Gelijkstroom --> wisselstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 187

Gelijkstroom --> wisselstroom

hallo,

ik ben bezig met een brommer van een maat van me, daar willen we een zwaailicht opzetten.

het enige nadeel is dat het motortje in het zwaailicht wisselspanning nodig heeft. nu willen we

dus van gelijkspanning uit de accu een wisselspanning maken. mijn aan jullie: "hoe doe je dat"

als ik bij de dynamo moet zijn duurt dat waarschijnlijk langer dan een soort "wisselrichter" :D ofzo te maken.

met vriendelijke groeten,

lars van bokhoven

Berichten: 7.068

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

ik ben bezig met een brommer van een maat van me, daar willen we een zwaailicht opzetten.
Dat zou ik niet doen, want volgens mij is het verboden.
"wisselrichter"
Had je al op dit woord gegoogled? Of op de woorden "gelijkspanning wisselspanning omzetter"?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

Deze vraag is beter te stellen in het electrotechniek forum.

Berichten: 187

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

ik heb het onderwerp ff in Elektriciteit en Magnetisme gezet. dan kan deze gesloten worden.

Berichten: 388

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

dysprosium schreef:hallo,

ik ben bezig met een brommer van een maat van me, daar willen we een zwaailicht opzetten.

het enige nadeel is dat het motortje in het zwaailicht wisselspanning nodig heeft. nu willen we

dus van gelijkspanning uit de accu een wisselspanning maken. mijn aan jullie: "hoe doe je dat"

als ik bij de dynamo moet zijn duurt dat waarschijnlijk langer dan een soort "wisselrichter" :D ofzo te maken.

met vriendelijke groeten,

lars van bokhoven
Het motortje eens op gelijkspanning proberen. Het kan goed zijn dat dit een universeelmotortje is, dit werkt zowel op AC als op DC.

Berichten: 187

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

heb ik al gedaan, werkt niet. ik wil alleen weten hoe ik van DC, AC moet maken, alle ideen zijn welkom

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

heb ik al gedaan, werkt niet. ik wil alleen weten hoe ik van DC, AC moet maken, alle ideen zijn welkom
Gekke vraag misschien, maar waar heb je dat zwaailicht vandaan?

Van een voertuig?

Anders zou ik namelijk geen wisselstroommotor verwachten..........
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 187

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

het is zo'n goedkoop ding van een speelgoedwinkel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

het is zo'n goedkoop ding van een speelgoedwinkel.
Dit zegt me helemaal niets.

Volgende vraag:

Op batterijen of met een stekkertje aan de 220?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 388

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

het is zo'n goedkoop ding van een speelgoedwinkel.
heb ik al gedaan, werkt niet. ik wil alleen weten hoe ik van DC, AC moet maken, alle ideen zijn welkom
Vast op 230V dan, nogal logisch dat ie het niet doet op 12V (of 24V, weet ik veel wat in je brommer zit) DC.

Edit:

Je kan voor dat geld beter gewoon een zwaailamp kopen voor een voertuig (12VDC) ipv een dure invertor erop te hangen. Tenzij je ook nog een stereo installatie wil inpluggen ofzo...

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

mss met een mini transformator kun je je gelijkspanning in wisselspanning omzetten

Berichten: 388

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

mss met een mini transformator kun je je gelijkspanning in wisselspanning omzetten
Zoals halvelings gezegd is geweest is dit een "invertor" of "omvormer". Deze dingen zijn relatief prijzig, vandaar dat de TS beter uitkijkt naar een zwaailamp voor op een voertuig, deze werken op 12V DC.

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

Dit kan met 4 diodes bereikt worden dacht ik.

Schematje:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...e_rectifier.jpg

Je krijgt dan wel geen constante spanning, wat deels opgevangen door een condensator in serie te schakelen met de diodes. Deze laat de opgeslagen energie weer in de kring zodra de spanning nul wordt.

Hierbij moet je wel de juiste TC-tijdsconstante hebben. Deze bereken je met de frequentie van de wisselstroombron.

Dan moet je kijken na hoeveel tijd de gelijkgerichte spanning nul wordt. Deze constante kan je beïnvloeden door het in serie schakelen van een weerstand met de condesator. De formule om de weerstand te berekenen is T = R.C

Dit zou normaal een iets stabielere spanning moet geven. Als ik het goed heb in ieder geval.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gelijkstroom --> wisselstroom

Als ik het goed heb in ieder geval.
je verhaal klopt redelijk.....om van wisselstroom naar gelijkstroom te gaan.

Maar de vraagsteller wil juist andersom, van gelijk- naar wisselstroom. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer