Taalkunde

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Taalkunde

Het begrip parameter behoorde vroeger bij een lijn (kromme) om daar wat aan te duiden.

De laatste jaren kom ik vaak het woord "parameter" tegen terwijl ik denk,ze bedoelen toch niet het begrip eigenschappen (of waarden) dat we vroeger gebruikten.

Bijv.de eigenschappen (waarden)van een metaal als soortelijk gewicht (nu soortelijke massa), uitzettingscofficient, treksterkte,druksterkte,soortelijke warmte,etc.

Dan weer wordt er gesproken over de parameters a en b van een driehoek,enfin de verwarring is soms wel groot bij me,graag info over dat moderne taalgebruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Taalkunde

Kan je een concreet voorbeeld geven van een context waar je "parameter" tegenkwam, anders dan hoe je het gewoon bent?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Taalkunde

In een discussie over de betekenis van een woord, mag de VanDale-betekenis niet uitblijven:

1

(wiskunde) standvastige lijn ter meting van kromme lijnen, de lijn die loodrecht op de hoofdas door het brandpunt gaat



2

variabele waaraan voor een bepaald doel een willekeurige waarde wordt toegekend, in het bijzonder een variabele die aan een (sub)routine wordt overgedragen



3

kenmerkende grootheid in een wiskundige of natuurkundige functie
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Taalkunde

Een parameter is een ander woord voor variabele.

Als een proces (in de meest algemene zin van het woord) afhankelijk is van een variabele, dan spreekt men meestal van parameter, i.p.v. variabele.

Bijvoorbeeld in:
\(y=3x+5\)
zijn x en y variabel.

In
\(x = \lambda u + v\)
met
\(x,u,v\)
vectoren, dan hangt vector
\(x\)
af van variabele
\(\lambda\)
. Om die afhankelijkheid te benadrukken spreken we hier liever van parameter
\(\lambda\)
dan van variabele
\(\lambda\)
. Als ik spreek van variabele
\(\lambda\)
, dan druk ik hier geen afhankelijkheid mee uit.

Dit geldt niet alleen voor rechte lijnen, maar in het algemeen.

Bijvoorbeeld, de gevoelstemperatuur is afhankelijk van een aantal parameters, zoals de windsnelheid en de temperatuur.

Hier zijn gevoelstemperatuur, windsnelheid en temperatuur variabel, maar de windsnelheid beschouwen we niet afhankelijk van de gevoelstemperatuur. Daarom zijn hier slechts de windsnelheid en de temperatuur de parameters.

Berichten: 3.165

Re: Taalkunde

Wanneer het woord 'parameter' als variabele wordt gebruikt dan hoeft het overigens niet per sé op een getal betrekking te hebben, het kan ook kwalitatief uitgedrukt worden ipv kwantitatief (in de politiek en de sociologie bijvoorbeeld).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 13

Re: Taalkunde

Ik houd me beroepsmatig bezig met technische teksten, met name op het gebied van computers enzo, en ik kom het woord parameter vaak tegen als variabele bedoeld wordt, inderdaad. Gewoon opties die je op verschillende manieren in kunt stellen.
Hodie mihi, cras tibi

Reageer