Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 142

Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

http://www.youtube.com/watch?v=tAsOfqCy4A0

Getruceerd of niet? Het zou wel kunnen met draadjes gedaan zijn?
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Nee, het is een gas (zwavel hexa-fluoride, aldus het youtube commentaar), dat zwaarder is dan lucht, wat in de bak zit. Zoals het commentaar ook al mooi zegt: de filmmaker heeft niet opgelet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Sulfur hexafluoride (SF6) is een zwaar gas: 6,16 gram per liter! Lucht heeft een dichtheid van 1,29 gram per liter. Als ik het filmje zie dan schat ik zo in dat het bootje ongeveer anderhalve liter gas verplaatst. Conclusie: het bootje mag maximaal 7,3 gram zwaar zijn. Met het aluminium dat ik in huis heb, kan ik een bootje met een inhoud van 1,5 liter vouwen dat 7 gram zwaar is. Ik denk dat ze heel dun aluminium folie hebben gebruikt of een gas met een nog grotere dichtheid. :D
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Ga ik me toch afvragen welk gas de grootste dichtheid heeft en niet giftig is.

Xenon: 5,897 gram per liter (Xenon zelf is niet giftig, maar veel xenonverbindingen zijn dat wel)

Radon: 9,73 gram per liter (Radon is radioactief; het valt uiteen in andere (radioactieve) stoffen.)



Wolframhexafluoride (WF6) 12,700 gram per liter (Helaas uitterst giftig)

Zwavelhexafluoride (SF6) 6,16 gram per liter (The gas can be breathed in a small, safe amount and cause the breather's voice to sound very deep.)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Wat dacht je van uraniumhexafluoride (dat gebruikt wordt om U-isotopen te scheiden)?

Ongezond spul! Ik noem het slechts als een damp met hoge dichtheid.

Het kan niet bij het proefje gebruikt zijn. (Waarom niet? (Zie de link))

De proef is zeker trucage. Ik dacht aan magnetische afstoting. Met inductie dmv wisselstroom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

thermo1945 schreef:Wat dacht je van uraniumhexafluoride (dat gebruikt wordt om U-isotopen te scheiden)?

Ongezond spul! Ik noem het slechts als een damp met hoge dichtheid.

Het kan niet bij het proefje gebruikt zijn. (Waarom niet? (Zie de link))

De proef is zeker trucage. Ik dacht aan magnetische afstoting. Met inductie dmv wisselstroom.
Praat jij wel over dezelfde stof als wij?

http://www.robklimaat.nl/frameset.asp?cont.../definities.asp
Zwavelhexafluoride

Zwavelhexafluoride (SF6) wordt toegepast als isolatorgas in hoogspanningsschakelaars en komt vrij door lekkage. Verder ontstaan emissies bij de halfgeleiderindustrie en waar SF6 wordt gebruikt als schoonmaak- en etsmiddel. De emissie in 1995 bedroeg naar schatting 1,5 Mton CO2 eq. Zwavelhexafluoride is het broeikasgas dat per kg de grootste bijdrage levert aan het broeikaseffect. Het is bijna 24.000 maal 'sterker' dan CO2.
zie ook het veiligheidsblad van zwavelhexafluoride:

http://www.schoonschakelen.nl/pdf/Air%20Li...ormatieblad.pdf

Ongezond spul?
Geen toxicologische informatie bekend
damp??
dampdruk 20°C: 21 bar
dat noem ik een gas
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Invisible water effect - kan er iemand dit verklaren?

Praat jij wel over dezelfde stof als wij?
Nee. U en S zijn duidelijk verschillend.
damp?? dat noem ik een gas
Als je het spul bij heersende temperatuur kunt verdichten tot vloeistof , is het een damp; als het niet kan een gas.

Ik heb geen nadere gegevens kunnen vinden en ik weet daardoor niet wie gelijk heeft. Het is niet zo relevant voor de oorspronkelijke vraag. Wat mij betreft, zoek maar niet verder.

Reageer