Antares

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 59

Antares

hoi,

klein woordje vooraf. ik ben een behoorlijke leek op dit gebied.

ik kwam toevallig op deze site terecht..

http://www.howbigistheworld.com/

en vroeg me af of dit waar was of niet. tot mijn verbazing vond ik op wiki enorm veel informatie hierover en ben ik van het één op het ander gekomen.

maar toen kwam ik wat informatie tegen over die ster... genaamd antares.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antares

het schijnt dat deze zon 3600 K is. (haha woordspeling "schijnt")

en Betelgeuze is 3650 K..

maar onze zon is 5780 Kelvin

hoe komt het dat onze zon warmer is dan die zon(nen)?

heeft dit met onderstaand plaatje te maken?

Afbeelding

grtz,

Matthijs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Antares

Ja, dat heeft wel met dat plaatje te maken, (vrijwel) alle sterren doorlopen zo'n cyclus protoster-hoofdreeksster-rode reus. Hoe snel dat gaat en hoe dat verder afloopt is voornamelijk afhankelijk van de gasmassa die zich in een ster bevindt. Nou zal onze zon nooit zo'n superreus worden, daarvoor is de zon gewoon te klein.

Waarom onze zon warmer is? Simpelste gedachtengang: denk je een gewone gloeilamp in met daar binnenin een gloeidraad met een bepaald vermogen. Die glasbol is te heet om vast te pakken. Monteer echter zo'n zelfde gloeidraad in een glasbol met een diameter van een meter. Geen handschoenen meer nodig.

De straal van Antares is ruim 330 x die van de zon volgens die wiki-link. Dus is het oppervlak ruim 100 000 x zo groot. Dat betekent dus 100 000 x meer oppervlakte om warmte door uit te stralen. Ook al zou er in Antares nog vele malen meer energie geproduceerd worden dan in onze zon, door dat grote oppervlak zal dat oppervlak nooit zo heet hoeven wezen om die overtollige energie te kunnen uitstralen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...