net zo goed weer verwijderen. Jammer, maar het is niet anders.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1c. Hoe kan ik meedoen met mijn Playstation 3?

Dit is vrij eenvoudig. Update je PS3 naar versie 1.60 of hoger. Dit doe je via instellingen - System Update. In je XMB (PS3 menu) zie je in de kolom Netwerk vind je het icoon Folding@Home. Klik erop en het wordt gestart. Wijzig nog even je gebruikersnaam (Driehoekje - Identiteit - Wijzig naam donor) in je gebruikersnaam van dit forum en je teamnummer (Driehoekje - Identiteit - Aansluiten bij een team) in het teamnummer van WSF (48658). Wacht vervolgens ongeveer 8 uur en je hebt je eerste WU binnen!

Let op: De deadlines voor PS3-WU's liggen op ongeveer 2 dagen.

Met dank aan Kuip van C!T forum.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1d. Hoe kan ik meedoen met mijn GPU (videokaart)?

Je kunt meedoen met een videokaart uit de ATI x18xx en x19xx serie. Het installeren wijst zich vanzelf, je kan het installatiebestand hier downloaden, kies één van de GPU clients. De console versie is het meest stabiel en wordt daarom aanbevolen. (in april 2007 bevindt het GPU-vouwen zich nog in de BETA-fase). Je moet wel even de overdrive uitschakelen, omdat het vouwen stopt als de kloksnelheid veranderd. Standaard staat dit overigens uit. Mocht je het toch willen controleren, dan doe je dit doe je in het stuurprogramma van je videokaart, welke je kan vinden via Configuratiescherm - Beeldscherm - tabblad Instellingen - knop Geavanceerd - tabblad Catalyst® Control Center - knop ATI Catalyst® Control Center.

Verder werkt het niet veel anders dan met de CPU versie, behalve dan dat het programma automatisch afsluit als je een toepassing in een volledig scherm opent zoals bijvoorbeeld een spelletje. Tot op heden (april 2007) lijkt het erop dat je niet tegelijk met dezelfde computer CPU en GPU kunt vouwen. Aangezien GPU vele malen sneller gaat bevelen we die aan.

Met dank aan Jack Master Flex en FTI van C!T forum.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1e. Wordt mijn computer trager van Folding?

Normaal gesproken merk je er nauwelijks iets van. Folding maakt gebruik van de kloktikken die je niet voor ander werk nodig hebt. Wel kan het zijn, als je ineens je CPU met ander werk zwaar gaat belasten, dat Folding enkele seconden nodig heeft om opzij te stappen, en dat je dan even een hapering merkt. Wil je bijvoorbeeld zware grafische games draaien, dan kun je Folding beter gewoon zolang uitzetten, anders heb je kans dat je dat cruciale schot nét mist. Klaar met gamen? Folding gewoon terug opstarten.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1f. Heb ik een snelle internet-verbinding nodig?

Een internet-verbinding is alleen nodig om het programma te downloaden voor installatie (ca. 7 MB) en daarna eens in de zoveel dagen/weken om een gereed eiwit in te leveren en een nieuw weer op te halen. (0,1 tot 1 MB per keer). Voor de rest werkt Folding zonder enige internetverbinding (bezijdens regelmatige checks van deadlines e.d. wat slechts luttele bytes vraagt, dit is echter geen vereiste om FAH te laten draaien).
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1g. Hoe lang doe ik over een WU?

Een standaard ("benchmark")computer in Stanford met een 2,8 GHz processor draait per 24 uur dat 'ie alleen voor Folding werkt ca 110 punten bij elkaar, daarop is de puntentoekenning voor een bepaald soort WU gebaseerd.

Hoe lang jouw computer erover doet? Dat hangt van een aantal factoren af:

1- hoe snel is je computer?

2- hoeveel uur per dag draait 'ie?

3- als 'ie draait, heeft hij dan veel andere (zwaardere, grafische) programma's te draaien?

4- welk project draai je op een bepaald moment (m.a.w. hoeveel werk is je WU)?

Kortom, de ervaring zal het leren.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1h. Iemand anders maakt nu gebruik van mijn computer. Gooi ik dan de computer open voor virussen?

De software van Folding@Home is minstens net zo veilig als ieder ander gratis programma dat je kunt downloaden in het legale circuit. Dit geldt alleen voor de software die je direct vanaf de officiële website van het project downloadt (http://folding.stanford.edu/). Als je op een website komt die niet direct gerelateerd is aan Folding loop je het risico dat je een Trojan binnen haalt. Hiervan zijn er enkelen bekend. Gewoon via het officiële kanaal werken dus, dan is er niets aan de hand.

Sommige virusscanners zien Folding@Home als een virus of als een programma dat besmet is. Dit is echter een fout in de betreffende virusscanner. Vrijwel alle up-to-date virusscanners hebben dit al hersteld. Als je virusscanner dus problemen heeft met Folding, dan is het tijd om je virusscanner te vervangen!

Hetzelfde geldt trouwens voor firewalls. Omdat Folding@Home af en toe moet communiceren met de server van Stanford moet er contact worden gemaakt met Internet. Het is dus belangrijk dat je firewall dit toestaat.

Folding@Home is ook geen spyware. Hoewel er allemaal nummers verzonden worden die op bankrekeningen of PIN-codes kunnen lijken, is dit juist de ingebouwde beveiliging. De pakketjes data die worden verzonden, worden altijd eerst gecodeerd. Zo kan niemand zomaar in jouw computer kijken of zien wat voor F@H instellingen jij hebt.

Kortom: Folding@Home brengt geen extra risico's met zich mee.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

1i. Ik heb een dual/multi-core computer. Hoe kan ik die optimaal benutten?

De computersystemen van tegenwoordig worden steeds vaker uitgerust met een zogenaamde dualcore processor. Dat is in feite niets anders dan een processor met twee rekenkernen die onafhankelijk van elkaar taken kunnen uitvoeren. Dit betekent dat je ook tegelijkertijd 2 keer het programma F@H kunt draaien!

Als je 2x F@H wilt draaien, is uitsluitend de zogenaamde text-only console geschikt, dit is version 5.04. In tegenstelling tot de grafische client (dat is: version 5.03) is er bij de text-only console geen screensaver; version 5.04 speelt zich namelijk af in de Opdrachtprompt. We noemen dit ook wel een client.

Installatie en configuratie

Hieronder staat hoe je 2x de client installeert op je pc:

1. Maak de map: C:\Program FilesFolding@Home

2. Maak nu twee mapjes in Folding@Home en noem ze bijvoorbeeld CORE1 en CORE2

3. Ga naar: http://folding.stanford.edu/download.html

4. Download de geschikte software dat is: version 5.04

5. Kopieer het programma naar beide mapjes CORE1 en CORE2

6. Dubbelklik het programma in mapje CORE1. En vul vervolgens onderstaande stappen in:

(rood = noodzakelijk/meest voor de handliggend, groen = optioneel/naar keuze)

User name [Anonymous]? WSF

Team Number [0]? 48658

Launch automatically at machine startup, installing this as a service (yes/no) [no] yes zie opm. 1

Ask before fetching/sending work (no/yes) [no]? no

Use Internet Explorer Settings (no/yes) [no]? no

Use proxy (yes/no) [no]? no

Allow receipt of work assignments and return of results greater than 5MB in size (..) (no/yes) [no] yes

Change advanced options (yes/no) [no]? yes

Core Priority (idle/low) [idle]? idle

CPU usage requested (5-100) [100]? 100

Disable highly optimized assembly code (no/yes) [no]? no

Pause if battery power is being used (useful for laptops) (no/yes) [no]? no

Interval, in minutes, between checkpoints (3-30) [15]? 3

Memory, in MB, to indicate (1024 available) [1024]? 512 zie opm. 2

Request work units without deadlines (no/yes) [no]? no

Set -advmethods flag always, requesting new advanced scientific cores .. (no/yes) [no]? no

Ignore any deadline information (mainly useful if system clock .. (no/yes) [no]? no

Machine ID (1-8 ) [1]? 1

7. Herhaal dit voor het programmaatje in mapje CORE2, met het volgende noodzakelijke verschil

Machine ID (1-8 ) [1]? 2

8. Je hebt beide clients geïnstalleerd en beide zullen een WU (= work unit) ophalen bij een server.

Opmerkingen:

1) Als je bij deze stap kiest voor yes wordt de client automatisch opgestart als je je computer aanzet. Na deze configuratiesessie zal het DOS-venstertje alle volgende keren als je je computer aanzet, onzichtbaar zijn! Als je bovendien bij beide clients yes hebt gekozen bij deze stap, zal een (modern) spel dikwijls geminimaliseerd worden (net als bij de grafische client 5.03). Mogelijke oplossingen:

a. kies voor 2x no: beide clients handmatig opstarten, maar ze zijn wel zichtbaar.

b. kies voor 1x yes en 1x no: dus iedere keer als je je pc aanzet 1x folding handmatig opstarten

c. als je gaat gamen, dan via de task manager een van de clients uitschakelen door het uitschakelen van FAH504-Console.exe Niet aanbevolen!

2) Hier staat tussen haakjes de hoeveelheid RAM geheugen, hier op mijn pc is dat dus 1024 MB.

3) Voor singlecore pc's is aanbevolen de grafische client versie 5.03 te gebruiken. De hierboven beschreven versie 5.04 kan natuurlijk ook worden gebruikt voor singlecore pc's.

4) Op deze zelfde manier kun je multicore-PC's inzetten.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

2. Nuttige weetjes als je pas bezig bent

2a. Ik heb net Folding geïnstalleerd, maar vind mezelf nergens terug in de statistieken

Je verschijnt pas in de statistieken na het inleveren van je eerste WU (work-unit, een stukje eiwit)
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

2b. Ik heb net een eiwit ingeleverd, maar ik zie dit nog niet terug in de statistieken

De statistieken worden slechts enkele keren per dag geüpdate. De server kan zich dan met nuttiger dingen bezig houden zoals het verdelen en binnen halen van het werk. Meestal kun je binnen enkele uren na het inleveren van de WU het resultaat terugvinden in de statistieken.
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

2c. Hoe kan ik zien welk eiwit mijn computer vouwt?

Rechtsklik op het taakbalkicoontje van Folding en kies "display".

Je ziet dan zo'n scherm:

(NB: vanaf versie 6.x is dit scherm veranderd. de tekstuele informatie is verdwenen)

Afbeelding

Ergens op je scherm staan projectnummer en naam van het eiwit, bijv. p2125_lambda_5way_melt_4_10011

of, als je nog niet lang bezig bent met het eiwit, kan je die vinden in je logfile.

(als je standaard hebt geïnstalleerd vind je die C:\Program Files\Folding@Homeunitinfo.txtop je eigen computer.)

Die "unitinfo" ziet er ongeveer zó uit:

Code: Selecteer alles

Current Work Unit 

----------------- 

Name: p2125_lambda_5way_melt_4_10011 

Download time: January 7 14:21:21 

Due time: April 26 14:21:21 

Progress: 16% [||________]
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: [folding] folding@home inleiding en faq

2d. Hoe kan ik weten hoeveel punten mijn eiwit oplevert?

Onthoud het projectnummer (bijvoorbeeld p1862) en bezoek de project summary site.

Daar krijg je dit beeld:

Afbeelding

dus per eiwit

-projectnummer en naam,

-het aantal betrokken atomen,

-de termijn waarbinnen ze het het liefst terughebben (hier 99 dagen)

-de deadline, waarna ze een andere computer ermee aan het werk zetten (je krijgt nog wel punten als je later alsnog inlevert)

-het aantal punten dat het eiwit oplevert

Als je trouwens van de startdatum uit je unitinfo.txt rekent met de final deadline van 148 dagen kom je weer netjes op je "due time" in je "unitinfo.txt".
Contacteer mij niet, ik ben een slechts een robot.

Reageer