Antares

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 59

Antares

hoi,

klein woordje vooraf. ik ben een behoorlijke leek op dit gebied.

ik kwam toevallig op deze site terecht..

http://www.howbigistheworld.com/

en vroeg me af of dit waar was of niet. tot mijn verbazing vond ik op wiki enorm veel informatie hierover en ben ik van het één op het ander gekomen.

maar toen kwam ik wat informatie tegen over die ster... genaamd antares.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antares

het schijnt dat deze zon 3600 K is. (haha woordspeling "schijnt")

en Betelgeuze is 3650 K..

maar onze zon is 5780 Kelvin

hoe komt het dat onze zon warmer is dan die zon(nen)?

heeft dit met onderstaand plaatje te maken?

Afbeelding

grtz,

Matthijs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Antares

Ja, dat heeft wel met dat plaatje te maken, (vrijwel) alle sterren doorlopen zo'n cyclus protoster-hoofdreeksster-rode reus. Hoe snel dat gaat en hoe dat verder afloopt is voornamelijk afhankelijk van de gasmassa die zich in een ster bevindt. Nou zal onze zon nooit zo'n superreus worden, daarvoor is de zon gewoon te klein.

Waarom onze zon warmer is? Simpelste gedachtengang: denk je een gewone gloeilamp in met daar binnenin een gloeidraad met een bepaald vermogen. Die glasbol is te heet om vast te pakken. Monteer echter zo'n zelfde gloeidraad in een glasbol met een diameter van een meter. Geen handschoenen meer nodig.

De straal van Antares is ruim 330 x die van de zon volgens die wiki-link. Dus is het oppervlak ruim 100 000 x zo groot. Dat betekent dus 100 000 x meer oppervlakte om warmte door uit te stralen. Ook al zou er in Antares nog vele malen meer energie geproduceerd worden dan in onze zon, door dat grote oppervlak zal dat oppervlak nooit zo heet hoeven wezen om die overtollige energie te kunnen uitstralen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Antares

Misschien is dit plaatje ook nog relevant, een zgn. Hertzspund-Russel diagramma.

Afbeelding

Sterren op de hoofdreeks, d.i. het "normale" leven van de ster, bevinden zich op de diagonaallijn. In het begin van hun leven zijn ze linksboven; ze evolueren naar rechtsonder. Als het waterstof in de kern is opgebruikt, worden ze rode reuzen.

Antares is een superreus, klasse M. Dit zijn sterren die al lang niet meer in hun normale toestand zijn. Wikipedia doet dat weer heel goed, en met jans uitleg is dat allicht begrijpbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Antares

Toch even een paar dingetjes waar ik het niet helemaal eens ben met Eendavid (komt niet zó vaak voor overigens :grin: ) Het diagram heet Hertzsprung-Russell, vernoemd naar twee geleerden die ik meen elk afzonderlijk met vergelijkbare schema's afkwamen die niet veel later werden samengevoegd tot dit ene diagram.

Een ster begint op een plaats ergens ver rechtsonder buiten dit plaatje( een grote koude gaswolk met eigenlijk al een bepaalde massa). Die gaswolk trekt samen, en warmt hierbij op ( omzetting van zwaartekracht-energie naar warmte), waardoor de temperatur toeneemt en ze naar links opschuift (de horizontale as geeft een temperatuur die van rechts naar links TOEneemt). Voldoende opgewarmd begint in de kern waterstoffusie plaats te vinden (protoster), waardoor nog meer warmte vrijkomt en ze fel genoeg begint te stralen om ook naar boven op te schuiven (volgens de verticale as die een oplopende lichtsterkte logaritmisch weergeeft. 100op die schaal geeft de lichtsterkte van de zon weer.

Het blijkt nu dat alle sterren die zover zijn allemaal terechtkomen op die hoofdreeks, dat is die langgerekte groep sterren van linksboven naar rechtsonder. De lichtsterkte en temperatuur die bereikt kunnen worden hangen grotendeels alleen af van de massa van de oorspronkelijke gaswolk die nu een ster is geworden. De ster komt dus zijdelings binnen op die hoofdreeks en krijgt hier dan ook een stabiele plaats, die voorlopig helemaal niet meer verandert (en al zeker niet van linksboven naar rechtsonder).

Na verloop van tijd raakt de waterstof in de kern van de ster grotendeels omgezet in helium, en neemt het fusieproces af. Hierdoor mindert ook de stralingsdrukvan binnenuit (die voorkwam dat de ster zich verder samentrok). De kern trekt zich verder samen, waardoor de kern toch heet genoeg blijft voor waterstoffusie in een schil rond die heliumkern, de zg schilbronfase. Ondanks een samentrekkende kern zet heirbij de ster als geheel toch uit. Minder warmte verlaat de ster door een groter oppervlak, de ster wordt aan de buitenzijde minder heet, krijgt daardoor ook een steeds rodere kleur en wordt al vrij vlot een rode reus. In het hertzsprung-russell diagram (HRD) betekent dit een vrijwel horizontale reis naar rechts.

Hoe het allemaal verder afloopt hangt af van de oorspronkelijke massa van de ster. Aan het einde van het (enkele) schilbronstadium zijn sterren met massa's van ruim één zonnemassa tot ongeveer 4 zonnemassa's rode reuzen geworden, sterren met massa's van ruim 5 t/m 9 zonnemassa's zijn dan rode superreuzen en sterren met ongeveer 15 maal de massa van de Zon blauwwitte superreuzen.

De fusiestappen in de kern en in de schillen eromheen volgen zich nu steeds sneller op (als de massa van de ster groot genoeg is, anders houdt het ergens onderweg gewoon op). Lichtere sterren zoals de zon blazen hun buitenste gaslagen weg (zg planetaire nevel) en worden tenslotte witte dwergen (verhuizing naar linksonder) De hele zware sterren eindigen vaak in een supernova-explosie, waarna voor de gewoon zware sterren meestal een neutronenster overblijft, en van de hele zware sterren uiteindelijk een zg "zwart gat" ontstaat.

Dat je zo weinig sterren buiten die hoofdreeks vindt komt omdat elke ster lang op die hoofdreeks verblijft, en dat de evolutie daarvoor en daarna in verhouding (ontzettend) snel gaat.

Hieronder een ruwe weergave van het evolutiespoor dat onze zon gevolgd heeft en nog zal volgen:
evolutiespoor_zon.JPG
evolutiespoor_zon.JPG (12.93 KiB) 782 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Antares

je hebt uiteraard gelijk. Er is alleen wel degelijk evolutie op de hoofdreeks: de ster schuift een beetje van rechtsonder naar linksboven, zoals hier te zien. Hoe ik aan voorgaande nonsens kwam weet ik niet, ik vermoed dat ik ooit verward ben geweest tussen levensduur en ouderdom (in een figuur waarin levensduur werd getoond.).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Antares

Geinige simulator. Hieronder nog een grafiekje met evolutiesporen voor sterren met verschillende massa's.

[attachment=157:evolutie..._sterren.GIF]

De stukken protoster tot hoofdreeks en rode (super)reus tot witte dwerg/neutronenster staan er niet bij. (op de simulator overigens ook niet)

Helemaal rechtsonder hier onze zon. (1M ofwel 1 zonsmassa) Linksboven een ster met 15 x de zonsmassa.

Het traject 1-2 (waterstoffusie in de kern) duurt in het algemeen veel langer dan alle volgende trajecten bij elkaar, maar dat zie je weer beter met die simulator van eendavid.

Dat die zware sterren minder gekke lussen maken komt omdat de fusiestappen elkaar hier maar blijven opvolgen totdat er uiteindelijk een ijzerkern ontstaat.
Bijlagen
evolutiesporen_sterren.GIF
evolutiesporen_sterren.GIF (12.13 KiB) 789 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Antares

bedankt voor alle reacties!

ik begrijp het nu een stuk beter :D

Reageer