3d assenstelsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 54

3d assenstelsel

Hoi beste lezer(es),

Ik heb toch een verdomde **** probleem. Ik zit er al weken mee te stoeien en kom elke week weer met iets anders uit dan eigenlijk de bedoeling is. Hopelijk kunnen jullie mij een verse blik geven op het volgende probleem dat hopelijk een van mijn bevindingen kan bevestigen.

M'n probleem:

Ik doe metingen met versnellingssensoren in een MRI scanner. Echter, de versnellingssensoren meten de versnelling in de richte van de beweging. Door deze later te integreren wil ik de afstand bepalen die deze hebben afgelegd (immers de integraal van m/s2 is m/s). Nu leest de versnellingssensor ook de verdraaiingshoek uit. Deze krijg ik weergegeven in graden wat weer een hoop oplost. Dus wat wil ik doen?

Ik wil het verdraaide 3D assenstelsel X',Y',Z' terug draaien naar de regulieren X,Y,Z waarden zoals wij die normaal tegenkomen. Het probleem is dat alle assen in 3 verschillende hoeken draaien.

Dus een Matrix zal waarschijnlijk de enige manier zijn om dit probleem op te lossen. Hier ga ik echter telkens weer de fout in.

Mijn vraag aan jullie:

Kunnen jullie eens nadenken over het opstellen van een matrix of een formule zodat ik elke as weer terug kan zetten naar de de standaard X,Y,Z waarden?

Een kleine illustratie staat hieronder weergegeven.

Overigens, deze vraag is ook gepost bij het wiskunde forum... Maar wie weet kunnen de natuurkundige sneller en beter antwoord geven dan de wiskundige? Wie weet. In ieder geval alleen maar al super bedankt voor het nemen van de moeite om dit verhaal te lezen!

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: 3d assenstelsel

Ik heb toch een verdomde **** probleem.
Kuch.

Bovendien is crossposten niet toegestaan. Gelieve a.u.b. eerst de regels te lezen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: 3d assenstelsel

klintersaas heeft gelijk, het moet 'verdomd_' zijn :D

Hoe is het originele assenstelsel gegeven? (coordianten, hoeken, ..)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d assenstelsel

Klintersaas schreef:Kuch.

Bovendien is crossposten niet toegestaan. Gelieve a.u.b. eerst de klintersaas heeft gelijk, het moet 'verdomd_' zijn :D

Hoe is het originele assenstelsel gegeven? (coordianten, hoeken, ..)
Assenstelsel is een vector. Is bijvoorbeel 9.81m/s2

Berichten: 8.614

Re: 3d assenstelsel

Waarschijnlijk zal een moderator de meest recente van de twee (deze dus) op slot draaien of verwijderen. Ik denk niet dat ze er zwaar aan zullen tillen, vooral omdat je jezelf excuseert. Ik hoop dat iemand je snel kan helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: 3d assenstelsel

Assenstelsel is een vector. Is bijvoorbeel 9.81m/s2
:D

ik hoop dat je inziet dat dit zever is / dat ik daar niet kan uit opmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d assenstelsel

superslayer schreef: :D

ik hoop dat je inziet dat dit zever is / dat ik daar niet kan uit opmaken.
Ja ik probeerde het al te wijzigen maar ging niet meer...

wat ik bedoel met dat assenstelsel is dat in de XYZ assen de versnelling wordt weergegeven. De assen worden dus in lengtes weergegeven met bijbehorende hoeken. Ik moet deze per meting met elkaar vergelijken en terug rekenen naar het normale stelsel.

Hoop dat dit wel de info geeft die je nodig hebt. Anders vraag maar raak, dan zal ik proberen zo duidelijk mogelijk aan te geven wat voor data ik heb... Ik ben niet zo wskundig ingesteld. Ik studeer neurowetenschappen, weet niet naar welke informatie je op zoek bent...

groetjes

Berichten: 2.746

Re: 3d assenstelsel

De assen worden dus in lengtes weergegeven met bijbehorende hoeken. Ik moet deze per meting met elkaar vergelijken en terug rekenen naar het normale stelsel.
mag ik daaruit opmaken dat je oorsprong van je eerste assenstelsel gelijk is aan die van je tweede? (in tegenstelling tot je figuur).

De reden waarom je dit wil doen heb ik niet helemaal door, maar ik denk dat dat niet van belang is.

Je wiskunde zal wel niet zo slecht zijn als je weet wat transformatiematrixen zijn.

neurowetenschappen, klinkt tof, is dat een tak van biomedische wetenschappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: 3d assenstelsel


Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d assenstelsel

superslayer schreef:mag ik daaruit opmaken dat je oorsprong van je eerste assenstelsel gelijk is aan die van je tweede? (in tegenstelling tot je figuur).

De reden waarom je dit wil doen heb ik niet helemaal door, maar ik denk dat dat niet van belang is.

Je wiskunde zal wel niet zo slecht zijn als je weet wat transformatiematrixen zijn.

neurowetenschappen, klinkt tof, is dat een tak van biomedische wetenschappen?
De oorsprong van het assenstelsel zou inderdaad gelijk moeten blijven. Ik wist niet dat dat van belang was, maar het zou inderdaad wel zo moeten zijn...

Verder is die link van david miss wel datgeen dat ik zoek... Ziet echter verrekte moeilijk uit, maar ik zal het zeker proberen te begrijpen en door te spitten...

Berichten: 503

Re: 3d assenstelsel

Ik weet niet of de hoeken van euler je iets vooruit zullen helpen. Als je dat toepast, ben je wel even zoet denk ik..

Misschien is dit nuttig

http://conon.science.ru.nl/mech1/dictaat/doc1_node4.html

Berichten: 2.746

Re: 3d assenstelsel

als je het nu alleen 1 keer nodig hebt, wil ik het wel voor je uitrekenen.

Eerst moeten jouw hoeken en lengtes omgezet worden naar coordinaten tov XYZ, dan heb je dus de X'Y'Z' tov XYZ, en dan nog twee draaihoeken zoeken zodat de twee assenstelsels samenvallen, die in twee matrixen steken, en met elkaar vermenigvuldigen, dan heb je de transformatiematrix waaruit je de gegeven kan halen die je zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d assenstelsel

superslayer schreef:als je het nu alleen 1 keer nodig hebt, wil ik het wel voor je uitrekenen.

Eerst moeten jouw hoeken en lengtes omgezet worden naar coordinaten tov XYZ, dan heb je dus de X'Y'Z' tov XYZ, en dan nog twee draaihoeken zoeken zodat de twee assenstelsels samenvallen, die in twee matrixen steken, en met elkaar vermenigvuldigen, dan heb je de transformatiematrix waaruit je de gegeven kan halen die je zoekt.
nou het punt is dat ik straks 30 proefpersonen krijg met een neurologische afwijking die allemaal over een periode van 1,5 jaar 6x gemeten moeten worden. Deze moeten dan weer vergeleken worden met een controle groep die uit 18 man bestaat. Aardig wat metingen dus met een sample frequentie van 100Hz.

Ik ben van plan om een programma te schrijven in LabView, zodat ik maar 1x hoef uit te vogelen hoe ik het moet uitrekeken... EulerAngles zien wel ERG ingewikkeld uit... ben ik inderdaad wel even 'zoet' mee zoals al voorafgaand aangegeven...

Is er geen eenvoudige manier om een matrix op te stellen en direct naar het probleem toe te werken? Ik hoef namelijk geen algemene verdraaiing ofzo. Ik moet gecorrigeerde versnellingswaarden hebben per as of vlak (vlak zou natuurlijk nog veeeeel beter zijn!)

Wel super dat er al veel reacties zijn nog op dit tijdstip! Geweldig! Zou jullie bijna willen uitnodigen voor een biertje te komen drinken! haha :D

Berichten: 2.746

Re: 3d assenstelsel

je zal met hoeken en afstanden moeten afkomen he, als je het specefiek wil :D

Van je experimentinfo snap ik maar weinig, maar ik ga uit van wat je zegt ivm met het draaien enzo.

heb je toevallig geen maple staan?

(en zó ingewikkeld is het ook weer niet hoor, doorhebben wat de uiteindelijke bedoeling is lijkt me het moeilijkste (zie vorige posts :D ) )

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d assenstelsel

superslayer schreef:je zal met hoeken en afstanden moeten afkomen he, als je het specefiek wil :D

Van je experimentinfo snap ik maar weinig, maar ik ga uit van wat je zegt ivm met het draaien enzo.

heb je toevallig geen maple staan?

(en zó ingewikkeld is het ook weer niet hoor, doorhebben wat de uiteindelijke bedoeling is lijkt me het moeilijkste (zie vorige posts :D ) )
nog eens van vooraf aan:

* Ik heb een versnellingssensor die de versnelling aangeeft in een 3d oppervlakte met bijbehorende Pitch Yaw en Roll

* Proefpersonen dragen deze ter hoogte van de heup op de wervelkolom en lopen daarmee 2 minuten rond.

* Tijdens deze 2 minuten worde gesamples met 100 Hz

* Er is een verdraaiing van de assen die ik terug wil brengen tot een horizontale verplaatsing of snelheid in m/s

De vraag:

* Hoe kan ik de horizontale en verticale versnelling, verplaatsing en snelheid uitrekenen? De versnelling is immers niet gelijk aan het referentiekader....

Is dat misschien iets duidelijker? Ik denk niet dat ik het nog eenvoudiger uit kan leggen...

Reageer