Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Hallo,

Ik probeer voor economie een aantal lange-termijn scenario's voor de economische ontwikkeling van Nederland te maken.

Nou zit ik met een probleem, ik heb de verwachte gemiddeld APT stijging bepaald en een gemiddelde inflatie bepaald. Ik meen mij te herinneren dat de loonruimte de APT stijging + de inflatie is, maar dan krijg ik er onverwachte resultaten uit.

Ik heb de volgende prognoses:

APT: 2,4% p.j.

Inflatie: 1,7% (In dit scenario is er een oplossing voor het energieprobleem gevonden => lagere energieprijzing => lage inflatie)

Ik zou dus zeggen dat de verwachte loonstijging (2,4+1,7) = 4,1% p.j.

Alleen krijg je daar deze gegeven uit:



Jaar:

2010

2020

2030

2040

2050

Arbeidsproductiviteit

100

123,1

151,5

186,5

229,6

Prijzen

100

118,4

140,1

165,8

196,3

Lonen (inflatie + APT)

100

145,2

210,8

306,1

444,5



Zoals je kunt zien is de loonstijging erg hoog (4,5x in 2050). Klopt dit of maak ik ergens een (denk)fout?

[edit]

Hmm, kennelijk kan dit forum niet zo goed omgaan met tabellen, dacht ik slim te zijn :D nou ja, ik heb het iets beter gemaakt.

[/edit]

Berichten: 37

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Ik heb wat gebrainstormt met een klasgenoot (de beste in economie; 9,3 voor de laatste repetitie) en hij dacht dat het waarschijnlijk kwam omdat ik alle apt-stijging naar de lonen liet gaan, waardoor de relatieve winsten niet stegen en dus een steeds groter deel van het BBP naar loon gaat. Hierdoor krijg je een loonstijging die veel sneller is als de BBP stijging, ik heb het aangepast en nu komt het veel beter uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Ik begin nu pas een beetje te begrijpen waar dit heen moet. Kan je dus helaas ook niet verder helpen. Dit soort probleempjes komen we hier niet zo vaak tegen (jammer genoeg, best interessante materie) en dus lopen er hier waarschijnlijk ook weinig mensen rond die hier raad mee weten. Komt vast nog wel iemand op af, maar dat zal niet zo snel gaan als de meeste van onze huiswerkproblemen... pi.gif Geduld is een schone zaak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.425

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Ik moet nog even naar de goede verdeler kijken, maar gok dan 2/3 ongeveer goed is.
95-100% lijkt me beter. Als je denkt dat men gemiddeld korter gaat werken lager.

http://www.economagic.com/em-cgi/data.exe/fedstl/ulcmfg+1
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Discussie die Schwartz gestart is over de levensverzekerigen, pensioenen en de SP [topic="66623"]afgesplitst naar WSF café[/topic]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 37

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Adpruys schreef:95-100% lijkt me beter. Als je denkt dat men gemiddeld korter gaat werken lager.

http://www.economagic.com/em-cgi/data.exe/fedstl/ulcmfg+1


Hmm, maar kun jij dan misschien verklaren waarom het niet goed gaat in mijn model als ik 1 neem en wel als ik 0,75 neem? Mij lukt het nl. niet pi.gif

Berichten: 1.425

Re: Loonstijging = inflatie + apt-stijging?

Uitgerekend heb ik het niet maar waarom is die van 0,75 beter?

Als je de arbeidskosten (loon+andere arbeidskosten) per uur met minder laat stijgen dan de arbeidsproductiviteit dan zouden de winstmarges van bedrijven stijgen. Ik zie geen aanleiding om dit te doen. Winsten stijgen ook door toename in de hoeveelheid arbeid en kapitaal.

Je kunt uit deze cijfers ook niet bepalen wat in 2050 het aandeel van loon in het nationaal inkomen zal zijn. Die bestaat ook uit andere bestanddelen en zullen uit andere hoeveelheden bestaan. Als het goed is zal de hoeveelheid kapitaal sterk zijn toegenomen. De reële beloning daarvan hoeft niet toe te nemen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer