Een verdoving die niet werkt.

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Een verdoving die niet werkt.

Een tijdje geleden ben ik geopereerd (wigexcisie voor ingegroeide teennagel). Helaas werkte de verdoving niet en heb alles gevoeld. Hoe kan dat? Ik weet wel dat het middel 2% xylocaine (alias lidocaine) was. Ook was het ontstoken... pi.gif

Berichten: 8.614

Re: Een verdoving die niet werkt.

Dit fenomeen heet anesthesia awareness. Er bestaan verschillende oorzaken voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een verdoving die niet werkt.

Wat jij noemt klintersaas, is een fenomeen bij volledige verdoving, ik neem aan dat dit ging om een plaatselijke verdoving die niet werkte.. En dat kan meerdere oorzaken hebben, ik heb het ook een keer gehad bij een "roesje" het infuus zat waarschijnlijk niet goed in mn ader dus er gebeurde niks, kreeg ik er nog maar een los shot in mn arm bij...
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Een verdoving die niet werkt.

Volgens mij bestaat er ook "local anesthesia awareness" en "regional anesthesia awareness". Ik zal er eens naar zoeken als ik tijd heb.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Een verdoving die niet werkt.

Volgens mij bestaat er ook "local anesthesia awareness" en "regional anesthesia awareness". Ik zal er eens naar zoeken als ik tijd heb.
Als je dat wil doen, heel erg graag. Het was idd een plaatselijke verdoving. Het was de zogeheten oberst-anesthesie. Immers kan lidocaine ook niet voor volledige narcose gebruikt worden. Waarschijnlijk moet ik weer, maar ik wil niet dat het weer gebeurd... Hoe kan dat pi.gif

Ojaa: mijn engels is slecht. Nederlandstalige informatie is welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een verdoving die niet werkt.

Misschien een beetje een domme reactie, maar aangezien je er gewoon zelf bij bent, kun je toch zeggen: " au hou op het doet nog pijn!" En dat de dokter terplekke nog even wat bijspuit of wat ook.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Een verdoving die niet werkt.

Misschien een beetje een domme reactie, maar aangezien je er gewoon zelf bij bent, kun je toch zeggen: " au hou op het doet nog pijn!" En dat de dokter terplekke nog even wat bijspuit of wat ook.


Precies, dat heb ik ook gedaan. Maar als de lidocaine, na 7 spuiten en een half uur wachten nog niet werkt heb ik GEEN andere keus. De ontset had allang geweest moeten zijn. Hoe kan dat?

Re: Een verdoving die niet werkt.

okee! dat is wel even wat anders dan 1 spuitje zonder effect, vreemd! Je kan overleggen met je arts of het zin heeft een ander middel te proberen.

Berichten: 8.614

Re: Een verdoving die niet werkt.

Ik had het blijkbaar fout. Anesthesia awareness kan enkel voorkomen bij volledige narcose. (zie ook
Ojaa: mijn engels is slecht. Nederlandstalige informatie is welkom.
Het probleem is dat er in het Engels veel meer informatie beschikbaar is dan in het Nederlands. Als er iets is waar je echt niet aanuit kan, quote het dan hier en dan zal ik proberen je verder te helpen.

PS: Ik weet niet of we in dit geval ver buiten de regels zitten, maar eigenlijk is het op Wetenschapsforum niet toegestaan om persoonlijke medische problemen te bespreken. Ik hoop dat dit topic niet op slot gedraaid wordt, omdat ik het wel een interessant iets vind.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Een verdoving die niet werkt.

Ik weet niet of we in dit geval ver buiten de regels zitten, maar eigenlijk is het op Wetenschapsforum niet toegestaan om persoonlijke medische problemen te bespreken. Ik hoop dat dit topic niet op slot gedraaid wordt, omdat ik het wel een interessant iets vind.
Op dit moment nog niet. Zolang de mogelijke oorzaken van een niet goed werkende verdoving op een nuchtere wijze worden besproken en er niet wordt ingegaan op de persoonlijke situatie van Latinitas heb ik er geen probleem mee.

Ik heb er vertrouwen in dat jij en Wendy beseffen dat het zinloos is om op haar persoonlijke situatie in te gaan aangezien we daarvoor onvoldoende informatie hebben. Op dit moment zie ik dit nog als een algemene discussie, weliswaar naar aanleiding van een persoonlijke ervaring.

Wanneer het onverhoopt zou gebeuren dat er toch wordt ingegaan op de persoonlijke situatie dan gaat er wel een slotje kop komen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Een verdoving die niet werkt.

albert davinci schreef:Op dit moment nog niet. Zolang de mogelijke oorzaken van een niet goed werkende verdoving op een nuchtere wijze worden besproken en er niet wordt ingegaan op de persoonlijke situatie van Latinitas heb ik er geen probleem mee.

Ik heb er vertrouwen in dat jij en Wendy beseffen dat het zinloos is om op haar persoonlijke situatie in te gaan aangezien we daarvoor onvoldoende informatie hebben. Op dit moment zie ik dit nog als een algemene discussie, weliswaar naar aanleiding van een persoonlijke ervaring.

Wanneer het onverhoopt zou gebeuren dat er toch wordt ingegaan op de persoonlijke situatie dan gaat er wel een slotje kop komen.
Juist, zo is het ook bedoeld pi.gif Ik wil anesthesist worden, en ben wel erg benieuwd geworden na deze ervaring. Vandaar dat ik wilde weten wat het algemeen zou kunnen zijn. Mijn ervaring gebruik ik voor de algemene vraag:) En, ik kon wat anders vragen bijv prilocaine, maar deze dokter was redelijk raar. Een maand van te voren moest ik geopereerd worden, en toen hadden ze niet eens de juiste apparatuur. En adrenaline kon men ook niet gebruiken, dat is uit den boze bij operaties aan vingers, tenen, lippen etc.

En ik ga morgen overigens 2 weken op vakantie. Dus het is dan even stil. Als ik terug ben kijk ik alles natuurlijk even na

Berichten: 8.614

Re: Een verdoving die niet werkt.

Dit gebeuren laat me maar niet los. Ik zou er graag het fijne van weten. Onderdosering als oorzaak van het niet werken kunnen we alvast uitsluiten, aangezien je 7 doses hebt gekregen (tenzij je extreem overgewicht hebt*). Verder nog even dit.
En, ik kon wat anders vragen bijv prilocaine, maar deze dokter was redelijk raar.
Er is een grote kans dat - indien lidocaïne niet werkt - prilocaïne ook niet werkt. Niet alleen lijken deze stoffen qua structuur hard op elkaar, ze worden ook gecombineerd in bijvoorbeeld EMLA.

* Mijn excuses voor de indiscrete opmerking. Bovendien zou een arts, hoe raar ook, zoiets moeten nakijken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: Een verdoving die niet werkt.

Mijn moeder had hetzelfde aan de hand toen ze werd geopereerd aan de carpal tunnel (aan beide kanten met een paar jaar ertussen).

Ze kregen de plaats gewoon niet volledig verdoofd. Iemand had haar gezegd dat de allerkleinste zenuwen soms niet helemaal verdoofd kunnen worden.

Geen idee hoe correct dat is en waarom dat zo zou zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Een verdoving die niet werkt.

Ik heb geen overgewicht. Maar kleine zenuwen zitten vas aan grotere, en die moeten wel te blokkeren zijn. Zou een ontsteking er iets mee te maken kunnen hebben? het schijnt dat de verdoving dan zijn werk niet goed doet. Maar ja, hoe kan dat?

Klintersaas, waarom laat dit je dan niet los? Welk fijne wil je ervan weten. (het mag niet persoonlijk worden :D )

Berichten: 8.614

Re: Een verdoving die niet werkt.

Het persoonlijke gedeelte interesseert me totaal niet. Ik wil gewoon erg graag weten wat de oorzaak is van het niet werken van de verdoving.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer