[chemie] verschil cola/cola light

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[chemie] verschil cola/cola light

hallo allemaal! ik heb een vraagje..

Op school moeten we voor scheikunde zeg maar een soort ''moord'' oplossen. het is een lang verhaal maar het heeft iniedergeval met cola te maken.

We moeten van een glas cola uitzoeken of het verdund is (ijsklontjes) en of dat het ''gewone cola'' is of ''light''.

nou was ikzelf tot de conclusie gekomen dat ik, als ik de PH meet, er achter kan komen of het een verdunde oplossing is of niet. maar nu zat ik met het volgende probleem: hoe kom ik erachter of het gewone cola of light is. in light zitten geen (of minder) suikers. maar hoe zou ik die kunnen ''meten''??

weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken?!

alvast bedankt :(

groetjes,

Berichten: 8.614

Re: [chemie] verschil cola/cola light

De aanwezigheid van glucose toon je aan met een clinistix-teststrookje. Het nadeel is dat clinistix bijvoorbeeld niet werkt om saccharose op te sporen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Wat die cola betreft, moet je dat verschil perse meten? Ik zou er gewoon een slokje van nemen, dan proef je het vanzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Cola Light reageert heftig met MeNT(Os)2. In ieder geval beter dan gewone cola. Het is echter de vraag of je leraar dit goedkeurt als oplossing ;-)

Een andere manier: In gewone cola zijn "kilo's" suiker aanwezig. In cola light een klein beetje aspartaam.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Wat die cola betreft, moet je dat verschil perse meten? Ik zou er gewoon een slokje van nemen, dan proef je het vanzelf.


we mogen NIET proeven omdat er iets aan toe is gevoegt om de cola langer houdbaar te maken.

maar dat van die mentos zat ik ook al aan te denken... zou mentos alleen zo hevig reageren met cola''light''?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] verschil cola/cola light

In ieder geval beter dan gewone cola.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [chemie] verschil cola/cola light

oké, ik zal het eens uit gaan proberen;)

Berichten: 8.614

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Het hoeven niet absoluut Mentos te zijn. Met een flinke schep zout bereik je ongeveer hetzelfde effect.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Als het voor natuurkunde was:
Hoe?

Is cola light echt lichter dan gewone cola? Het lijkt misschien een idiote vraag, maar als Sylvia Muyshondt ze stelt, zal ze daar wel een heel goede reden voor hebben.











Zo!

Doe zelf de test en laat je verrassen. Neem een grote bak water en laat daar zachtjes een blikje normale cola en een blikje cola light in zakken. Kijk wat er gebeurt. Het blikje cola light blijft drijven terwijl het blikje normale cola naar de bodem zakt. Conclusie? Inderdaad, een blikje cola light is effectief lichter dan een blikje normale cola. Het gewichtsverschil tussen de twee blikjes is ongeveer 12 gram.











En hoe zit dat dan?

Zoals bij alle ondergedompelde voorwerpen geldt hier de wet van Archimedes. Die wet zegt dat wanneer een blikje cola ondergedompeld wordt in water, het blikje een opwaartse kracht zal ervaren die exact even groot is als het gewicht van het verplaatste water. Maar omdat beide blikjes cola en de hoeveelheid cola indentiek zijn (33cl.), moet er een ander verschil zijn, namelijk de dichtheid van de cola, oftewel de massa per volume (kg/m3).

De blikjes bevatten dus niet dezelfde hoeveelheid materie, want de samenstelling is anders. Een blikje gewone cola bevat 33,66 gram suiker terwijl een blikje cola light maar 0,13 gram kunstmatige zoetstof bevat. Die kunstmatige zoetstof is veel zoeter dan suiker, waardoor je er minder van nodig hebt.

Het blikje normale cola is door deze hoeveelheid suiker zo'n 12 gram zwaarder. Anders gezegd is de dichtheid van een blikje normale cola groter dan de dichtheid van een blikje cola light én van water, waardoor het zal zinken. De dichtheid van het blikje cola light is daarentegen lichter dan de dichtheid van water en zal daarom blijven drijven.

En tot slot nog dit: dat gewichtsverschil is te klein om verantwoordelijk te zijn voor het verdikken. Dat komt vooral door de suiker die in de gewone cola zit.
http://www.een.be/televisie1_master/progra...ght/index.shtml
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8.614

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik heb de aflevering nochtans ook gezien.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Hieruit voortvloeiend "probleem":

Er wordt gesteld dat in cola ruim 33,6 gram suiker zit, terwijl in cola light 0,13 gram kunstmatige zoetstof zit. Dit is dus een massaverschil van ruim 33 gram. Verderin de door mij gequote tekst staat:
Het blikje normale cola is door deze hoeveelheid suiker zo'n 12 gram zwaarder.
Dan mis ik nog ergens 21 gram.....?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12

Re: [chemie] verschil cola/cola light

ik dacht dat cola light bleef drijven op water en gewone cola zinkt (ge moet het dan wel in een flesje zonder lucht doen)

Berichten: 84

Re: [chemie] verschil cola/cola light

@ Raspoetin

Dmv dichtheidsbepaling wordt ook de hoeveelheid suiker bepaald bij bierproductie zodat men weet wat het alcoholpercentage zal zijn na gisting.

Misschien wel een interessantere toepassing ervan :D

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Raspoetin schreef:Hieruit voortvloeiend "probleem":

Er wordt gesteld dat in cola ruim 33,6 gram suiker zit, terwijl in cola light 0,13 gram kunstmatige zoetstof zit. Dit is dus een massaverschil van ruim 33 gram. Verderin de door mij gequote tekst staat:

Dan mis ik nog ergens 21 gram.....?
Misschien de ziel van cola? Even serieus, klaarblijkelijk zitten er andere stoffen in Cola-light dan aspartaam/suiker.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 84

Re: [chemie] verschil cola/cola light

Aja dom, je kan er natuurlijk gist bij doen en kijken of het een reactie geeft. Waarschijnlijk handig om de oplossing eerst pH neutraal te maken. Misschien niet de makkelijkste oplossing maar wel een leuke.

Reageer